Motor olie
Fra : Ham selv

Dato : 17-11-10 15:49

Ham der plejer at være behjælplig nå jeg skulle skifte olie på bilen er ikke
mere.

Så nu er jeg lidt usikker på hvad for noget olie jeg skal købe.

Hvad er forskelden på 15W / 40 , 10W / 40 og 5W / 40 ud over prisen
og hvad skal man have i Danmark af olie, til en alm. benzin bil der står ude
?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-11-10 16:38

Den 17-11-2010 15:49, Ham selv skrev:
> [...]
>
> Hvad er forskelden på 15W / 40 , 10W / 40 og 5W / 40 ud over prisen
> og hvad skal man have i Danmark af olie, til en alm. benzin bil der står ude

Det er da så nemt at finde den rigtige olie.
Kig i instruktionsbogen og køb hvad der anbefales.
Længere er den da ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Ham selv

Dato : 17-11-10 18:25

> Det er da så nemt at finde den rigtige olie.
> Kig i instruktionsbogen og køb hvad der anbefales.
> Længere er den da ikke.

Det skal være noget der hedde API SG eller SH..
Og ellers kan jeg vælge SAE der hedder, 40, 30, 20W-20, 10W-30, 20W-40,
20W-50, 5W-30 og 5W-20

Der findes ikke nogen instruktionsbog.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-10 18:35

Den Wed, 17 Nov 2010 18:24:57 +0100 skrev Ham selv:

> Det skal være noget der hedde API SG eller SH..
> Og ellers kan jeg vælge SAE der hedder, 40, 30, 20W-20, 10W-30, 20W-40,
> 20W-50, 5W-30 og 5W-20
>
> Der findes ikke nogen instruktionsbog.

Så fortæl dog hvilken bil du har, så folk kan fortælle dig hvilken
olie der passer til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ham selv

Dato : 17-11-10 19:04

Det er lykkedes mig at finde en oversigt over temperature.

5w - 20 -40 ...... -10
5w - 30 -40 ...... -10
5w - 40 -40 ...... +20
5w - 50 -40 ...... +10/+20

10w - 30 -30/-20 ...... +40
10w - 40 -30 ...... +50
10w - 50 -30 ...... +50

15w - 40 -22/-15 ...... +50
15w - 50 -22 ...... +50

20w - 40 -10 ...... +50
20w - 50 -10 ...... +50

Kia Sephia 1997
1.6

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-11-10 20:30

"Ham selv" <info@dyreliv.dk> skrev i en meddelelse
> Det er lykkedes mig at finde en oversigt over temperature.
>
> 5w - 20 -40 ...... -10
> 5w - 30 -40 ...... -10
> 5w - 40 -40 ...... +20
> 5w - 50 -40 ...... +10/+20
>
> 10w - 30 -30/-20 ...... +40
> 10w - 40 -30 ...... +50
> 10w - 50 -30 ...... +50
>
> 15w - 40 -22/-15 ...... +50
> 15w - 50 -22 ...... +50
>
> 20w - 40 -10 ...... +50
> 20w - 50 -10 ...... +50
>

> Kia Sephia 1997
> 1.6

Slå modellen op her.
http://www.olyslager-lubricants.nl/FuchsEurope/language.asp

Mvh Niels

Fra : Lars [6710]

Dato : 17-11-10 23:21

Den 17-11-2010 20:29, Niels Bengaard skrev:
> "Ham selv"<info@dyreliv.dk> skrev i en meddelelse

> Slå modellen op her.
> http://www.olyslager-lubricants.nl/FuchsEurope/language.asp
>
> Mvh Niels

eller kig her hos ELF:

http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=55§or=9&category=6&subset=185&modelyear=&vehicle=4949

mvh

Lars

Fra : Henning

Dato : 17-11-10 18:45

>Der findes ikke nogen instruktionsbog.

Har du ledt i hele den store verden? Findes den hverken på nettet, på
Amazon eller bare biblioteket? Så kunne du måske løfte sløret for
hvilken bil og hvilken motor, så sidder der helt sikkert nogle kloge
hoveder her

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-11-10 20:55

Den 17-11-2010 18:24, Ham selv skrev:

> Det skal være noget der hedde API SG eller SH..
> Og ellers kan jeg vælge SAE der hedder, 40, 30, 20W-20, 10W-30, 20W-40,
> 20W-50, 5W-30 og 5W-20
>
> Der findes ikke nogen instruktionsbog.

I så fald kan man henvende sig til for forhandleren og bede ham skaffe
en instruktionsbog. Eller man kunne også spørge forhandleren om hvad der
anbefales af olie.
Så simpelt kan det også gøres.

Hilsen Matthias

Fra : ib tinning

Dato : 17-11-10 22:42

> [...]
>
> I så fald kan man henvende sig til for forhandleren og bede ham skaffe en
> instruktionsbog. Eller man kunne også spørge forhandleren om hvad der

ellers prøv birgers billige bilbøger han solgte mig en instruktionsbog til
en flad 50 kr dog var den brugt men i god stand

mvh tinning