Altid billigst
Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-11-10 07:10

Når et, i øvrigt meget anbefalelsesværdigt, firma overalt på sin
hjemmeside skriver: "Altid billigst" er det så på nogen måde
forpligtende? F.eks. i retning af rent faktisk at være billigst. Her
tænker jeg udelukkende juridisk og ikke i moralsk fnidder/fnadder.

Det gode firma - og det mener jeg - er:
http://kamerahuset.dk/

men jeg har selvfølgelig flere eksempler på et andet og i mine øjne
ligeværdigt firma, der sælger typisk 10 pct. under.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Peter J

Dato : 18-11-10 12:10

Den 18-11-2010 07:09, Soeren Friberg skrev:
> [...]
>
> men jeg har selvfølgelig flere eksempler på et andet og i mine øjne
> ligeværdigt firma, der sælger typisk 10 pct. under.

Uden at kunne støtte mine udtalelser voldsomt meget på nogle juridiske
kilder, så vil jeg umiddelbart mene, at udsagnet i en vis udstrækning
bør være bindende for butikken.

Jeg husker fra min undervisning i aftaleret/markedsføringsret, at udsagn
som fx "Danmarks bedste priser", "Danmarks bedste service" eller
"Verdens bedste øl" etc. for så vidt /ikke/ har nogen bindende virkning,
eftersom der er tale om lettere løse betegnelser.

Men med "altid billigst" vil jeg dog personligt mene, at der er tale om
et så konkret udsagn, at det bør have bindende virkning. Det tæller
muligvis også med i vurderingen, at udsagnet fremgår af en website.
Havde det stået i en reklameavis, kunne man evt. indvende, at denne
reklameavis jo kun figurerer som en "opfordring til kunderne til at gøre
tilbud", og at fortolkningen af udsagnet dermed muligvis kunne lempes,
selv om det for så vidt ikke handler om et direkte tilbud.

Der opstår dog også spørgsmålet om, i forhold til hvem "Kamerahuset" er
billigst. De kunne formegentlig godt holde fast i, at de ikke er
billigst i forhold til fysiske butikker (hvilket muligvis er en
overflødig debat, da fysiske butikker jo som regel har et højere
prisniveau end webbutikker), men mit umiddelbare gæt vil være, at
"Kamerahuset" er forpligtet af deres udsagn, hvis man kan finde en vare
billigere hos andre webbutikker.

Hvis du er meget interesseret i at få en mere brugbar fortolkning, synes
jeg du skal prøve at skrive til Forbrugerombudsmanden. De opfordrer på
denne side til at man kan sende spørgsmål angående markedsføring, så det
kunne da være interessant at høre hvordan de ville fortolke udsagnet, da
man jo af og til støder på lignende formuleringer andre steder:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular

Peter

Fra : Peter J

Dato : 18-11-10 12:13

Den 18-11-2010 12:09, Peter J skrev:

> [...]
> prisniveau end webbutikker), men mit umiddelbare gæt vil være, at
> "Kamerahuset" er forpligtet af deres udsagn, hvis man kan finde en vare

Glemte her lige at tilføje, at de formegentlig også kan indskrænke deres
"garanti" til kun at gælde danske webbutikker.

Peter

Fra : Ebbe

Dato : 18-11-10 18:48

On Thu, 18 Nov 2010 12:09:44 +0100, Peter J <peterjusenet@yahoo.com>
wrote:

> [...]

har du et link
mvh Ebbe

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-11-10 20:17

Den 18-11-2010 18:47, Ebbe skrev:

> har du et link
> mvh Ebbe

Jeg aner ikke om, det er mig, du spørger, men JEG har links (skrev jeg
ikke det?):

http://www.kamerashop.dk/nikon/objektiver/zoom/?page=2
og
http://kamerahuset.dk/objektiver/zoomobjektiver/?filter_manufact=2

Det fremgår at kamerahuset.dk sælger et NIKON 70-200MM F/2.8G VRII AF-S
ED til 15995, mens kamerashop tager 14480 for samme produkt.

Fra : Ebbe

Dato : 18-11-10 20:51

tak for linkene
mvh Ebbe

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-11-10 20:57

Den 18-11-2010 20:50, Ebbe skrev:

> tak for linkene
> mvh Ebbe

Men jeg har med glæde handlet begge steder, men jeg synes jo bare, at
"altid billigst" er lige groft nok her. Jeg har ikke set alle
objektiver, men har set tilsvarende forskel på et Nikkor 24mm, 1.4, der
også har min interesse.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-11-10 23:12

Soeren Friberg wrote:

> Når et, i øvrigt meget anbefalelsesværdigt, firma overalt på sin
> hjemmeside skriver: "Altid billigst" er det så på nogen måde
> forpligtende? F.eks. i retning af rent faktisk at være billigst.

Nej, det vil aldrig være bindende i aftaleforhold mellem dig og firmaet
når det blot indgår i deres markedsføring (hvis en konkret aftale med
firmaet indeholder ord som "prisgaranti" er det en anden sag).

Men firmaet vil formentlig overtræde markedsføringsloven hvis de virkelig
ikke er billigst. Det kan udløse en bøde til statskassen.

(Du kan frit skrive "byens bedste bøffer" i din markedsføring, men ikke
"byens billigste bøffer", da "bedst" kan betyde hvad som helst, men
definitionen af "billigst" er tilpas objektiv).

--
Jesper Lund