Sære glatføre råd...
Fra : .J.S...

Dato : 23-11-10 19:23

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilerguider/ECE1123243/saadan-koerer-du-sikkert-paa-de-glatte-veje/

F.ex :
"For at mindske risikoen for at hjulene blokerer ned ad bakke, køres i et
lavere gear, end du ville bruge i tørt vejr."

Des lavere gear jo før vil den vel blokere pga motorbremse ??

Man kan så bruge et lavt gear til at undgå at bilen løber fra en ned ad
bakke, men det er jo ikke rigtigt det der står.

"Hvis hjulene blokerer under opbremsning, og bilen skrider ud, skal du
slippe bremsepedalen for at genvinde vejgrebet, brems derefter igen
gradvist, samtidig med at du bruger motorbremsen."

Der er vel stort set ingen biler i dag uden ABS, så det er da et underligt
råd

mvh/JS

Fra : oz3bto

Dato : 23-11-10 19:34

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lavere gear, end du ville bruge i tørt vejr."
>
> Des lavere gear jo før vil den vel blokere pga motorbremse ??

Du vil undre dig men det virker altså idet at motorbremsen jo netop ikke
blokere hjulene.. Tricket er så at finde rette gear

> [...]
> gradvist, samtidig med at du bruger motorbremsen."
>

> Der er vel stort set ingen biler i dag uden ABS, så det er da et underligt

Sidste råd er lidt ude i hegnet ja .. de har dog ret i at man skal slippe
bremsen.. Men man bør også kraftig at overveje at bruge koblingen

At biler har div elektronik hjælper altså ikke altid ..

Noget andet er så at danskere bare ikke kan hitte ud af det der med
glatføre

Fra : Kell Petersen

Dato : 23-11-10 20:03

> Noget andet er så at danskere bare ikke kan hitte ud af det der med
> glatføre

Næææ nogen køre, andre kører næsten ikke .
Jeg kører bare uden om...

Fra : oz3bto

Dato : 23-11-10 20:23

"Kell Petersen" <shiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Næææ nogen køre, andre kører næsten ikke .
> Jeg kører bare uden om...

Sidste år var vi et smut hjemme da der var komet sne.. Vi overvejede kraftig
at tage den off road efter kompas da vejene nærmest var ufremkommelige pga
biler stod fast overalt eller kørte 35 kmt

Fra : alexbo

Dato : 23-11-10 20:01

".J.S..." skrev

>"For at mindske risikoen for at hjulene blokerer ned ad bakke, køres i et
> lavere gear, end du ville bruge i tørt vejr."

> Des lavere gear jo før vil den vel blokere pga motorbremse ??

Ja og da motorbremsen kun virker på de trækkende hjul er risikoen for
blokering næsten altid dobbelt.
Forøvrigt synes jeg det er dumt at skrive om motorbremse uden at redegøre
for hvad man mener,.
Hvor sidder motorbremsen på en Opel f.eks.

> Man kan så bruge et lavt gear til at undgå at bilen løber fra en ned ad
> bakke, men det er jo ikke rigtigt det der står.

Også her vil det være bedre at bruge bremsen, en forsigtig bremsning på 4
hjul og ikke en kraftigere bremsning på 2 hjul.

> [...]
> gradvist, samtidig med at du bruger motorbremsen."

>Der er vel stort set ingen biler i dag uden ABS, så det er da et underligt

Ja jeg tror skribenten lige har hørt om motorbremsning, så nu skal det fanme
bruges som et universalmiddel.
Det er bedre at helt koble motoren fra, koble ud så motorbremsen ikke
bremser hjulene mere end man har brug for.
Der er kun en grund til at motorbremse, det er for at spare de rigtige
bremser så de ikke løber varme ned at en lang stejl bakke.

Han kunne lige så godt foreslå at man sidder og fedter lidt med håndbremsen.
I en forhjultrækker kan man bruge motoren til at bremse forhjulene og
håndbremsen til at bremse baghjulene, to hænder på rattet, en hånd på
gearstangen og en hånd på håndbremsen, så kan man justere bremsevirkningen
mellem for og baghjul, og så et ben ud gennem døren for finjustering måske
med en fodboldstøvle eller pigsko på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-11-10 21:10

> [...]
> bremsevirkningen mellem for og baghjul, og så et ben ud gennem døren for
> finjustering måske med en fodboldstøvle eller pigsko på.

Haha :P Tak for et herligt billede! :)

Fra : Kell Petersen

Dato : 23-11-10 22:34

> [...]
> mellem for og baghjul, og så et ben ud gennem døren for finjustering måske

HAHAHA
Sådan.. så kan det ikke gå helt galt..
Manglede lige seler ,Hue og vanter.. Så kører det... Vinter kom an.....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-11-10 07:28

> [...]
> for hvad man mener,.
> Hvor sidder motorbremsen på en Opel f.eks.

Oppe ved rattet - det ligner et ratgear, men ..... :)

> Der er kun en grund til at motorbremse, det er for at spare de rigtige
> bremser så de ikke løber varme ned at en lang stejl bakke.

I baghjulstrukne biler er der også en grund til at få den til at motorbremse
rundt i et sving - når der er glat :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : alexbo

Dato : 24-11-10 10:52

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Oppe ved rattet - det ligner et ratgear, men ..... :)

Det lyder mere som en slingrebremse, de er forøvrigt ulovlige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thore

Dato : 24-11-10 15:48

On Tue, 23 Nov 2010 20:01:09 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>for hvad man mener,.
>Hvor sidder motorbremsen på en Opel f.eks.

Ved siden af hestebremsen...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-11-10 22:09

Den 23-11-2010 19:23, .J.S... skrev:
> [...]
> gradvist, samtidig med at du bruger motorbremsen."
> Der er vel stort set ingen biler i dag uden ABS, så det er da et

Hør venner, er logik virkelig så svær?
(Har læst hvad der er af kommentarer til nu.)

Hvis hjulene blokerer når man bruger motorbremsen skal motoren jo være
gået i stå.

Så med mindre der er andet der spiller ind vil hjulene jo mindst snurre
med hvad der passer til tomgangshastighed.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-10 22:16

Den Tue, 23 Nov 2010 22:09:06 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> Så med mindre der er andet der spiller ind vil hjulene jo mindst snurre
> med hvad der passer til tomgangshastighed.

Og hvad hjælper det, hvis det er en fjerdedel af bilens hastighed?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kell Petersen

Dato : 23-11-10 22:41

Ja ,,
Forsikringspapiret/skadeanmeldelsen skal være i orden.. kørte ned mod
gudhjem, kunne se at jeg skulle spare lidt på bremsebelægningen, slukkede
motoren med gearvælgeren i 6.gear på min Mazda 6.
Nede for enden af vejen blev jeg overraskes over at servostyringen ikke var
så vaks som den plejede at være , så jeg kunne ikke undgå at strejfe
hushjørnet.
Mener ikke at jeg på nogen måde kunne undgå dette uheld , da det må skyldes
en konstruktionsfejl...

hehehe

Fra : oz3bto

Dato : 23-11-10 23:32

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvad hjælper det, hvis det er en fjerdedel af bilens hastighed?
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"

En hel del . du kan bla stadig styre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-11-10 04:20

Den 23-11-2010 22:15, Kent Friis skrev:
>>> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/bilerguider/ECE1123243/saadan-koerer-du-sikkert-paa-de-glatte-veje/
> Og hvad hjælper det, hvis det er en fjerdedel af bilens hastighed?

Nu skriver jeg jo ikke at hjulene ikke kan miste grebet ved brug af
motorbremse. Det kan de sagtens.

Det var blot det der med at de skulle kunne blokere, ved brug af
motorbremse, der stødte på modstand i min logik.

Men at finde et passende gear, og dermed bruge motorbremse ned af bakke,
har aldrig været en dårlig ting. Og det uanset vejret.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-10 22:31

> [...]
> Så med mindre der er andet der spiller ind vil hjulene jo mindst snurre
> med hvad der passer til tomgangshastighed.

Om hjulene snurrer med halv hastighed eller er helt blokerede tror jeg
ikke betyder det store rent friktionsmæssigt.. Bare hjulene kører
langsommere end underlaget så skrider det med deraf følgende tab af
friktion. Hjulene skal køre meget tæt på bilens hastighed for at få gavn
af den øgede friktion.

--
Mvh. Martin

Fra : .J.S...

Dato : 23-11-10 22:55

"Finn Guldmann" wrote in message

Den 23-11-2010 19:23, .J.S... skrev:

> [...]
>i stå.
>
>Så med mindre der er andet der spiller ind vil hjulene jo mindst snurre med

jajadadeternokrigtigt at udtrykket blokere er forkert anvendt her, men jeg
tror stadig det er sikrere at lade ABS systemet justere bremse effekten end
prøve at finde et gear som ikke forårsager mere bremsning end der er
friktion til.

mvh/JS

(ufedt altså, min windows live mail er blevet opdateret og kan nu
tilsyneladende ikke længere finde ud af at indsætte >, arrrrggh)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-11-10 04:29

Den 23-11-2010 22:54, .J.S... skrev:
> [...]
> jeg tror stadig det er sikrere at lade ABS systemet justere bremse
> effekten end prøve at finde et gear som ikke forårsager mere bremsning

Hvornår er ABS begyndt at øge friktionen?

For at ABS'en går i gang skal du jo faktisk miste friktionen på mindst
et hjul.

Og hvis du bruger motorbremse og derved mister grebet har du fundet for
lavt et gear i forhold til din hastighed.

Fra : .J.S...

Dato : 24-11-10 17:49

Den 23-11-2010 22:54, .J.S... skrev:

>Hvornår er ABS begyndt at øge friktionen?

Med undtagelse af situationer hvor der hober sig en vold af materiale op
foran hjulene, er der mest friktion hvis man undgår at blokere hjulene.

>For at ABS'en går i gang skal du jo faktisk miste friktionen på mindst et
>hjul.
Ja sådan har jeg også forstået at det funker..

>Og hvis du bruger motorbremse og derved mister grebet har du fundet for
l>avt et gear i forhold til din hastighed.
Du er jo genial.