Omvendt butikstyveri?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 16:35

De sidste 3 gange jeg har været ude og handle, der har der været
uoverensstemmelser med de varer jeg har købt og det beløb forretningerne
forlanger jeg betaler.
I går havde de simpelthen slået den samme vare ind 2 gange, oftest er der
dog tale om, at prisen ikke svarer overens med den der står på/ved varen
inde i forretningen.
Det er irriterende og møj-besværligt at få sine penge retur, da man som
regel skal over til en servicekasse og stå i kø igen.
Nu var det så jeg tænkte, kan man ikke melde forretningerne et eller andet
sted, for at snyde på den måde?
Jeg tjekker næsten altid min bon, inden jeg forlader forretningen og det er
nok ca. hver tredje gang at den er gal, nogen gange er det bare en krone
eller to, andre gange er det noget højere beløb (som i går f.eks.).
Der er ikke noget fast mønster i hvilke forretninger det drejer sig om, de
er stort set alle lige gode/dårlige om det.
Men hvad kan man gøre (om noget)?
Jeg er træt af det ekstra tidsforbrug, det påfører mig (det tager hurtigt 15
minutter inden det er iorden).
Er det lovligt/ulovligt for forretningerne at være mere eller mindre
"ligeglade" med om deres priser/stregkoder er tastet rigtigt ind i systemet
og så bare lade stå til?

Hvis jeg tager en vare for meget med hjem, så er det tyveri, men hvad kalder
man det hvis forretningen slår den samme vare ind 2 gange?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-11-10 17:10

Den 19-11-2010 16:35, Per Beer Hansen skrev:

> Hvis jeg tager en vare for meget med hjem, så er det tyveri, men hvad
> kalder man det hvis forretningen slår den samme vare ind 2 gange?

> [...]

Det kalder man en fejl, og med mindre du kan påvise at det er noget de
har gjort med fuldt overlæg og/eller systematisk, så er der ikke andre
sanktioner, end at du handler dine varer et andet sted.

Husker du også at henvende dig hvis de har taget for lidt for en vare?
For ellers synes jeg det er noget værre hykleri du har gang i.
Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 17:15

>"Kasper Demant" skrev i meddelelsen
>Det kalder man en fejl, og med mindre du kan påvise at det er noget de har
>gjort med fuldt overlæg og/eller systematisk,

Ja det er jo nok ikke sådan at bevise.
Jeg tror da heller ikke at de gør det med overlæg, men mere at det drejer
sig om simpelt sløseri.

> så er der ikke andre sanktioner, end at du handler dine varer et andet
> sted.

Det er så desværre ikke en option, da det stort set sker i alle vores lokale
forretninger

>Husker du også at henvende dig hvis de har taget for lidt for en vare?

Det har jeg så ikke oplevet endnu. Det er typisk ugens udsalgsvarer der ikke
er blevet ændret i stregkoden, så der tages fuld pris.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-11-10 09:13

On 2010-11-19 17:15, Per Beer Hansen wrote:

> Det har jeg så ikke oplevet endnu. Det er typisk ugens udsalgsvarer der
> ikke er blevet ændret i stregkoden, så der tages fuld pris.

Det oplever jeg derimod relativt tit i min lokale Fakta - og også i den
Føtex jeg kommer i.

Derimod handler du enten meget ind af gangen (og derfor en chance for
der er en fejl) ellers er du ekstremt uheldig. Jeg tjekker også altid
bonnen - og det er relativ sjældent jeg oplever direkte fejl i de
butikker jeg kommer i. Det eneste sted hvor jeg rigtig kan huske jeg
flere gange har fundet fejl er i Kvickly. Fakta kan jeg umiddeltbart kun
huske at have fået varer for billigt - det samme med Netto.

/Johan

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 24-11-10 11:00

> [...]
> flere gange har fundet fejl er i Kvickly. Fakta kan jeg umiddeltbart kun
> huske at have fået varer for billigt - det samme med Netto.

Ja Kvickly, de er slemme til det der.

Der var en overgang hvor min kone absolut skulle have papayafrugter i tide
og utide. De var på tilbud i Kvickly, 15 kr. pr. stk, to for 25.

De slog altid 2x15 kr. ind! Og jeg gjorde dem altid opmærksom på det!

Men der var nu ingen grund til at klage: Når jeg gik op i kiosken for at
fortælle at de havde glemt rabatten, fik jeg altid 10 kr. udbetalt! Jeg ved
ikke hvorfor. Men jeg fik altså mine papayaer til 20 kr. for to, i stedet
for 25...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-11-10 13:12

>"Johan Holst Nielsen" skrev i meddelelsen
>
>Det oplever jeg derimod relativt tit i min lokale Fakta - og også i den
>Føtex jeg kommer i.

Jeg handler mest i Kvickly, Fakta, Føtex, SuperBest og Netto.
Det sker tit i alle forretningerne, men oftest er der tale om små beløb (et
par kroner eller ligenende).
Jeg tror ikke det er fordi de bevidst snyder, men mere på grunde af sløseri,
de har simpelthen ikke fået rettet priserne/stregkoderne til, på grund af
tidsmangel eller glemsomhed.
Det er bare et kæmpe irritationsmoment for kunderne, da det hurtigt tager 15
minutter eller mere at få rettet fejlen.
I Kvickly skal man jo efterfølgende henvende sig ed en servicekasse og der
er der altid kø, da det også er dem der skal lave garantibeviser på f.eks.
cykler, TV og lignende, som bliver solgt i forretningen.

>Derimod handler du enten meget ind af gangen (og derfor en chance for
>der er en fejl) ellers er du ekstremt uheldig.

Jeg ved ikke om jeg er ekstra uheldig, jeg ser da relativt tit andre, som
brokker sig over det samme som mig.

> [...]
>flere gange har fundet fejl er i Kvickly. Fakta kan jeg umiddeltbart kun
>huske at have fået varer for billigt - det samme med Netto.

Den oplevelse jeg beskrev, hvor de havde slået den samme vare ind to gange,
det var netop i en Fakta.
Der måtte jeg vente i ca. 20 minutter, inden den person kassedamen tilkaldte
dukkede op, for at rette fejlen og ikke så meget som et undskyld fik jeg.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Mcwm

Dato : 19-11-10 17:31

Den 19-11-2010 17:09, Kasper Demant skrev:
> Det kalder man en fejl, og med mindre du kan påvise at det er noget de
> har gjort med fuldt overlæg og/eller systematisk, så er der ikke andre
> sanktioner, end at du handler dine varer et andet sted.

Vi har jævnligt, daglig basis, samme oplevelser med en lokal købmand.
Man kan ikke undgå at få tanken, at det er med overlæg. Men som du er
inde på, at bevise det er en helt anden sag.

Nu er det hændt flere gange, at jeg, som tilfældet var sidste gang, hvor
købet var på ca 170 Kr og fejlmargin var 40 kr., at man selvfølgelig
henvender sig ved kassen, for at få sit tilgodehavende.

Fejlen lå i nogle slikposer og det pudsige var, at kunden efter os,
havde købt det samme tilbud. Blot for "underholdningen" blev vi stående,
kun for at se at samme poser blev solgt til den forkerte pris igen.

Nu var det ikke købmanden selv der betjente kassen, men en ung skolepige.

Nu er spørgsmålet så om har er i god tro når det er en medarbejder der
udfører handlen eller om han har et ansvar "by proxy".

Ligeledes, hvis tilfældet er at han selv står i kassen, vil det så ikke
være bevis anden gang han sælger samme vare til forkert pris, efter at
være oplyst den korrekte pris?

Venligst
Mcwm

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-11-10 22:50

On 19-11-2010 17:09, Kasper Demant wrote:

> Husker du også at henvende dig hvis de har taget for lidt for en vare?
> For ellers synes jeg det er noget værre hykleri du har gang i.

Hykleren er desværre dig Kasper, når du kan skrive sådan noget vås.

Masser af mennesker oplever jo dette "omvendte butikstyveri", mig selv incl.

Der er for mig at se, overhovedet ikke tvivl om at forretningerne gør
det bevidst. Går den så går den.

Og ja, jeg siger til hvis jeg betaler for lidt, men forholdet er 1:1000000

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kasper Demant

Dato : 20-11-10 03:09

Den 19-11-2010 22:50, Karl Erik Christensen skrev:

> Hykleren er desværre dig Kasper, når du kan skrive sådan noget vås.

Det hedder naiv, ikke hyklerisk.

Naiv, muligvis. Men det er ungdommen jo kendt for

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-11-10 15:17

On 20-11-2010 03:08, Kasper Demant wrote:

> Det hedder naiv, ikke hyklerisk.
>
> Naiv, muligvis. Men det er ungdommen jo kendt for

Takker for irettesættelsen.

Du må være meget ung.

Karl Erik.

Fra : Per

Dato : 19-11-10 23:20

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg tager en vare for meget med hjem, så er det tyveri, men hvad
> kalder man det hvis forretningen slår den samme vare ind 2 gange?

Hvis kassemedarbejderen/købmanden har forsæt, så er der tale om bedrageri
efter Straffelovens § 279

mvh. Per

Fra : Preben

Dato : 24-11-10 11:23

Den 24.11.2010 kl. 11:00 skrev Henrik Eriksen <henrik_erik@hotmail.com>:

> [...]
> fortælle at de havde glemt rabatten, fik jeg altid 10 kr. udbetalt! Jeg
> ved ikke hvorfor. Men jeg fik altså mine papayaer til 20 kr. for to, i

Og det gjorde du dem selvfølgelig ikke opmærksom på?

--
mvh/Preben

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 24-11-10 11:36

> Og det gjorde du dem selvfølgelig ikke opmærksom på?

Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?

For det første, hvis jeg ikke checkede bon'en, så var jeg kommet af med fem
kr.
Tror du butikken ville have antastet mig næste gang jeg kom, for at sige:
"Vi tog desværre fem kr. for meget for papayaerne, dem må De hellere få
igen"?

For det andet: Det tog ca. fem minutter hver gang. 60 kr. er en rimelig lav
timeløn, så hvis jeg skulle give dem femmeren tilbage, så ville jeg til
gengæld kræve kompensation for den tid jeg bruger i forretningen på grund af
deres sjusk! Det ville alt andet lige blive dyrere.

Og de gange hvor jeg får for meget tilbage, og de gange hvor de glemmer
rabatterne og jeg ikke opdager det, det giver dem såmænd nok overskud i den
sidste ende alligevel...