rabatkort, tidsbegrænsning
Fra : Leif Neland

Dato : 25-11-10 13:18

Et gavekort må ikke have en udløbsdato.

Må forretningen lave et "loyalitetskort", hvor man får X kr eller % i rabat,
hvis man handler igen indenfor Y dage?

Leif

Fra : Dan

Dato : 25-11-10 13:49

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Et gavekort må ikke have en udløbsdato.
>
> Må forretningen lave et "loyalitetskort", hvor man får X kr eller % i
> rabat, hvis man handler igen indenfor Y dage?
>
> Leif

Hej Leif,

Uden at kunne referere til §§, så vil jeg da mene, at man ikke kan
sidestille dit "loyalitetskort" med et gavekort, idet det som sådan ikke har
noget fysisk værdi (som man kunne konvertere til rede kontanter).

Istedet ville jeg da sidestille det med en "hensigtserklæring" fra
forretningen i stil med en reklame (kom ind i vores butik i uge X og få Y kr
rabat på vare Z). Og dette "tilbud" bærer vel ingen fysisk værdi og er intet
værd, medmindre kunden aktivt går hen og lægger varen på disken mod et
nærmere aftalt beløb.

/Dan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-10 14:38

Leif Neland skrev:

> Et gavekort må ikke have en udløbsdato.

Nej, for det er mnoget man køber for kontanter, og så falder det
ind under den generelle forælsdelse på krav som har en treårig
frist.

> Må forretningen lave et "loyalitetskort", hvor man får X kr eller % i rabat,
> hvis man handler igen indenfor Y dage?

Hvis man ikke skal betale for det, men det kun er et tilbud man
får oveni en indgået handel, mener jeg ikke at det er ulovligt.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 25-11-10 18:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, for det er mnoget man køber for kontanter, og så falder det
> ind under den generelle forælsdelse på krav som har en treårig
> frist.

Det er der vist mange forretninger, der ikke er klar over - eller bevidst er
ligeglade med.

Jeg har set mange gavekort med begrænset holdbarhed.

Sidder fx. med et fra Nørrebros Byrghus, hvor der står:

"gavekortet er gældende 1 år fra udstedelsen og kun gældende på Nørrebro
Bryghus"

Kan jeg forlange at bruge gavekortet efter det år ?

Mvh.- Per

Fra : Hekatombe

Dato : 25-11-10 19:06

Den 25-11-2010 18:48, Per skrev:
> [...]
> Bryghus"
>

> Kan jeg forlange at bruge gavekortet efter det år ?

Måske:
http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-svar/klippekort?tc=1CD137E58BBA4F23AA45DAE76D5F22CC

"En eventuel tidsbegrænsning skal være velbegrundet og må ikke være
urimelig kort. Som udgangspunkt vil en tidsbegrænsning på et år være for
kort. En eventuel tidsbegrænsning skal fremgå af kortet."

Fra : alexbo

Dato : 25-11-10 19:13

Per" skrev

> Sidder fx. med et fra Nørrebros Byrghus, hvor der står:
> "gavekortet er gældende 1 år fra udstedelsen og kun gældende på Nørrebro
> Bryghus"
> Kan jeg forlange at bruge gavekortet efter det år ?

Du kan jo altid forlange men det er ikke nødvendigvis det samme som at få.
Hvis det er et købt gavekort og der ikke er særlig grund til den korte
løbetid vil du sandsynligvis kunne få medhold i en klage til forbrugerrådet.

Men der er mange slags gavekort så man kan ikke sige noget generelt om
"lovlig" løbetid.
Jeg har set gavekort til årets julemarked i Tivoli som gevinst, det har
stærkt begrænset løbetid.
En forretning kan give et gavekort i bytte for returnerede varer med 3 mdr.
løbetid som service, det vil være fuldt lovligt.

Leif's påstand om at der ikke må være løbetid var da også bare lige ud i
luften uden selvstændig begrundelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-11-10 20:41

Bertel Lund Hansen sendte dette med sin computer:

Så har det vel også en udløbsdato!!

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-10 03:30

Hekatombe wrote:

> [...]
> urimelig kort. Som udgangspunkt vil en tidsbegrænsning på et år være for
> kort. En eventuel tidsbegrænsning skal fremgå af kortet."

Jeg tror der tænkes på situationer som at du får et gavekort på en
klipning hos frisøren. På grund af prisstigninger kan det være rimeligt
at begrænse løbetiden, specielt hvis der tilbydes refusion af
kontantbeløbet efter udløb. Hvis gavekortet derimod lyder på varer/
ydelser for XX kroner, og ikke varer/ydelser til faste priser, er det
meget svært at se en rimelig begrundelse.

--
Jesper Lund