Regler for en foreningsnedlæggelse?
Fra : Jubi

Dato : 21-11-10 13:49

Det drejer sig om hvordan pengene i kassen fordeles ved nedlæggelse af
en forening.
Foreningens kasse startede med indskud fra div. andre foreninger, som
dermed fik visse fordele i den nystiftede forening, f.eks. at få
reklamer i tv uden betaling og uden at skulle betale kontingent. Hvem
der har indskudt andele og hvor meget fremgår af referater, der er 18 år
gamle.
Der er gået 18 år og på en ekstraordinær generalforsamling blev det
besluttet at pengene i kassen skal fordeles til andet foreningsarbejde
(der kan ansøges) og det skal bekræftes på næste ekstraordinære
generalforsamling hvor det besluttes hvem der skal have del i kassen.

Det var baggrunden, her er spørgsmålet.

Skal de indskydende foreninger have deres indskud fuldt ud
tilbagebetalt?
Der står intet om dette i vedtægterne.

I vedtægterne §6 står der bla.a. "Ved foreningens opløsning tilfalder
eventuelle aktiver andet foreningsarbejde i kvarteret efter beslutning
på sidste generalforsamling."

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-10 14:29

On Sun, 21 Nov 2010 13:49:20 +0100, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>Det drejer sig om hvordan pengene i kassen fordeles ved nedlæggelse af
>en forening.
Kig i vedtægterne der er som reglen skrevet noget om det.

>Skal de indskydende foreninger have deres indskud fuldt ud
>tilbagebetalt?
Kig i vedtægterne der er som reglen skrevet noget om det.

>Der står intet om dette i vedtægterne.
Jeg læser ellers i det efterfølgende at der står noget om det.
>I vedtægterne §6 står der bla.a. "Ved foreningens opløsning tilfalder
>eventuelle aktiver andet foreningsarbejde i kvarteret efter beslutning
>på sidste generalforsamling."
Så der er taget beslutning om hvad der skal ske i tilfælde af
foreningens opløsning, "aktiver" må vel også omfatte evt. penge i
kassen og på bankbogen ?

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 21-11-10 15:56

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Så der er taget beslutning om hvad der skal ske i tilfælde af
> foreningens opløsning, "aktiver" må vel også omfatte evt. penge i

Jo, der er penge i kassen og på banken. Bankbogen er jo i dag erstattet
af netbank.
Så det bliver som Jan foreskriver, for de indskydende foreninger
fortsætter deres virksomhed i kvarteret.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-11-10 14:30

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> I vedtægterne §6 står der bla.a. "Ved foreningens opløsning tilfalder
> eventuelle aktiver andet foreningsarbejde i kvarteret efter beslutning på

Med den formulering, kan jeg ikke se, at nogen skal have noget som helst
tilbage, med mindre den sidste generalforsamling bestemmer det - og da kun
hvis foreningerne fortsat laver andet foreningsarbejde i kvarteret.

Jan