Løsning af opgave
Fra : Leo

Dato : 22-11-10 00:18

Jeg har en opgave jeg skal løse, for at finde nogle bestemte tal, som skal
bruges i en anden opgave, to af svarene kan jeg ikke lige finde, resten har
jeg fundet følgende svar til, som jeg gerne vil have verificeret.

Højeste tilladte akseltryk på en enkeltstående aksen = 10 T

Hvor mange liter bremsevæske er der normalt på en lastbil = ??
Bruger man ikke luft ?

Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 3 akslet lastbil
til international transport = 24 T

Hvor langt må et sættevognstog max være = 16,5 m

Hvis en forvogns totalvægt er 24 tons, hvor mang aksler har den = 3

Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 4 akslet lastbil med én
drejelig aksel = 29,5 T

Hvis en lastbil køre med et uindregistreret påhængskøretøj
hvor mange røde advarselstrekanter om langsomtgående køretøj
skal han så have monteret bag på påhængskøretøjet = ??

Håber nogen af jer med forstand på ovenstående vil være behjælpelig med
nogle svar,
og evt. rettelser hvis mine svar er forkerte.

Hygsom
Leo

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-11-10 09:27

On Mon, 22 Nov 2010 00:18:19 +0100, "Leo" <lamigvinde@vaeversted.com>
wrote:

> [...]
>jeg fundet følgende svar til, som jeg gerne vil have verificeret.
>
>Højeste tilladte akseltryk på en enkeltstående aksen = 10 T

Forkert. Det er højere.

>--

>Hvor mange liter bremsevæske er der normalt på en lastbil = ??
>Bruger man ikke luft ?

>--

Med skivebremsernes indførelse blev det sidste stykke ud til hjulene
forsynet med traditionelle bremser med væske.

>--

>Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 3 akslet lastbil
>til international transport = 24 T

>--

Den er vist god nok.

>--

>Hvor langt må et sættevognstog max være = 16,5 m

>--

Korrekt.

>--

>Hvis en forvogns totalvægt er 24 tons, hvor mang aksler har den = 3

>--

Ja.

>--

>Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 4 akslet lastbil med én
>drejelig aksel = 29,5 T

>--

32.5 tons - tror jeg det er.

> [...]

>hvor mange røde advarselstrekanter om langsomtgående køretøj
>skal han så have monteret bag på påhængskøretøjet = ??

1, og så en helvedes masse gule rotérblink.

> [...]

>nogle svar,
>og evt. rettelser hvis mine svar er forkerte.

Dit første spørgsmål om akseltrykket er jeg ikke helt sikker på, men
jeg véd at jeg har kørt med en lastbil hvor højeste tilladte akseltryk
var 11 tons, men om det er max. det véd jeg ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 22-11-10 10:42

"Leo" skrev

> Højeste tilladte akseltryk på en enkeltstående aksen = 10 T
I national trafik 10 T, i international 11,5 T

> Hvor mange liter bremsevæske er der normalt på en lastbil = ??
1 l.
> Bruger man ikke luft ?
Jo

> Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 3 akslet lastbil
> til international transport = 24 T
26T

> Hvor langt må et sættevognstog max være = 16,5 m
Ja, dog må den samlede længde incl. en last af master være 22 meter.
Så max må sættes til 22 m.

> Hvis en forvogns totalvægt er 24 tons, hvor mange aksler har den = 3
Mindst 3.

> Hvad er den højeste tilladte totalvægt for en 4 akslet lastbil med én
> drejelig aksel = 29,5 T
Ja, hvis du med én drejelig mener forakslen.

> Hvis en lastbil køre med et uindregistreret påhængskøretøj
> hvor mange røde advarselstrekanter om langsomtgående køretøj
> skal han så have monteret bag på påhængskøretøjet = ??
En

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 22-11-10 11:04

Den 22-11-2010 10:42, alexbo skrev:
> "Leo" skrev

> I national trafik 10 T, i international 11,5 T

Så skal der være tvillingemonterede hjul og vejvenlig affjedring.
Carsten Larsen

Fra : Leo

Dato : 22-11-10 13:37

Jeg takker for hjælpen og vil regne videre på opgaven, det er heldigvis
muligt at tjekke slut resultatet.

I skal nok høre nærmere.