Moms registering ?
Fra : Per

Dato : 24-11-10 16:13

Hej NG !

Hvis man sælger en masse af sit gamle "ragelse" og sælger for fx. 100.000
kr.

Skal man da momsregistreres ?

Skal man på noget tidspunkt betale skat af det man sælger brugt ?

Jeg tænker på, at man sælger ud af sit indbo på fx. et loppemarked / DBA
over længere tid. Der er ikke tale om at der opkøbes noget mhp. salg.

Mvh. Per

Fra : N_B_DK

Dato : 24-11-10 16:16

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG !
>
> Hvis man sælger en masse af sit gamle "ragelse" og sælger for fx.
> 100.000 kr.
>
> Skal man da momsregistreres ?

Nej du må sælge ligeså meget af dit "skrammel" som du vil, og der skal ikke
betales skat af det. (ligesom du heller ikke kunne trække udgifterne fra da
du købte dit "skrammel".

--
MVH. N_B_DK

Fra : Per

Dato : 24-11-10 16:55

N_B_DK wrote:
> [...]
> skal ikke betales skat af det. (ligesom du heller ikke kunne trække
> udgifterne fra da du købte dit "skrammel".

1000 tak for svar N_B

Gælder der så samme regler, hvis man sælger dyrere end man selv har givet ?

Jeg tænker fx. på at jeg køber 4 brugte stole - sætter dem istand og sælger
dem X-antal kr. dyrere ?

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-11-10 17:08

Per skrev den 24-11-2010 16:54:
> Gælder der så samme regler, hvis man sælger dyrere end man selv har givet ?
>
> Jeg tænker fx. på at jeg køber 4 brugte stole - sætter dem istand og
> sælger dem X-antal kr. dyrere ?

Nej. I så fald har du anskaffet dem med videresalg for øje.

Og så skal du betale skat af overskuddet (afhængig af omfanget af din
istandsættelse er....ved hobbymæssig karakter, så kan du risikere at
skulle betale skat af salget, men ikke få fradrag for udgifterne).

privat indlæg osv osv osv osv
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 24-11-10 17:09

On 2010-11-24 16:54, Per wrote:
> Gælder der så samme regler, hvis man sælger dyrere end man selv har givet ?

I princippet ja.

> Jeg tænker fx. på at jeg køber 4 brugte stole - sætter dem istand og
> sælger dem X-antal kr. dyrere ?

Hvis det kun er et enkelt sæt slipper du sikkert, men hvis du gør det
meget, kan det begynde at ligne erhversmæssigt salg.

En anden ting er at du ikke behøver at være moms-registreret hvis du har
en omsætning på under 50.000 kr pr år, selvom det har erhversmæssig
karakter - du skal dog føre regnskab alligevel.

Så snart du forventer at få en omsætning over 50.000/år SKAL du
moms-registreres hvis det har erhversmæssig karakter.

/Henning

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-11-10 19:11

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det kun er et enkelt sæt slipper du sikkert, men hvis du gør det
> meget, kan det begynde at ligne erhversmæssigt salg.

Når vi befinder os i juragruppen er det et utrolig dårligt svar.
Der er ikke nogen bagatelgrænse og "slipper du sikkert". Stolene er købt med
videresalg for øje, og så skal der altid betales skat af fortjenesten,
uanset omfang og hvor lille fortjenesten er.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-11-10 20:34

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når vi befinder os i juragruppen er det et utrolig dårligt svar.
> Der er ikke nogen bagatelgrænse og "slipper du sikkert". Stolene er købt

Hvor ser du det?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-11-10 21:40

Martin Bak skrev den 24-11-2010 20:34:

> Hvor ser du det?

Der købes stole...istandsættes...sælges dyrere end indkøb.

Der er altså købt med henblik på at sælge.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-10 05:13

Carsten Riis skrev:

> Der købes stole...istandsættes...sælges dyrere end indkøb.
> Der er altså købt med henblik på at sælge.

Man skal altså lade være med at istandsætte sine stole, for
hvis man en dag får lyst til at videresælge dem, så skal det
beskattes. Nå, spøg til side ...

Du har helt ret i, at det afgørende er, om de er købt med
henblik på videresalg. Det er blot din konklusion på
baggrund af istandsættelsen, der er forkert.

Der kunne fx være tale om køb til stuen, stolene
istandsættes, men efter et stykke tid finder man nogle andre
stole, man hellere vil have, hvorfor de gamle videresælges.

Eller man finder efter indkøbet ud af, at de alligevel ikke
passer ind møblementet, så de skal sælges igen. De
istandsættes for at opnå en højere pris.

I ingen af de to tilfælde vil der være tale om køb med
videresalg for øje.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner:

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-10 20:50

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> købt med videresalg for øje, og så skal der altid betales skat af
> fortjenesten, uanset omfang og hvor lille fortjenesten er.

Det har mig bekendt ikke noget med momsregistrering at gøre.

Da jeg var selvstændig, skulle man over en bestemt beløbsgrænse i årlig
omsætning for at skulle momsregistreres. Jeg kender ikke de nugældende
grænser.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-11-10 21:25

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Det har mig bekendt ikke noget med momsregistrering at gøre.

Det har du fuldstændig ret i, men hvis du læser hele tråden, vil du se at
allerede 2. indlæg omhandler både moms og skat.
Er omsætningen under 50.000 Kr. årligt, behøver man ikke at lade sig
momsregistrere, men der skal betales skat af fortjenesten uanset hvor lille
omsætningen er.

Fra : KT

Dato : 26-11-10 16:25

?
"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message
> [...]
> med videresalg for øje, og så skal der altid betales skat af fortjenesten,
> uanset omfang og hvor lille fortjenesten er.

Når man lever i den virkelige verden er det helt utroligt dårligt at mene,
man kun forholder sig til formalia, men ikke praksis i den virkelige verden.
Henning giver faktisk et helt korrekt svar som forholder sig til
virkeligheden.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-11-10 01:00

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kun forholder sig til formalia, men ikke praksis i den virkelige
> verden. Henning giver faktisk et helt korrekt svar som forholder sig til

Det kan du mene i alle andre grupper en lige juragruppen. Her forholder man
sig kun til formalia, regler og love.

Fra : N_B_DK

Dato : 24-11-10 17:19

> Gælder der så samme regler, hvis man sælger dyrere end man selv har
> givet ?

Både og, det afhænger af om man har indkøbt dem for at videresælge dem, men
har du f.eks købt et eller andet der af ukendte årsager stiger i pris (det
kunne være noget der er blevet et samle objekt f.eks), så er det helt ok.

> Jeg tænker fx. på at jeg køber 4 brugte stole - sætter dem istand og
> sælger dem X-antal kr. dyrere ?

Igen der vil jeg sige det afhænger af omfanget, køber du kun 4 stole og
istandsætter dem, så vil jeg betragte det som rent privat karakter, men er
det 100 stole, bliver der nok lidt sværere at forsvare med f.eks at det er
ens hobby.

--
MVH. N_B_DK