Spritbilister...
Fra : JBH

Dato : 22-11-10 21:05

Havde en diskussion i sidste week-end med fruen, hvor vi øjensynligt kørte
bag en spritbilist, om nytten i at anmelde sådan en. Det var sandsynligvis
en af de lokale "week-end branderter".
Hvad er konsekvensen, ud over at vi ville risikere at blive forsinket til en
aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt risikere
diverse efterfølgende repræsallier ?

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-10 21:20

> [...]
> en aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt
> risikere diverse efterfølgende repræsallier ?

Hvis "spritteren" ellers ikke laver unoder (ødelægger skilte, påkører biler
m.v.), så er der ingen konsekvenser eller repræsalier for dig, som anmelder.
Når politiet ankommer, stopper de manden, lader ham blæse og foretager
derefter en sigtelse/anholdelse. Der er derved intet efterspil for dig
overhovedet - ud over en tak for hjælpen og respekt herfra...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Michael Westi

Dato : 22-11-10 21:40

> [...]
> foretager derefter en sigtelse/anholdelse. Der er derved intet efterspil
> for dig overhovedet - ud over en tak for hjælpen og respekt herfra...

Tjahh, konsekvens!!! I hvert fald økomomisk, hvis du indkaldes i retten som
vidne. Har jeg selv prøvet. Det kostede mig ca. 400,- i transport og en dags
mistet omsætning.(ca. 4-5.000,-).
Fik en vidne-godtgørelse på kroner 80,-. WOW (kan vi høre familien komme på
skovtur).

Men vil gøre det igen hvis jeg ser det. Har nul tollerance overfor sprit
tosser.

Mvh Michael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-11-10 22:39

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på skovtur).
>
> Men vil gøre det igen hvis jeg ser det. Har nul tollerance overfor sprit

Du må være blevet indkaldt fordi politiet ikke har set spritbilisten bag
rattet?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-10 22:40

> "Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen
> Du må være blevet indkaldt fordi politiet ikke har set spritbilisten bag
> rattet?

Ja, eller som nævnt fordi det skulle bevidnes, hvad spritbilisten havde
ødelagt/påkørt...

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-10 21:25

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt
> risikere diverse efterfølgende repræsallier ?

Hvis en bilist er så stang-bacardi at man decideret kan SE det på kørslen,
så er der ikke så meget at betænke sig på.
Jeg kan ikke forestille mig nogen konsekvenser for dig. Vedkommende får vel
næppe heller at vide, at det er dig der har reageret.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Craner

Dato : 22-11-10 21:45

"JBH" skrev i meddelelsen

[...]

Tja, station 2 på TV2, har lige nøjagtig haft en sådan sitiuation her i
deres udsendelse, for ½ time siden, se den på nettet, og hør hvad du bør
gøre.

vh
Poul

Fra : Ole Sørensen

Dato : 22-11-10 21:49

> [...]
> aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt risikere

Jeg har lige for nyligt fulgt efter en formodet spritter hele vejen fra
Ballerup til Blovstrød. Jeg ringede 112 og fik nordsjællands politi i røret.
Når folk kører som han gjorde er der ingen undskyldning for ikke at
reagere. Vi kom blandt andet gennem et område hvor det lige havde ringet
ud fra den lokale skole. At se den tosse køre mellem alle de skolebørn
var sgu ikke sjovt.
Så overvej hellere konsekvensen/konsekvenserne ved IKKE at anmelde den
slags ting.

Fra : Mcwm

Dato : 22-11-10 21:54

Den 22-11-2010 21:05, JBH skrev:
> Hvad er konsekvensen, ud over at vi ville risikere at blive forsinket til en
> aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt risikere
> diverse efterfølgende repræsallier ?

Af konsekvenser er der ingen, forudsat der ikke er sket skader på
ting/andre.

Derimod er der en masse positive følgevirkninger, fx at du ikke dagen
efter har samme tåbe liggende *bag* dig, ude af stand til at stoppe sin
fremfærd. Er vi alle konsekvente og anmelder, så kan der spares mange
liv. Så ring også selvom du er i tvivl.

Personligt vil jeg også takke, skulle jeg en dag blive stoppet fordi
nogen havde fået den ide at jeg kørte med %% i blodet. De par minutter
giver jeg gerne af mit liv.

*TAK* fordi du bringer emnet op, det viser nemlig at der stadig er folk
som er i tvivl om, om de skal ringe. En bil med en brandert bag rattet,
er en kanon der blot venter på at gå af.

Atter tak.

Venligst
Mcwm

Fra : Allan F

Dato : 23-11-10 00:13

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> en aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt
> risikere diverse efterfølgende repræsallier ?

Har selv anmeldt et par stykker. Er een gang blevet indkaldt til retten for
at vidne, da billisten gik ind i et hus inden politiet kom. Fik mine 80 kr
og gik igen - regner med han blev dømt da han var (med politimandens ord)
'stinkende fuld'. Han kørte også på 3 hjul - det fjerde var der kun
skivebremsen og noget af fælgen tilbage af.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-11-10 12:31

Den 23-11-2010 00:13, Allan F skrev:
> [...]
> politimandens ord) 'stinkende fuld'. Han kørte også på 3 hjul - det
> fjerde var der kun skivebremsen og noget af fælgen tilbage af.

Lidt underligt, det der med at vidne.

Har selv anmeldt en, som jeg fulgte "helt hjem", og holdt udenfor og
afventede politiet.

Jeg var efterfølgende på stationen og afgive forklaring om forløbet. Men
hørte ikke videre om det.

Forskellen kan selvfølgelig være hvis "min" har indrømmet at havde kørt,
og "din" ikke har.

Jeg fandt ud af at "min" blev udsat for to blodprøver (på stationen) med
en times mellemrum hvor ud fra de kunne fastslå promillen på
kørselstidspunktet.

Det fandt jeg ud af fordi hendes mand kom, medbringende deres 10-12
årige søn, for at få hende med hjem, og var ret ophidset over at han
måtte vente.

Havde de proppet en ballon i munden på ham er jeg ret sikker på de kunne
havde puttet ham ind ved siden af konen. Men jeg havde ikke den store
lyst til at lade ham vide at det var mig der havde anmeldt konen, så jeg
holdt min mund.

Mente også at politiet var mindst lige så meget i stand til at gøre
samme observation.

Om de efterfølgende testede ham ved jeg ikke. Hørte aldrig videre i den
sag.

Fra : Søren

Dato : 23-11-10 08:20

> [...]
> en aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt
> risikere diverse efterfølgende repræsallier ?

Hvad hvis spritbilisten kører dine venner 5 årge datter ihjel ?

Er det vigtigere at komme til en aftale end at stoppe en spritbilist ?

Mvh
Søren

Fra : Armand

Dato : 23-11-10 16:41

Den 22-11-2010 21:05, JBH skrev:
> [...]
> aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt risikere

Det eneste tidspunkt jeg har været meget tæt på at ringe en slingrende
med-trafikant på motorvejen ind, var en bil på lettiske plader, men
inden jeg greb til telefonen kom jeg selv i tvivl om det var kørslen
eller nummerpladen jeg var skeptisk over, så min lille anti-racist fik
lov at vinde dén gang.
Hvis der ikke er nogen tvivl (eneste forklaring på at slingre ind over
sidelinien vedvarende over flere km's er en ratholder der sidder og
læser avis imens han (forsøger at)kører!) er jeg ikke i tvivl om at jeg
vil ringe.
Forøvrigt tager sheriffen tilsyneladende en sådan anmeldelse langt
alvorligere end hvis en pensionist ringer og siger der er en indbrudstyv
i kælderen

--
Armand.

Fra : \"@

Dato : 23-11-10 17:12

Den 23-11-2010 16:41, Armand skrev:

> [...]
> Forøvrigt tager sheriffen tilsyneladende en sådan anmeldelse langt
> alvorligere end hvis en pensionist ringer og siger der er en indbrudstyv

Ikke hos Nordsjællands politi.

Har et par gange fået at vide, at det havde de ikke tid til at tage sig
af. En lidt anden indstilling har man hos eksempelvis Vestegnens politi.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-11-10 12:35

On 22 Nov., 21:05, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> aftale, (hvis nu Politiet bad os følge efter spritbilisten) samt risikere

Jeg har flere gange ringet og anmeldt formodede spritbillister og 2
gange fulgt efter dem for politiet.
Begge gange blev de stoppet og så er det op til politiets beviser.
Repræsallier kan jeg næppe forstille mig der vil komme, hvis de bliver
stoppet har politiet jo alle de beviser de behøver.
Jeg vil ikke tøve med at ringe igen, og jeg skal have mere end
almmindelig travlt for ikke at følge efter dem for politiet.

--
Christian