Brand på Oslo-færgen.
Fra : Bjørn J.

Dato : 17-11-10 20:06

En el-potter er gået op i (røg og) flammer på Oslobåden.

Nogen som ved, hvilket bilmærke/model det var ?

http://jp.dk/indland/article2249190.ece

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : \"@

Dato : 17-11-10 20:10

Den 17-11-2010 20:06, Bjørn J. skrev:
> En el-potter er gået op i (røg og) flammer på Oslobåden.
>
> Nogen som ved, hvilket bilmærke/model det var ?
>
> http://jp.dk/indland/article2249190.ece

Det var en Nissan, der stod til opladning på vogndækket

Mikael

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-11-10 20:12

On Wed, 17 Nov 2010 20:06:00 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>En el-potter er gået op i (røg og) flammer på Oslobåden.
>
>Nogen som ved, hvilket bilmærke/model det var ?
>
>http://jp.dk/indland/article2249190.ece

En ombygget Nissan.
Interesant at de allerede ved det.

/Hans

Fra : \"@

Dato : 17-11-10 20:33

Den 17-11-2010 20:11, Hans Kjaergaard skrev:

> En ombygget Nissan.
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/17/181226.htm
> Interesant at de allerede ved det.
>

> /Hans

Formentlig fordi de ikke har en kommerciel elbil til salg endnu, men
derimod kender til en norsk fabrikant, der ombygger dem. Muligvis har de
haft en mand inde ved færgen da de hørte bilmærket. Artiklen er immervæk
lagt på 7 timer efter færgens ankomst til København

Det jeg ikke forstår går mere på, at på et bildæk er rygning og brug af
åben ild forbudt på grund af brandfaren. Hvordan kan man så tillade
opladning af en El-bil. Det må da også give store risici for
overophedning eller gnister.

Mikael

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-11-10 20:54

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> haft en mand inde ved færgen da de hørte bilmærket. Artiklen er immervæk
> lagt på 7 timer efter færgens ankomst til København

Hvorom alting er, der da fut i sådan en el-bil (og dens batteri) ......ik'
..

Spændende at se om der bliver lige så meget brand i el-potterne som der blev
med hine tiders gasbiler.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-11-10 20:59

On Wed, 17 Nov 2010 20:32:44 +0100, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

>Det jeg ikke forstår går mere på, at på et bildæk er rygning og brug af
>åben ild forbudt på grund af brandfaren. Hvordan kan man så tillade
>opladning af en El-bil.
Fordi det ikke er at sammenligne med "rygning og brug af åben ild".

>Det må da også give store risici for overophedning eller gnister.
Ikke sammenlignet med "rygning og brug af åben ild".

Jeg har prøvet at få ladt min bil op på div. færge, det er som reglen
intet problem, ud over at man selv må lægge forlængerledning til.

Mange kølevogne får også strøm af færgen under overfarten til at holde
kompressorene kørende, så det med el til div. brug til div. køretæjer
er ikke noget ukendt.

/Hans

Fra : \"@

Dato : 17-11-10 21:40

Den 17-11-2010 20:59, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at få ladt min bil op på div. færge, det er som reglen
> intet problem, ud over at man selv må lægge forlængerledning til.

Der var da en bil, som gik i brand i nat, så helt problemfrit kan det da
ikke være. Ved godt at de siger der var en fejl på bilen, men det ses jo
dagligt at biler kører rundt med fejl. Elmotor eller ej.

> Mange kølevogne får også strøm af færgen under overfarten til at holde
> kompressorene kørende, så det med el til div. brug til div. køretæjer
> er ikke noget ukendt.
>

> /Hans

Jeg anfægter heller ikke at det foregår, og der er formentlig en masse
kloge hoveder, der har tænkt sig voldsomt om inden der blev givet
tilladelse til den slags. Men en opladning trækker mig bekendt voldsomt
mange Ampere, hvilket er grobund for varmeudvikling, og med risiko for
overophedning.

Det er i sig selv ikke farlig, men i mine øjne en smule risikabelt i et
tætpakket rum som oslofærgens bildæk.

Mikael

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-10 22:42

> Der var da en bil, som gik i brand i nat, så helt problemfrit kan det da
> ikke være. Ved godt at de siger der var en fejl på bilen, men det ses jo
> dagligt at biler kører rundt med fejl. Elmotor eller ej.

Hvormange Peugeot 307'er var det der gik op i røg ?

Ihvertfald nok til at færgeselskaberne ville have dokumentation for at
fejlen var udbedret for at tage dem med (Nogle venner havde en 307'er for
~5år siden og skulle med færge til UK)

> Men en opladning trækker mig bekendt voldsomt mange Ampere, hvilket er
> grobund for varmeudvikling, og med risiko for overophedning.

Bare det at batterierne er der er en risiko i sig selv... Der er vist
indført skærpede krav for transport af nogle tyep batterier efter at et
fragtfly faldt ned pga brænd der måske var startet i en sending batterier.

Branden kunne jo også være startet af en mobiltelefon/mp3/laptop hvis
batteri selvantændte i en benzinbil .. Det er jo hverken den første eller
sidste elbil der er brændt ... Men mon ikke at risici'en bliver overvejet
nøje

Det er jo heller ikke ufarligt med den store mængde benzin der er i tanke på
køretøjerne på et bildæk - Og det er noget de tager seriøst hvis det ikke
bliver i tankene... Var en sommerdag ude for at jeg tankede mc'en til kant
umiddebart inden jeg kørte på færge. De 30liter 7grader benzin kunne ikke
være i tanken ved 25+grader og der løb lidt ned ove ren varm motor og
dryppede på gulvet. Så jeg blev "bedt" om at gå ned og se til den ... Har
også prøvet at køre på tværs af landet i en bil der lugtede lidt af benzin.
Fremme viste det sig at en benzinslange var sprunget læk så motorrummet blev
oversprøjtet med benzin (forklarede så hvorfor den ikke gik særligt langt
literen). Heldigvis opfører benzin sig ikke som på film. Men jeg har prøvet
at smide en kop benzin på en brændtønde der ikke var til at få gang i så jeg
ved også godt hvor meget energi der er bundet når dampene antændes. ...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 17-11-10 23:04

On Wed, 17 Nov 2010 21:40:27 +0100, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

>Der var da en bil, som gik i brand i nat, så helt problemfrit kan det da
>ikke være. Ved godt at de siger der var en fejl på bilen,
Hvordan kan de vide det ud fra den meget sparsomme efterforskning de
reelt set kun kan have nået ?
Ingen ved noget konkret pt, men mange har et gæt.
Mit gæt kunne være at de har givet laderen 400 Volt istedet for 230
Volt, men hvad reelt ved jeg om det ?

>Jeg anfægter heller ikke at det foregår, og der er formentlig en masse
>kloge hoveder, der har tænkt sig voldsomt om inden der blev givet
>tilladelse til den slags.
Det tror jeg ikke, de har været nød til at leverer strøm ellers kommer
køletrailerne/vognene ikke med over på de længere strækninger.
De tanker de har gjort her være mht. om de kan leverer strøm nok og
stort set intet andet.

>Men en opladning trækker mig bekendt voldsomt
>mange Ampere,
Ikke sammenllignet med en kølekompressor på en køletrailer.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 00:49

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
> En el-potter er gået op i (røg og) flammer på Oslobåden.
>
> Nogen som ved, hvilket bilmærke/model det var ?
>
> http://jp.dk/indland/article2249190.ece

Så er der facts:
http://ekstrabladet.dk/112/article1453404.ece

"Ombygget bil brød i brand på Oslo-båden
Det var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el, som brød i brand på
Oslo-færgen

18:31, 17. nov 2010 (Opdateret tid: 19:09, 17. nov 2010) | Jan Søgaard

El-bilen, der brød i brand på bildækket på Oslo-færgen 'Pearl of
Scandinavia' var en ombygget bil fra Nissan.
Bilen var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el af en privatmand i
Holland.
Men firmaet Afuture, der selv i år har haft to ombyggede Nissan Qashqai på
en 41.000 kilometer lang tur verden rundt 'Electric World Tour expedition in
2010', hjalp hollænderen med at forsøge at sælge bilen i Norge.

- Nissan har ikke noget at gøre med, at bilen er bygget om til en el-bil,
oplyser Nissan i Danmark. Nissan har kun én el-bil i produktion og den
sælges for tiden kun i USA, oplyser Nissan.

Firmaet 'A future ev' er eksperter i at ombygge benzin og dieselbiler til
el-drift. Nissan Qashgai er særligt velegnet, fordi bilen er høj og der er
god plads til batterier.
Forretningsudvikler Søren Ekelund fra 'A future ev' oplyser til
ekstrabladet.dk, at han selv kørte bilen, og han var ombord på færgen, da
branden brød ud.

- Bilen er et privat ombygningsprojekt, som vi hjælper med at få godkendt.
Det er godt håndværk, og der var ingen fejl på bilen. Men ilden er
formentligt opstået, fordi der skete en kortslutning i ladestikket, siger
Søren Ekelund til ekstrabladet.dk.

Uautoriseret stik
Han havde været i Norge med el-bilen i forsøget på at få den solgt til en
kunde, men det lykkedes ikke.

- Jeg påtager mig personligt ansvaret for det, der er sket. Der blev brugt
et uautoriseret stik til at lade bilen fra færgens strømforsyning og derfor
skete der sandsynligvis en kortslutning, men det må teknikerne afgøre, siger
Søren Ekelund.

Da branden brød ud, tænkte Søren Ekelund på, om branden kunne være startet i
Nissan-bilen:

- Men det var først, da jeg fik talt med teknikere, at jeg blev klar over
det, siger han.

Politiets teknikere har slået fast, at branden på færgen startede i
Nissan-bilen, som stod til opladning på bildækket.

- Der var ingen 'unoder' i bilen, da jeg kørte rundt i Norge, siger Søren
Ekelund. Han oplyser, at når først der udbryder brand i en el-bil, så
brænder batterierne voldsomt.
- Der er faktisk ret mange el-biler med Oslo-færgen, siger han.

Brand i batteri umulig at slukke
I en artikel i fagbladet 'Brandvæsen', der netop er udkommet, fremgår det,
at brande i selve batteriet i en el-bil er umulig at slukke.

- Det, der nærer branden, kommer indefra, så det hjælper ikke at lukke for
iltforsyningen. Der er ikke andet at gøre end at lade ilden brænde ud. Det
bør til gengæld ske under kontrollerede forhold, hvor det brændende batteri
køles ned med vand, så man forhindrer - eller i det mindste forsinker -
ilden i at brede sig, siger ingeniør Kjeld Nørregaard fra Teknologisk
Institut i Århus til 'Brandvæsen'.

Batterier i elbiler er hermetisk forsejlede, da elektrolytten i batteriet
ellers vil fordampe.
Det var færgens sprinkleranlæg, der fik bugt med flammerne på bildækket.

På firmaet A FUTURE EV´s hjemmeside oplyses det, at firmaet leverede
jorden-rundt turens to Nissan Qashqai ombygget til eldrift.
'Qashqai Electric er den mest flexible og komfortable elbil på markedet, med
plads til fem voksne, 100% eldrift, og en topfart på 130 km i timen. Bilerne
markedsføres med en rækkevidde på 200 km ved 80 km i timen, op til 300 km
ved langsom bykørsel og 130 km ved hurtig kørsel på motorvej,' skriver A
FUTURE EV. "

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 01:13

Lidt film om Litium i vand.

Det er der i de batterier som hedder LiXx:

http://www.youtube.com/watch?v=BliWUHSOalU&feature=related

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 01:26

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
> Lidt film om Litium i vand.
>
> Det er der i de batterier som hedder LiXx:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=BliWUHSOalU&feature=related

Reaktionen når det brænder er ca. ligesom med magnesium...

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 11:09

KLIP

> Reaktionen når det brænder er ca. ligesom med magnesium...

Fælge af det materiale kan godt tåle vand ... eks. i vaskehallen..;)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 11:23

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Fælge af det materiale kan godt tåle vand ... eks. i vaskehallen..;)

Jow, jow, men nu sammenlignede jeg jo med flammereaktionen.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 11:56

KLIP

> Jow, jow, men nu sammenlignede jeg jo med flammereaktionen.

Jow, jow, men det er kun halvdelen af reaktionsmønstret..

Med den energimænge i LiXx-batterier og ikke mindst de seneste på fronten,
Ioxus/EDLC batterier, så er der dynamit i potterne..:)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 12:12

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
> Med den energimænge i LiXx-batterier og ikke mindst de seneste på fronten,
> Ioxus/EDLC batterier, så er der dynamit i potterne..:)

Det kan være at bilister i fremtiden kommer til at køre pænere - taget i
betragtning at de kører rundt på/i en krudttønde...

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 12:18

KLIP

> Det kan være at bilister i fremtiden kommer til at køre pænere - taget i
> betragtning at de kører rundt på/i en krudttønde...

Nu er du igen inde på et sprængfarligt emne...;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-10 12:56

>"Henrik B." skrev i meddelelsen
>Så er der facts:
>http://ekstrabladet.dk/112/article1453404.ece

Jeg synes der har været et par sager af samme slags, her på det sidste,
måske man skulle finde noget ordentligt kabel/stik til opladningen.
http://ing.dk/artikel/107217-monteringssjusk-var-skyld-i-elbil-brand-i-juelsminde
http://ing.dk/artikel/100053-politiet-slaar-fast-brand-opstod-i-forkullet-jaguar-elbil
Der var også en sag, for nogle måneder siden (tror det var i Station2 eller
et andet "Politi-program") hvor en el-bil udbrændte, sammen med det værksted
hvor det var sat til opladning.
Det var et eller andet med, at bilen dagen efter skulle være startet på en
jorden rundt rejse, eller sådan noget.

http://www.beredskabsinfo.dk/indland/2802-indsatsleder-og-seks-brandfolk-pa-sygehuset-efter-brand-i-el-bils-batteri
(ved ikke om det var lade-relateret)

Og så lidt info om brandfaren ved el-biler.
http://www.brs.dk/info/2010/0217.htm

Men hvordan med branden på færgen og forsikringen?
Dækker de bare uanset hvad, når personen fortæller, at han har brugt forkert
udstyr (lade-ledningen) og at han godt var klar over det?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-11-10 18:43

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dækker de bare uanset hvad, når personen fortæller, at han har brugt
> forkert udstyr (lade-ledningen) og at han godt var klar over det?

Mandens udmeldinger undrer mig lidt - hvordan kan man lave en kortslutning
uden at sikringerne på skibet springer? Det er nærmere bilen som er
overophedet et eller andet sted. Den historie med ledningen køber jeg ikke
(indtil jeg hører det fra officiel hold :))

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-11-10 07:06

"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen

[...]
------------
Men det er hvad han siger, Per
http://ekstrabladet.tv/nationentv/article1454803.ece

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-10 10:36

On Fri, 19 Nov 2010 18:43:25 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
Jep det er lige der fidusen ligger, hvis han erkender at han mod bedre
vidende har handlet ansvarspådragende, så dækker de, uagtsomt (viste
godt, men glemte at tænke sig om).
De fleste forsøger ifbm. den slage forsikringsanmeldeser at få det til
at se ud som om at det var et uheld, altså at de ikke selv handlede
idiotisk, og så er det jo bare et uheld og forsikringen dækker ikke.

Han lever jo af at bygge de el-biler, så hvis det fremstår som om at
el-biler brænder for et godt ord, er hans forretning død, kan han få
det til at se ud som om at han har været verdens største fjols og er
100% selv skyld i branden fordi han brugte en ledning der ikke var
egnet til formålet (brandårsagen har intet med el-bilen at gøre),
vupti, "el-biler ikke farlige hvis brugeren ikke lige er en idiot".
Han har alt at vinde lige nu.

>Mandens udmeldinger undrer mig lidt - hvordan kan man lave en kortslutning
>uden at sikringerne på skibet springer?
Kortslutning er/kan være mange ting, ofte er det også betegenlsen for
en dårlig forbindelse (de kan nemlig bliver meget varme og forudsage
en brand)

>Det er nærmere bilen som er overophedet et eller andet sted.
Nej det tror jeg så ikke, der er med garanti bygget masser af
sikkerhed ind i bilens ladekredsløb, som alligevel pga. batteriernes
spevielle kemi skal være avanceret, så en hel del sikker oven i er
ikke noget større problem (udgift)

>Den historie med ledningen køber jeg ikke (indtil jeg hører det fra officiel hold :))
Den kan jo være god nok, hvis han har købt en 2 polet ledning med stik
til indendørs brug og han skulle havde haft en 3 polet til udendørs
brug.
Der kunne jo godt tænkes at havde været en del fugt/vand/sne på
dækket/bilerne ?

Men det kan være at fjolset har afmonteret stikdåsen og afisoleret et
godt stykke af ledningen og snoet ledningsenderne rundt om
ind-gangs-stikket på bilen og så lige lidt isolererbånd om.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-11-10 11:03

KLIP

> [...]
> sikkerhed ind i bilens ladekredsløb, som alligevel pga. batteriernes
> spevielle kemi skal være avanceret, så en hel del sikker oven i er

Nu anvender jeg selv rimelig avancerede computerlader til opladning af
LiXx-batterier i min hobby/sport.

Hvis han har sat programmet til at lade med "Gud ved hvor mange C" for at få
noget hurtigt saft på potten og ingen varmeføler har på batterierne, så er
det slet ikke utænkeligt, han har overladet dem og de således er begyndt "at
vokse" med efterfølgende brand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-10 11:12

On Sat, 20 Nov 2010 11:02:31 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>det slet ikke utænkeligt, han har overladet dem og de således er begyndt "at
Men sådan har han med garanti ikke gjort, det er kun noget amatører
gør fordi det tror de kan opnå noget mirakuløst ved det, så som at
batterierne bliver ladet hurtigere op end hvad der fysisk er muligt
under de givne omstændigheder.

Husk også på at turen Oslo-Kbh tager over 16 timer, rigeligt med tid
til at få ladt op.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-11-10 14:43

KLIP

> [...]
> gør fordi det tror de kan opnå noget mirakuløst ved det, så som at
> batterierne bliver ladet hurtigere op end hvad der fysisk er muligt

Well...han har da i hvert flad tilkendegivet, han *er* en amatør....

> Husk også på at turen Oslo-Kbh tager over 16 timer, rigeligt med tid
> til at få ladt op.

Så har han ikke trukket ret mange Amp's ... eller ?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-11-10 20:46

> [...]
>overophedet et eller andet sted. Den historie med ledningen køber jeg ikke
>(indtil jeg hører det fra officiel hold :))

Heller ikke mig. Jeg nægter at tro at 230V-udtaget på færgen ikke er
forsikret (for-sikret, med tryk på "for" ... ikke økonomisk forsikret ).
Sker der en kortslutning, øges strømstyrken og sikringen ryger. Simple as
that.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Henning

Dato : 20-11-10 22:45

>Sker der en kortslutning, øges strømstyrken og sikringen ryger. Simple as
>that.

Der er ikke nødvendigvis sket en direkte kortslutning før branden er
brudt ud

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 10:11

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikret (for-sikret, med tryk på "for" ... ikke økonomisk forsikret
> ). Sker der en kortslutning, øges strømstyrken og sikringen ryger.

Nogen gange er det lige meget om der er sikring eller ej.
Hvis der er er svagt sted på ledningen/samling.
Modstanden øges og der udvikles mere varme på det svage sted.
Men strømstyrken er den samme eller oven i købet mindre.
Hvad sker der så med sikringerne?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 10:27

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Modstanden øges og der udvikles mere varme på det svage sted.
> Men strømstyrken er den samme eller oven i købet mindre.

Tjaee...mon han har brugt ringeledning med 1 eller flere samlinger som
forlængerkabel......;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 11:50

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaee...mon han har brugt ringeledning med 1 eller flere samlinger som
> forlængerkabel......;)

Dårlig kontakt i et stik eller en dårlig samling kan give samme fejl.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-11-10 11:57

"Uffe Bærentsen" skrev i meddelelsen

> Dårlig kontakt i et stik eller en dårlig samling kan give samme fejl.

Og derfor termofotograferer man ofte installationer, fordi man derved kan
opdage dårlige forbindelser, inden de udvikler sig til en brand. Don't work
harder - be smarter

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 12:05

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og derfor termofotograferer man ofte installationer, fordi man derved kan
> opdage dårlige forbindelser, inden de udvikler sig til en brand. Don't
> work harder - be smarter

Hvilken type stik sidder der (normalt) i en el-potte og kan man overhovedet
med et snuptag få noget andet til at passe deri ?

Amatøren har nok taget og anvendt en tromle med kabel og ikke rullet alt ud
(har lavet en spole).

Hvem har han lånt forlængerkablet af eller har han selv haft et med, såfremt
han skulle have strøm fra en "ven"?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-11-10 12:46

"Bjørn J." skrev i meddelelsen

[...]
--------------
Hvis du læser og lytter til det link, jeg lagde, får du følgende:
"Han tror selv, at branden blev udløst af en kortslutning i en uoriginal
forlængerledning, som han brugte til at genoplade bilens batterier..."

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 13:33

> [...]
> "Han tror selv, at branden blev udløst af en kortslutning i en uoriginal
> forlængerledning, som han brugte til at genoplade bilens batterier..."

Det kan man lige som ikke bruge til noget.

Hvis amatøren selv har haft en elendig forlængerledning med (som ikke passer
i bilens el-stik, så er ham et mere end almindeligt ingeniøruddannet
skvadderhoved.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 13:07

> [...]
>
> Og derfor termofotograferer man ofte installationer, fordi man derved kan
> opdage dårlige forbindelser, inden de udvikler sig til en brand. Don't

Har selv set og ikke mindst lugtet, hvordan det ser ud efter et eleftersyn,
hvor dem der lavede det glemte at dobbelt-checke at de nu havde efterspændt
nullen korrekt

Stegte elektrolytter lugter fælt og giver en gyselig røg

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 13:34

> [...]
> eleftersyn,
> hvor dem der lavede det glemte at dobbelt-checke at de nu havde

Ved du overhovedet om forlængerledningen havde nogen nul-terminal monteret ?

> Stegte elektrolytter lugter fælt og giver en gyselig røg

Det gør brændt svinekød også..;)

PS: Jeg savner stadig svar på el-pottes el-stik ?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 16:09

> Ved du overhovedet om forlængerledningen havde nogen nul-terminal monteret
> ?

Du misser pointen.
Det er ordet 'kortslutning' der meget sandsynligt er forkert anvendt i denne
sammenhæng.

> Det gør brændt svinekød også..;)

Lidt i stil med: 'Brændt barn lugter ilde.....'

> PS: Jeg savner stadig svar på el-pottes el-stik ?

Hvad der er anvendt på den potte ved jeg af gode grunde ikke
(ved du det?)
Men der er i hvert fald forslag fremme om en fælles standard:
http://www.engadget.com/2009/04/17/gm-proposes-standardized-plug-for-electric-vehicles/

Hvis du kigger på videoen i dette link, så kan du se hvad det er for stik
der er anvendt.
http://www.energihorsens.dk/Elbilforum/Video/?movieid=7

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 16:27

> [...]
> (ved du det?)
> Men der er i hvert fald forslag fremme om en fælles standard:

Det ligner en anden udgave af et campingvognstik med lys indbygget.

> Hvis du kigger på videoen i dette link, så kan du se hvad det er for stik
> der er anvendt.
> http://www.energihorsens.dk/Elbilforum/Video/?movieid=7

Det er da et campingvognstik (også kaldet et CEE stik)

Det kan ikke lige med et snuptag tage andre stik.......

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 16:34

> Det ligner en anden udgave af et campingvognstik med lys indbygget.

Der er flere kontakter i det stik, jeg kan se 2 kraftige og 2 spinklere.

> Det er da et campingvognstik (også kaldet et CEE stik)
>
> Det kan ikke lige med et snuptag tage andre stik.......

Næ, men et konverter-stik kan klare den lille hurdle.

Her er link til en artikel i Ingeniøren.
http://ing.dk/artikel/103755-utaalmodig-dansk-ingenioer-jeg-bygger-selv-250-elbiler-om-aaret

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 16:37

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, men et konverter-stik kan klare den lille hurdle.
>
> Her er link til en artikel i Ingeniøren.
> http://ing.dk/artikel/103755-utaalmodig-dansk-ingenioer-jeg-bygger-selv-250-elbiler-om-aaret

Ham der har lavet konverteringen så, må da være produktionsingeniør....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 16:55

> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ham der har lavet konverteringen så, må da være produktionsingeniør....

Eller ing-enting.

Det kunne jo være hjemmestrikket, 2 stik + en stump ledning.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 17:14

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Eller ing-enting.

Det vil jeg da ikke håbe for ham.

> Det kunne jo være hjemmestrikket, 2 stik + en stump ledning.

Jep, lavet af en smedelærling.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-10 18:18

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da et campingvognstik (også kaldet et CEE stik)
>
> Det kan ikke lige med et snuptag tage andre stik.......

Der var noget ved monteringen der drillede mit øje.
Når stikket er monteret som vist i den video, så kan der jo stå vand i
stikket.
Det er jo knaldhamrende forkert montering og at be' om problemer med stikket

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-10 18:37

On Sun, 21 Nov 2010 18:18:01 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>stikket.
>Det er jo knaldhamrende forkert montering og at be' om problemer med stikket

Ja og så har de også lige måtte modificerer det stik de sætter til
bilen, dækslet er fjernet, det er heller ikke helt efter bogen.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 18:43

KLIP

> Ja og så har de også lige måtte modificerer det stik de sætter til
> bilen, dækslet er fjernet, det er heller ikke helt efter bogen.

Hvad har bilproducenter af forstand på el...))

Fra : alexbo

Dato : 21-11-10 16:56

"Uffe Bærentsen" skrev

> Hvis du kigger på videoen i dette link, så kan du se hvad det er for stik
> der er anvendt.

Der er brugt et mest velegnede, et CEE stik som bruges stort set alle
steder til "landstrøm" hvad enten det er skibe, busser eller campingvogne,
de findes i mange udførelser.

http://www.kjoeller.com/landtilslutningsdele.htm

Problemet er den anden ende og det er der det er gået galt, enten har
ladeledningen ikke kunnet nå og så har man bare brugt en tilfældig
forlænger, det er det mest sandsynlige, eller man har ikke medbragt diverse
overgangskabler, så CEE kablet kan kobles på et hvilket som helst udtag.

Det forlængerstykke der har været vist frem ligner også noget der kan bruges
til en lampe og en lille boremaskine, men vil bryde sammen ved hård
belastning.
Nu er det selvfølgelig ikke det der er brændt der vises men jeg forstod
klippet sådan
at det var sådan en husholdningsfordeler der er brugt.
En stump ledning med en trefordeler sat på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 17:18

> [...]
> klippet sådan
> at det var sådan en husholdningsfordeler der er brugt.
> En stump ledning med en trefordeler sat på.

Den kan vel holde til en 230V alm. husholdningssikring....på 10amp ?

PS: Intet under, DFDS nu forbyder opladning af el-biler ombord deres på
deres færger, når chaufføren/ejeren er en klamphugger !

Fra : alexbo

Dato : 21-11-10 17:22

"Bjørn J." skrev

> PS: Intet under, DFDS nu forbyder opladning af el-biler ombord deres på
> deres færger, når chaufføren/ejeren er en klamphugger !

God ide, det rammer jo ikke os andre.
Jeg synes nu det havde været bedre hvis de selv så efter hvad deres kunder
bruger, det må være svært at vurdere om en rumænsk lastbilchauffør der
ønsker strøm til sit køleanlæg er en klamphugger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 17:54

> [...]
> bruger, det må være svært at vurdere om en rumænsk lastbilchauffør der
> ønsker strøm til sit køleanlæg er en klamphugger.

Da det aldrig har været et (offentlig) kendt problem, må man da antage, de
anvender det rigtige !

Desuden, hvad ville en færgefuld el-biler kræve af amp's fra færgens
"el-værk" ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-10 18:31

On Sun, 21 Nov 2010 17:53:55 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>Desuden, hvad ville en færgefuld el-biler kræve af amp's fra færgens
>"el-værk" ?
500 biler a 1 kW, må gi......500 kW og pga. fasedrejningen i den type
opladere man anvender idag skal der nok en generator til i størrelsen
1000 kW, det skulle ikke være et større problem.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-11-10 18:40

> 500 biler a 1 kW, må gi......500 kW og pga. fasedrejningen i den type
> opladere man anvender idag skal der nok en generator til i størrelsen
> 1000 kW, det skulle ikke være et større problem.

Så er der kun al kabelsalaten eller der må sættes en stander op til hver
el-bil.

Gad vide hvad prisen ville være for strøm ombord ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-10 18:34

On Sun, 21 Nov 2010 17:21:56 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>bruger, det må være svært at vurdere om en rumænsk lastbilchauffør der
>ønsker strøm til sit køleanlæg er en klamphugger.

Der er en forskel, lastbiler/trailere strømforsynes med færgens
kabler, der er CEE i passende stor størrelse 32/64 Ampare.
Her er det skibets personale der monterer strømmen. Og jeg er
overbevist om at man også kommer til at betale en pris for denne
service. Strømmen bestilles sammen med billetten.

Småtingsafdelingen 230Volt en faset forsynes stort set kun med
brugerens eget kabel, der anvises et strømudtag (oftest et rødt
16Ampare CEE stik) så må man klare sig derfra. Det er faktisk svært at
finde et alm. udtag der passer direkte til danske stikpropper, der er
som oftest tale om CEE 7/4 standard (Schuko).
Her er der så ren kaos omkring stik/adaptorer, og den strøm der bruges
er forsvindende lille set i færgens store spil, så det gider de ikke
bruge det store krudt på.

/Hans