Brud på markedsføringsloven?
Fra : Sika

Dato : 19-11-10 13:55

Hej gruppe,

Vores firma har engageret sig med et salgskonsulentfirma, som skal ringe
rundt og sælge vores produkter, og lige nu har vi en helt konkret
situation, som vi ikke er helt sikre på...

Sagen er den, at konsulentfirmaet har ringet til nogle sportsklubber,
som de har fundet kontaktinformationer på via en hjemmeside for disse
sportsklubbers "klubsamarbejde". Hjemmesiden, som informationerne ligger
på, ejes af en større dansk klub, som officielt kalder sig en
virksomhed. Denne virksomhed/klub kan vel kaldes "moderklub" for alle de
andre små klubber, men de er også en virksomhed, der vil sælge produkter
til deres egne medlemsklubber. Vores produkter konkurrerer med disse
produkter.

Vi er netop blevet ringet op af denne virksomhed/moderklub, som helt
konkret siger til os, at konsulentfirmaet bryder markedsføringsloven.
Her er, hvad vi har fået at vide:

Konsulentfirmaet præsenterer sig som om, de ringer fra vores firma.
Konsulentfirmaet taler med repræsentanter for de forskellige små klubber
i klubsamarbejdet og oplyser bl.a., at de har fundet kontaktinfo via
moderklubbens "klubsarmbejdsside" (et separat domæne).
Repræsentanterne har kontaktet moderklubben og fortalt, at de ikke
ønsker at blive ringet op af salgskonsulenterne.
Moderklubben kontakter os og siger, at vi bryder markedsføringsloven ved
at ringe til "deres" klubber - dog må sælgerne gerne ringe til klubber,
men ikke ud fra oplysninger fundet på klubsamarbejdssiden.

Alle kontaktoplysninger ligger frit tilgængelige på nettet, og der er på
klubsamarbejdssiden ingen informationer om, at disse oplysninger ikke må
benyttes af andre end medlemmer af klubsamarbejdet.

Nu er spørgsmålene så:

Er der nogen, der kan fortælle os, hvilken regel i markedsføringsloven
"vi" (eller salgskonsulentfirmaet) har brudt?

Kan vi hænge på et evt. sagsanlæg, når det er et separat firma, som vi
hyrer til at sælge for os, når de præsenterer sig som "os" i stedet for
at som dem selv, der sælger vores produkter (evt. på vegne af os)?

Hvad skal vi gøre for at være sikker på, at vi IKKE bryder loven?
Meningen er, at sælgerne blot skal ringe til klubberne for at få lov til
at sende dem materiale om vores produkter eller for at booke et møde,
hvor vi kan vise produkterne frem. Vi sender ikke materiale ud uden
først at have fået lov pr. telefon.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe.. Evt. vise os i retningen af den
del af markedsføringsloven, som det her drejer sig om.

/Sika

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-10 22:58

Sika skrev den 19-11-2010 13:54:

> Er der nogen, der kan fortælle os, hvilken regel i markedsføringsloven
> "vi" (eller salgskonsulentfirmaet) har brudt?
> ..

Det må du nok spørge om?

"Moderklubben" kan vel henvise til den konkrete regel, samt fortælle
hvad de har tænkt sig at gøre ved den overtrædelse som de mener, at I
har gjort.

Bare henvise til en given lov uden konkret henvisning...det vil jeg tage
ganske rolig.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Sika

Dato : 19-11-10 23:43

> "Moderklubben" kan vel henvise til den konkrete regel, samt fortælle
> hvad de har tænkt sig at gøre ved den overtrædelse som de mener, at I
> har gjort.

Det tænkte vi også, så det spurgte vi selvfølgelig om, og svaret var, at
de præcise regler var de ligeglade med, den slags ville deres jurister
tage sig af, og de havde blot sagt, at der kunne være tale om brud på
markedsføringsloven, og hvis moderklubben bad dem om det, ville de gerne
grave dybere ind til sagens kerne og sætte en sag igang.

Vi undrer os rigtig meget over denne reaktion og tænker umiddelbart, om
det blot er "raslen med sablen", fordi vi bevæger os på et marked, hvor
de selv arbejder. Visse steder har en underlig måde at reagere på, når
man mærker konkurrence på et område, man måske næsten har haft eneret
over...

Men altså... Hvis nogen er så meget inde i markedsføringsloven, at de
helt sikkert kan sige, at det er lovligt, at:

- finde kontaktoplysninger på alle offentligt tilgængelige hjemmesider
- ringe til kontaktpersoner i klubberne
- spørge om tilladelse til at sende informationsmateriale pr. mail eller
- booke et præsentationsmøde, hvor produkterne vises frem
- lade et konsulentfirma ringe til de mulige kunder og præsentere sig
som repræsentanter for os

- så vil vi være rolige og fortsætte, hvor vi slap (eller rettere lader
sælgerne fortsætte, hvor vi bad dem om at slippe).

/Sika

Fra : Preben

Dato : 20-11-10 00:02

Den 19.11.2010 kl. 13:54 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:

[cut]
> [...]
>
> Håber, der er nogen, der kan hjælpe.. Evt. vise os i retningen af den
> del af markedsføringsloven, som det her drejer sig om.

Markedsføringsloven kan du se her:

http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html

Paragraf 6 forbyder uanmodet elektronisk henvendelse, men jeg mener ikke,
at det gælder Business to Business, som der er tale om her. Jeg mener I
roligt kan henvende jer, men I skal gøre opmærksom på, at de kan frabede
sig henvendelse.

Skriftligt materiale kan I bare fremsende uden at bede om lov. Det er helt
normalt at sende Direct Mail på B2B markedet.

--
mvh/Preben

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-11-10 11:09

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vmfwxfkkqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]
>
> Skriftligt materiale kan I bare fremsende uden at bede om lov. Det er helt
> normalt at sende Direct Mail på B2B markedet.

Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver betragtet
som erhvervsdrivende?

Jan

Fra : Preben

Dato : 20-11-10 11:37

Den 20.11.2010 kl. 11:08 skrev Jan Kronsell <nospam@nospam.dk>:

> Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver
> betragtet som erhvervsdrivende?

Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma
mener jeg kommer ud på et.

--
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-10 12:29

Preben skrev:

> Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma
> mener jeg kommer ud på et.

Det gør det. Forbrugeraftaleloven siger:

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
    rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
    forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted,
    hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks
    eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om
    indgåelse af aftale.

En forening er ikke en forbruger.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-11-10 13:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks
> eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om

Fair enough. Men det er heller ikke en erhvervsdrivende, Men hvis det kun er
forbrugere, der er undtaget, er sagen jo klar.

Jan

Fra : Sika

Dato : 21-11-10 01:04

> Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma
> mener jeg kommer ud på et.

Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er
frivillig i foreningen? De fleste sportsklubber, der ikke er
professionelle, ledes af frivillige, der selv dyrker sport i klubben
eller måske har børn, der dyrker sport i klubben, og de har måske
fuldtidsarbejde ved siden af og arbejder kun for klubben i fritiden.

Kan det have betydning?

/Sika

Fra : Jubi

Dato : 21-11-10 01:24

"Sika" <vilikkeh@vespam.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller måske har børn, der dyrker sport i klubben, og de har måske
> fuldtidsarbejde ved siden af og arbejder kun for klubben i fritiden.

Hvor bliver udgiften konteret? Hos den der køber ind eller i foreningens
kasseregnskab?
Du ser forskellen?

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Preben

Dato : 21-11-10 09:19

Den 21.11.2010 kl. 01:04 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:

> Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er
> frivillig i foreningen?

Nej, ikke når de er i "rollen" som indkøber/repræsentant/beslutningstager
for foreningen

Nej. Se også Jubis svar.

--
mvh/Preben

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-11-10 09:35

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vmihd1v7qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Nej, ikke når de er i "rollen" som indkøber/repræsentant/beslutningstager
> for foreningen

Det kommer måske an på, hvor de bliver kontaktet. Altså om det er på
foreningens telefon eller på en privat telefon. Masser af klubber har jo kun
bestyrelsesmedlemmernes private telefoner. Ellers bør den, der ringer vel
starte med at gøre opmærksom på, at han vil talke med personen i rollen af
"foreningsleder".

Jan