Overhaling højre om ?
Fra : Per

Dato : 17-11-10 15:38

Hej !

Hvis man kører frem mod et lyskryds i første vognbane, og der holder 1 bil i
hhv. 2. og 3. vognbane og venter for rødt.
Må man så overhale højre om, når lyset skifter til grønt idet man kommer
frem til krydset ?

Eller skal man sagtne farten og vente på at bilerne i de andre vognbaner
kører ?

Anses nævnte situation for en forbikørsel eller overhaling ?

Mvh. Per

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-10 17:41

> Anses nævnte situation for en forbikørsel eller overhaling ?

Vil klart mene forbikørsel - såfremt du holder din bane efterfølgende.

Men ser en betjent dig skal du nok ikke lige lave vognbaneskift til venstre
de første hundrede meter efter for at overhale en bil venstre om. For så
dømmes der nok slalom ...

Frem til et kryds er det normale at fylde banerne op. Så et vognbaneskift
inden krydset må være ok (men pas igen på den med slalom op til krydset ...

/A

Fra : ***Frank***

Dato : 17-11-10 18:41

Hej.

Det er en forbikørsel som Anders skriver.

Men hvorfor give en betjent ikke dem der holde i den venstre vognbane en
bøde for at overtræde færdselsloven ?

Mvh
Frank

Fra : Michael Haase

Dato : 17-11-10 19:00

***Frank*** skrev dette den 17-11-2010 18:40:

> Det er en forbikørsel som Anders skriver.
>
> Men hvorfor give en betjent ikke dem der holde i den venstre vognbane en
> bøde for at overtræde færdselsloven ?

For hvad? Ikke at holde til højre?

Hvis der er meget trafik, og de skal til venstre i det næste kryds, er
det ikke sikkert de vil kunne komme ud igen, og dermed kan de godt holde
i 2./3. vognbane.

Fra Teoribogen om fremkørsel mod kryds:
Hvis du skal ligeud, skal de placere bilen i den vognbane, der er mest
hensigtsmæssig.

Færdselsloven §15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og
forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Læg mærke til ordene "hensyntagen til anden færdsel" og "som muligt"

--
Michael Haase

Fra : ***Frank***

Dato : 17-11-10 19:28

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Færdselsloven §15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og
> forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
>
> Læg mærke til ordene "hensyntagen til anden færdsel" og "som muligt"

Det er jeg helt klar over.
Men hvis der ingen holder i den højre vognbane, og der ikke er nogen sidevej
til venstre umiddelbart efter, har man så taget hensyn til anden færdsel ?

Feks. ved Næstved har vi et kryds med 2 baner der går ligeud. Efter ca
400-500 meter fletter de sammen til 1 bane, der er ingen sideveje inden
sammenfletningen.
Derkan man altid komme til at holde forrest i den højre bane.
Alle folk mener at de helst vil holde i den venstre bane, selvom den højre
er helt fri.
Jeg har aldrig helt fattet hvad dette går ud på.

Det er faktisk ret morsomt at se hvordan folk opfører sig i dette kryds. Jeg
har været kommet kørende op til krydset hvor der holdte 4 biler i venstre
bane, og højre bane var helt fri. Så den valgte jeg at køre ind i, ganske
som jeg plejer.
I den venstre bane holdte der en ældre mand, og han var åbenbart meget opsat
på at vinde ræset hen til sammenfletningen.
Da der blev grønt i krydset, satte han igang med hjulspin, og ræsede afsted,
for at komme først. Det lykkedes ham også fint, for jeg kørte stille og
roligt. Da han så kom 50 meter forbi sammenfletningen, slog han blinklyset
ud til højre og kørte ind i højre drejebanen.
Meget morsomt at se vigtigt det var at komme først, men til hvilken nytte.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 17-11-10 20:00

Den 17-11-2010 19:27, ***Frank*** skrev:
> Jeg har aldrig helt fattet hvad dette går ud på.

Det går ud på at 75% af alle mandlige billister mener, at de tilhører de
25% bedste. Kvinder - der sjældnere er i ulykker - mener modsat.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-10 20:09

"***Frank***" <Frank.opel@gmx.netdk> wrote in message

> Det er jeg helt klar over.
> Men hvis der ingen holder i den højre vognbane, og der ikke er nogen
> sidevej til venstre umiddelbart efter, har man så taget hensyn til anden
> færdsel ?

Man kan have været på vej mod krydset, hvor der så er skiftet til gult (med
andre biler lidt længere foran i højre vognbane). Hvis man så bremser
relativt kraftigt op, forventes det vel ikke at man samtidig skal lave
vognbaneskift?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 17-11-10 20:12

Den 17-11-2010 19:27, ***Frank*** skrev:
> Men hvis der ingen holder i den højre vognbane, og der ikke er nogen sidevej
> til venstre umiddelbart efter, har man så taget hensyn til anden færdsel ?

Problemetikken er velkendt. I 24 år har jeg hver dag kørt den samme
motorvejsstrækning på tværs af Sjælland. Jeg må konstatere at
hverdagstrafikken faktisk stort set er uproblematisk, mens weekendkørsel
er mere eller mindre livsfarligt - mest det første. Vognbaneskift uden
signalgivning, lægger sig fast i venstre eller midterste bane (hvor der
er 3 spor) med langsom fart eller mener at netop deres fart er den
korrekte, ja, i det hele taget uforudsigelig og utilregnelig bilkørsel.
Om det er friske eller gamle branderte, der hænger i, manglende erfaring
eller andet ved jeg ikke.
Bødestørrelserne for overhaling i inderste bane er mig bekendt 1000 til
den overhalende og 500 til den overhalede.

Fra : Henning

Dato : 17-11-10 23:29

>Bødestørrelserne for overhaling i inderste bane er mig bekendt 1000 til
>den overhalende og 500 til den overhalede.

Plus et klip i kortet til den højreom-halende.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-11-10 06:18

Den 17-11-2010 23:29, Henning skrev:

> Plus et klip i kortet til den højreom-halende.

Nå, også det. Ja, så er det jo lidt ligegyldigt, hvor meget de udvider
motorveje, da der jo altid vil ligge en ego i de yderste venstre spor
med 100 i timen.

Fra : Henning

Dato : 17-11-10 23:30

> [...]
>sammenfletningen.
>Derkan man altid komme til at holde forrest i den højre bane.

Fordi højre bane går ind i venstre - derfor vælger folk at holde i den
venstre i god tid. Men ellers kan jeg kun gi' dig ret.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-10 22:31

Fordi ham der skulle have holdt i den højre bane fortsatte over for rødt,
det skal de andre vel ikke straffes for ?

Per.