Netscape: RFC-stridig med min spamfælde
Fra : Carsten Riis

Dato : 08-08-01 13:19

Hej alle

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at min spamfælde i
emailadressen strider mod http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc1036.html
afsnit 2.1.5.

Det er noget med, at mine messageIDs også får påhængt car_ST_en.dk

Det er imidlertid sådan, at jeg bare har ændret dette i min
emailadresse i opsætningen Edit -->> Pref. -->>> Mail & newsgroups
-->> Identity -->> email address.

Hvordan kan jeg skrive min emailadresse inkl. spamfælde uden at den
ændre messageIDens-"efternavn". Men fx hægter sunsite.dk (det er jo
den newsserver jeg bruger 99 ud af 100 gange) eller tilsvarende på
selve messageIDen?

For svar vil jeg være meget taknemlig.

Personlig er jeg faktisk ret ligeglad, da _ST_ jo opfylder formålet
med et messageID, nemlig at kunne identificere det enkelte indlæg med
et unikt nummer.
Og man kan endda finde mine indlæg via messageID på groups.google.com.
Så det er har IMO ingen praktisk betydning udover at det måske ændre
en smule på blodtrykket hos personer som elsker voldsomt intimt
samkvem med fluer.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-08-01 17:47

"Carsten Riis" skrev

Jeg kender ikke ret meget til Netscape, så jeg vil ikke kaste mig ud i
et gæt på hvad der er galt i dine indstillinger.

> Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at min spamfælde i
> emailadressen strider mod http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc1036.html
> afsnit 2.1.5.

Jep, med mindre du ejer et domænenavn som ser ud som højre side af
Msg-IDet. Hvis du ser på mit Msg-ID, kan du se at jeg benytter domæne-
navnet aarhus.dk, derefter følger en forkortelse for den del af Århus
kommune jeg arbejder for og til sidst lige til højre for @ står navnet
på min maskine (den maskine hvorfra mine indlæg springer ud på usenet).

> Personlig er jeg faktisk ret ligeglad, da _ST_ jo opfylder formålet
> med et messageID, nemlig at kunne identificere det enkelte indlæg med
> et unikt nummer.

Du tager fejl, det er tegnene på den venstre side af @ som skal være
unikt.

> Så det er har IMO ingen praktisk betydning udover at det måske ændre
> en smule på blodtrykket hos personer som elsker voldsomt intimt
> samkvem med fluer.

Tjah dem er der jo en del af, på den anden side set har de ret i deres
påstand.

Hvis du vil lave en spamblocker, kan du udskifte .dk med .invalid, det
kan insekterotiske personer vel næppe have spor imod.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-08-01 08:18

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> "Carsten Riis" skrev
>
> Jeg kender ikke ret meget til Netscape, så jeg vil ikke kaste mig ud i
> et gæt på hvad der er galt i dine indstillinger.

Jeg ved udemærket, hvad der er galt.

Det er svaret på problemet jeg fisker efter.

> Jep, med mindre du ejer et domænenavn som ser ud som højre side af
> Msg-IDet.

I mit tilfælde ville det være carben.dk
Det siger Simon Skals heller ikke er nok.

Det er jo den "host" som beskeden starter i, som skal nævnes i
messageIDen.
I mit tilfælde vil det være sunsite.dk.

> [...]
> kommune jeg arbejder for og til sidst lige til højre for @ står navnet
> på min maskine (den maskine hvorfra mine indlæg springer ud på usenet).

Alt det er jo udemærket klar over.

Derfor skal det jo i mit tilfælde jo være sunsite.dk

Netscape går jo ind og bruger domænenavnet i den indtastede
email-adresse fra from:-feltet som messageID.
Det er det som jeg vil have netscape til at lade være med.

> Du tager fejl, det er tegnene på den venstre side af @ som skal være
> unikt.

Det er da hele messageID som skal være unik.

Og det bliver det jo også selvom man bare ændre det foran @

> Tjah dem er der jo en del af, på den anden side set har de ret i deres
> påstand.

Hvad har de ret i? At det er forkert eller at det har praktisk
betydning?

Hvilken _praktisk_ betydning har overtrædelsen af RFC1022 afsnit 2.1.5
Jeg kan ikke se, at det generer nogen overhovedet.
Jeg har brugt spamblokaden i flere måneder allerede, uden at nogen har
brokket sig over det.

Det er jo ikke som SVroblemerne fra OE eller
tegnsæt-problemstillinger, som giver store problemer for brugen af
usenet for mange brugere.

> Hvis du vil lave en spamblocker, kan du udskifte .dk med .invalid, det
> kan insekterotiske personer vel næppe have spor imod.

Tja, det er en mulighed. Jeg tænkte nu mere på en ændring i
prefs-filen eller noget i den stil, som kunne få netscape til at makke
ret, så jeg stadig kan bruge _ST_ som spamblokker i from:-linjen og
bruge det rigtige.

Der var en eller anden som engang har postet et link til alle de
kreative ændringer man kan lave i prefs-filen.
Er der nogen som lige kan finde det igen. Jeg kan ikke (og ja, jeg har
forsøgt).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-08-01 21:48

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> writes:

> [om spamblocker]

For det første strider brugen af en ugyldig emailadresse med RFC 1036 --
afsenderadressen skal være en gyldig adresse, der tilhører dig.

For det andet skal højresiden af msg.id. være domænenavnet på den
maskine, du skriver indlægget fra, altså *ikke* domænenavnet på den
newsserver indlægget sendes til eller domænenavnet fra den emailadresse
man tilfældigvis bruger i From:.

Det sidste krav kan næsten ikke opfyldes, hvis man har en dial-up
forbindelse. Jeg aner fx ikke hvilket adresse min maskine får tildelt,
mens jeg skriver et indlæg.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-08-01 22:13

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> [...]
> maskine, du skriver indlægget fra, altså *ikke* domænenavnet på den
> newsserver indlægget sendes til eller domænenavnet fra den emailadresse

I RFC 1036 står der:

| In order to conform to RFC-822, the Message-ID must have the format:
|
| <unique@full_domain_name>
|
| where full_domain_name is the full name of the host at which the
| message entered the network, including a domain that host is in, and
| unique is any string of printing ASCII characters, not including "<"
| (left angle bracket), ">" (right angle bracket), or "@" (at sign).

'the host at which the message entered the network' kan vel både
tolkes som den host indlægget er skrevet på og som den newsserver det
er sendt gennem. Personligt ville jeg også tolke det som den host det
er skrevet på, men den anden tolkning kan være praktisk, hvis man er
dial-up bruger.

--
Jacob
Tech: "Oops" Client: "Oops!?" Tech: "Err.. nothing"

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-08-01 22:47

Jesper Harder wrote:

snip: tre ting som jeg godt er klar over. At jeg så tog fejl mellem
1022 og 1036 er en detalje.

Det hjælper mig ikke med at løse problemet!

At en "falsk" email-adresse (meget brugt som spamblokader) ender som
domænenavn på messageID.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-08-01 23:05

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> writes:

> At en "falsk" email-adresse (meget brugt som spamblokader) ender som
> domænenavn på messageID.

Kan du ikke sætte din newsreader op til at bruge noget andet end din
e-mail-adresse til at generere message-ID?

--
"I like you. You're funny and you're nicely shaped, and frankly it's
ludicrous to have these interlocking bodies and not... interlock. Please

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-08-01 23:15

Stefan Holm wrote:

> Kan du ikke sætte din newsreader op til at bruge noget andet end din
> e-mail-adresse til at generere message-ID?

Det er jo det jeg efterspørger, da jeg ikke selv kan hitte ud af det.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-08-01 23:50

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> writes:

> Det er jo det jeg efterspørger, da jeg ikke selv kan hitte ud af
> det.

Ja. Jeg glemte at tænke, før jeg sendte. Fordømt.

Fra : Jesper Harder

Dato : 10-08-01 01:42

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> 'the host at which the message entered the network' kan vel både
> tolkes som den host indlægget er skrevet på og som den newsserver det
> er sendt gennem.

Jeg er ret sikker på, at det betyder den maskine indlægget er skrevet
på. Ellers giver kravet ingen mening.

Hvis højresiden er den lokale host, er det ret nemt for klienten at
sørge for at msg.id. er globalt unikt, hvis højresiden derimod er
newsserveren kan klienten ikke garantere entydighed -- så kunne man lige
så godt skrive noget tilfældigt på højresiden.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-08-01 14:48

> Jeg er ret sikker på, at det betyder den maskine indlægget er skrevet
> på. Ellers giver kravet ingen mening.

Det er som sagt også den tolkning jeg synes bedst om.

> [...]
> newsserveren kan klienten ikke garantere entydighed -- så kunne man lige
> så godt skrive noget tilfældigt på højresiden.

Så er spørgsmålet om et unikt msg-id er den eneste grund til at det er
sådan?

Mange programmer bruger jo newsserveren som host når de laver
msg-id, og Agent bruger fx 4ax.com, det er da i hvert fald forkert.
Xnews bruger vist IP-adressen på den maskine indlægget er skrevet på,
og det passer jo så heller ikke med at være et FQDN.

--
Jacob
It compiles, let's ship it!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : CHRistian

Dato : 12-08-01 18:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>'s posting:

>msg-id, og Agent bruger fx 4ax.com, det er da i hvert fald forkert.

.... som kan laves om.

--
http://www.myopera.com/

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-08-01 16:38

> [...]

> bruger vist IP-adressen på den maskine indlægget er skrevet på, og det
> passer jo så heller ikke med at være et FQDN.

Problemet er at RFC 1036 er fra 1987 -- dengang gav det god mening at
bruge FQDN fordi de fleste brugere jo nok skrev fra en maskine med en
fast adresse. I dag er det bare lidt forældet. Et mere tidssvarende
forslag kunne være:

<http://www.landfield.com/usefor/drafts/draft-ietf-usefor-msg-id-alt-00.txt>

Men det er ikke en standard.