Rettigheder ang. opsigelse af villaforsikr~
Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 15:13

Mit nuværende forsikringsselskab og jeg, er ikke enige i, hvordan jeg kan/må
opsige min villaforsikring.
Er der en som kan henvise til regler/love?

Sagen er den at min nuværende forsikring har løbetid til d. 31.12.10. Jeg
ønsker nu at skifte forsikringsselskab, og vil gerne have tid til at
indhente tilbud m.v. Derfor har jeg kontaktet mit nuværende selskab (If
Forsikring), og opsagt både min familieforsikring og min ejendomsforsikring.
Jeg får besked om, at jeg ikke kan opsige min ejendomsforsikring - det kan
kun det nye forsikringsselskab! Jeg er med på, at kreditforsikringerne
stiller krav om ejendomsforsikring af "deres ejendomme". Omvendt mener jeg
jo at jeg til hver en tid er berettiget til at opsige min(e) forsikringer,
med korrekt varsel, for så selv at sørge for, at der tegnes en ny
ejendomsforsikring, som tager over den dag den anden udløber.

For mit vedkommende er problemet, at jeg ikke har hverken tid eller lyst,
til at få fremskaffet et nyt tilbud inden 01.12., for at kunne holde mig til
korrekt opsigelsesvarsel, som er én måned. Jeg finder først det nye selskab
i løbet af december måned. Dette vil medføre at jeg dels kommer til at
skulle betale det nye selskab, samt vil skulle betale for 2011 til If
Forsikring (Ja, jeg véd godt at jeg får betalingen retur. Men jeg vil
givetvis også komme til at betale for for kort opsigelsesvarsel, da beskeden
fra det nye selskab først vil komme If i hænde, i løbet af december.

Så, er jeg ikke altid i min gode ret, til at opsige mine forsikringer?

I øvrigt er If nogle røv*****, m.h.t. kontakt. Der er på deres hjemmeside
ingen direkte e-mail adresse nævnt - overhovedet. Når man klikker på e-mail
kontakt, kommer man til en kontaktside, hvor man udfylder en
kontaktformular. I dag har jeg modtaget opkrævning for min familieforsikring
for 2011, og ringede derfor til dem, for at fortælle at det var en fejl. De
fortæller at de ikke har modtaget nogen mail fra mig. Jeg fortæller så at
jeg har skærmprint af min opsigelse af. 20.10., hvorefter hun fortæller at
det nogle gange går galt med deres kontaktformular!! Jo tak, det er sat'me
flot. Så kan de altid komme og påstå at de aldrig har modtaget nogen mail
fra en. Og man har ikke selv beviser - med mindre man laver skærmprint.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-10 15:30

> [...]
> påstå at de aldrig har modtaget nogen mail fra en. Og man har ikke selv
> beviser - med mindre man laver skærmprint.

Du kan opsige dine frivillige forsikringer, men ikke villakasko, fordi der
er krav om forsikring fra långivers side.
Derfor!

Så skynd dig at finde et nyt selskab, der kan håndtere opsigelsen for dig.
Ellers hænger du på det gamle selskab et år mere.

Jeg har Nykredit - Dem har der været meget lidt bøvl med.
Men jeg ved ikke, om de er billigst længere, og jeg kender heller ikke dine
forudsætninger.
så...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 15:35

> "Frodo Nifinger" skrev i meddelelsen
> Du kan opsige dine frivillige forsikringer, men ikke villakasko, fordi der
> er krav om forsikring fra långivers side.
> Derfor!

Det er jeg med på. Jeg mener at man må kunne opsige sine forsikringer som
man lyster. Når blot jeg sørger for at få tegnet en ny forsikring, inden
udløbet af den gamle...

> Så skynd dig at finde et nyt selskab, der kan håndtere opsigelsen for dig.
> Ellers hænger du på det gamle selskab et år mere.

Dét kommer så aldrig til at ske, eftersom opsigelsesvarslet hos If er én
måned...

Jeg har fortalt dem, at jeg med min opsigelse anser deres opsigelsesvarsel
for opfyldt, og at de ikke vil modtage en klejne mere herfra.
En lovhenvisning ville være godt...

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-10 16:25

Henrik B. wrote:

> Jeg har fortalt dem, at jeg med min opsigelse anser deres
> opsigelsesvarsel for opfyldt, og at de ikke vil modtage en klejne
> mere herfra.

Man kan jo forudse at du snart får en alenlang
signatur

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 16:58

> skrev i meddelelsen news:mzbFo.32495$q8.18897@unlimited.newshosting.com...
> Man kan jo forudse at du snart får en alenlang
> signatur

Nu siger netetiketten at en signatur maks. er firelinier, sååeee...
Og hvor vil du iøvrigt hen med det?

Fra : Hauge

Dato : 18-11-10 17:08

Den 18-11-2010 16:58, Henrik B. skrev:
> Og hvor vil du iøvrigt hen med det?

Det er faktisk ret indlysende, prøv selv at kikke på din signatur, og så
tænk på at du ikke er enig med dit forsikringsselskab, så kommer der
sikkert endnu et par linjer.

/Hauge

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 17:42

> [...]
> Det er faktisk ret indlysende, prøv selv at kikke på din signatur, og så
> tænk på at du ikke er enig med dit forsikringsselskab, så kommer der

Hvis du tænker m.h.t. Bøje & Brøchner, så har den sag ikke noget med mig at
gøre...

Fra : Allan F

Dato : 18-11-10 16:34

> Det er jeg med på. Jeg mener at man må kunne opsige sine forsikringer som
> man lyster. Når blot jeg sørger for at få tegnet en ny forsikring, inden
> udløbet af den gamle...

Det kan du roligt gøre - hvis du er i stand til at indfri dit
kreditforeningslån, når forsikringen udløber. For hvis din kreditforening
ikke VED at din ejendom er forsikret, overtræder du betingelserne for at
låne penge af dem, og de vil derfor opkræve det skyldige beløb.

Hvis du ønsker at gøre det rigtigt, og ikke bare være kværulant, så betaler
du din forsikring. Derefter finder du et nyt forsikringsselskab, og tegner
forsikring hos dem. De vil så kontakte dit gamle forsikringsselskab, og
opsige din gamle forsikring. Det beløb, du har betalt for meget, vil så
blive refunderet.

Allan F

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-11-10 16:39

On Thu, 18 Nov 2010 15:34:30 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Det er jeg med på. Jeg mener at man må kunne opsige sine forsikringer som
>man lyster. Når blot jeg sørger for at få tegnet en ny forsikring, inden
>udløbet af den gamle...
Forkert, du bruger den nye forsikring til at opsige den gamle med.
Du har intet andet valg.

Årsagen er at kreditforeningen har pant i din ejendom, og denne pant
må du ikke forringe, og hvis du opsiger din forsikring uden at have
tegnet en ny (der med 100% garanti træder i stedet for den gamle)
forringer du kreditforeningens pant og det må du som sagt ikke.

Kreditforeningen får besked med det samme når du opsiger din
forsikring, og er der ikke nogen anden forsikring til at tage over så
hører du ret hurtigt fra deres advokat.

Det er jo klar uretfærdigt i din optik, men eks. du opsiger din
forsikring nu til udløbet af næste måned, og så bliver du kørt over af
en zeppeliner i morgen og ligger i koma i 3 måneder og vupti dit hus
er på tvangsauktion.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 16:57

> [...]
> tegnet en ny (der med 100% garanti træder i stedet for den gamle)
> forringer du kreditforeningens pant og det må du som sagt ikke.

Aha, så er vi ved at nærme os noget.
Det kan vel ændres/omgåes ved, at jeg inden udløbet af den anden forsikring,
fremsender en kopi af den nye police til realkreditinstittutet, som
dokumentation for, at der er tegnet en ny forsikring - f.eks. midt i dec.?

> Kreditforeningen får besked med det samme når du opsiger din
> forsikring, og er der ikke nogen anden forsikring til at tage over så
> hører du ret hurtigt fra deres advokat.

Men det vil vel hurtigt være ligemeget, såfremt man kan fremvise
dokumentation for en nytegnet forsikring?

> [...]
> forsikring nu til udløbet af næste måned, og så bliver du kørt over af
> en zeppeliner i morgen og ligger i koma i 3 måneder og vupti dit hus

Der er selvfølgelig en pointe i det.
Jeg har dog hørt, at det gamle forsikringsselskab hæfter på
brandforsikringsdelen, indtil der er tegnet en ny forsikring...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-11-10 17:14

On Thu, 18 Nov 2010 16:57:09 +0100, "Henrik B."

> [...]
>fremsender en kopi af den nye police til realkreditinstittutet, som
>dokumentation for, at der er tegnet en ny forsikring - f.eks. midt i dec.?
Prøv at forstå et du opsiger din gamle forsikring med din nye
forsikring, meget enkelt og ligetil.

>Men det vil vel hurtigt være ligemeget, såfremt man kan fremvise
>dokumentation for en nytegnet forsikring?
Hvem tror du kommer til at afholde de derved kommende omkostninget ?
Kreditforeningen sender sjældent rykkere for deres tilgodehavende uden
at tage sig godt betalt i samme hug.
Og du vil med din egenrådige handling overtræde lånebetingelserne og
komme til at betale derfor, de tager det meget alvorligt med den
forsikring.

>Der er selvfølgelig en pointe i det.
Ja, du kan faktisk komme uforskyldt til at stå uden forsikring ved at
handle på den måde du selv ønsker, men hvis du bare slavisk følger det
skitserede med at tegne en ny forsikring og lade den klare ærterne med
opsigelsen af den gamle, så er der ingen ko på isen, men du vil jo
være klogere end alle andre.

>Jeg har dog hørt, at det gamle forsikringsselskab hæfter på
>brandforsikringsdelen, indtil der er tegnet en ny forsikring...
Det er lige præsist brandforsikringen der er den kildne del, og den
gamle hænger på den indtil den nye træder ikraft, og overgangen sker
samtidig, altså når du tegner en ny forsikring opsiges den gamle og
forskiringsselskaberne finder selv ud af skæringsdatoen.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 15:31

> "Henrik B." skrev i meddelelsen

Og det skulle så være: "...at kreditFORENINGERNE" stiller krav om
ejendomsforsikring..."

Fra : Niels C. Grønlund [2~

Fra : Niels C. Grønlund [2~

Dato : 18-11-10 18:45

Der findes også særlige regler om visse forsikringstyper
(bygningsbrandforsikring og arbejdsskadeforsikring). Som anført ovenfor i
kapitel 3.1. indeholder loven i §§ 256-256 a endvidere regler om
forsikringsselskabets informationspligt.

http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1423/bet1423-3.htm

Gå selv resten af lovgivningen igennem.......

/Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 18:57

> [...]
> kapitel 3.1. indeholder loven i §§ 256-256 a endvidere regler om
> forsikringsselskabets informationspligt.

Ok, tak.

Fra : Niels C. Grønlund [2~

Dato : 18-11-10 19:02

http://www.advokathusetbredgade.dk/boligforsikringer.6

Brandforsikring og indboforsikring
Er du blevet husejer, er en brandforsikring (husforsikring) lovpligtig, når
der er pant i huset. Her er det en god ide at få overblik over de relevante
tilvalgsforsikringer som fx dækning ved råd og svamp. Uanset, om du køber
hus eller lejlighed, skal du have kigget på din indboforsikring, så du er
sikker på, dækningen passer.

Læg især mærke til lovpligtig ->

Citat: Er du blevet husejer, er en brandforsikring (husforsikring)
lovpligtig, når der er pant i huset.

DERFOR kan du ikke opsige denne, uden der er et andet selskab der overtager
denne forpligtigelse !!!!

/Niels

Fra : Else Holm

Dato : 18-11-10 15:59

> [...]

Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

- hvis der er tinglyst pantebreve i din ejendom, har du formentlig selv på
pantebrevet skrevet under på, at du vil holde ejendommen behørigt forsikret.

--
Else

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-10 23:25

> "Henrik B." skrev i meddelelsen

Opfølgende kan jeg fortælle at min henvendelse til If Forsikring, ang. min
utilfredshed med nævnte problematik, har resulteret i at If accepterer en
opsigelse af forsikringen, uden yderligere omkostninger, blot den er opsagt
inden 01.01.11.
Så jeg er tilfreds.