forbeholdt
Fra : Per H

Dato : 16-11-10 19:09

Hvis der på et skilt på en P.plads står "forbeholdt" betjente.

betyder det så at andre ikke må holde der, eller
hvad?

per

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-11-10 19:31

On Tue, 16 Nov 2010 19:08:56 +0100, Per H wrote:

> Hvis der på et skilt på en P.plads står "forbeholdt" betjente.
>
> betyder det så at andre ikke må holde der, eller
> hvad?

"Lad være"!

de bliver sure

--
MVH
Bruno

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 19:52

On Tue, 16 Nov 2010 19:31:08 +0100, Bruno Christensen
<news@lpdommer.dk> wrote:

>"Lad være"!
>
>de bliver sure
mente jeg også, men findes der noget dokumation, eller eksempler?

per

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-11-10 20:32

Den 16-11-2010 19:52, Per H skrev:

> mente jeg også, men findes der noget dokumation, eller eksempler?

Formodentlig privatvejslovens §44, stk. 1 og 3
og du tildeles en parkeringsbøde

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 21:50

On Tue, 16 Nov 2010 20:32:29 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Formodentlig privatvejslovens §44, stk. 1 og 3
>og du tildeles en parkeringsbøde

nu er det kommunens arial der er tale om, men kan politiet så give
en bøde hvis andre holder der? Det er stadik kun "forbeholdt"?

per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-10 22:14

Per H skrev:

> nu er det kommunens arial der er tale om, men kan politiet så give
> en bøde hvis andre holder der? Det er stadik kun "forbeholdt"?

Hvad tror du, at "forbeholdt" betyder?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 22:19

On Wed, 17 Nov 2010 04:13:31 +0700, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Hvad tror du, at "forbeholdt" betyder?

det ved jeg godt, men hvorfor så skrive noget, hvis der intet er at
gøre ved det, hvis andre holder der.

Man kan spørge pænt om andre vil flytte bilen, men hvis de ikke gør
det, kan der ikke gøres noget ved det jo.

per

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 22:24

On Wed, 17 Nov 2010 04:13:31 +0700, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Hvad tror du, at "forbeholdt" betyder?

hvad ordsætning kan så benyttes hvis kun betjentene må holde der, så
det ser korekt ud,

per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-10 22:41

Per H skrev:
> On Wed, 17 Nov 2010 04:13:31 +0700, Kim Ludvigsen

> hvad ordsætning kan så benyttes hvis kun betjentene må holde der, så
> det ser korekt ud,

"Forbeholdt betjente" opfylder det krav ganske fint, omend
jeg nok ville have skrevet "Forbeholdt politiet".

Teksten siger intet om, hvad der kan gøres ved dem, der ikke
retter sig efter skiltet. Ligesom et parkering forbudt-skilt
heller ikke siger noget om, hvad der kan gøres. I begge
tilfælde må man have fat i paragrafferne - og dem har jeg
ikke styr på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 22:53

On Wed, 17 Nov 2010 04:41:21 +0700, Kim Ludvigsen
> [...]

>retter sig efter skiltet. Ligesom et parkering forbudt-skilt
>heller ikke siger noget om, hvad der kan gøres

ved pakering forbudt kan man jo få en pakeringsbøde.
men så skal der sikkert indhentes tilladelse til opsætning af skilt.

per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-11-10 10:12

On Tue, 16 Nov 2010 22:23:59 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> [...]
Man skal lige huske på at nogle ord ændre betydning over tid, andre
ord falder ud af ordforrådet.
Man skal derfor passe på med at benytte ord der ikke er klare og
entydige.

> hvad ordsætning kan så benyttes hvis kun betjentene må holde der, så
>det ser korekt ud,
"Parkering kun tilladt for betjente"

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 17-11-10 11:20

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ord falder ud af ordforrådet.
> Man skal derfor passe på med at benytte ord der ikke er klare og

D.v.s. en folketingsbetjent kan holde der uden problemer.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Per H

Dato : 17-11-10 15:49

den lyder rigtig.

per

Fra : Uffeland

Dato : 17-11-10 08:42

> Hvad tror du, at "forbeholdt" betyder?
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:
> http://ugens-horoskop.dk

Det betyder vel at der i undtagelses tilfælde må holde andre. Forbeholdt -
fortrinsret.

Hos os er parkeringspladserne "Forbeholdt beboerne", men det betyder at
gæster til beboerne undtagelses vis kan parkere der, ligeledes
vareleverancer osv.

Uffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-10 09:56

Uffeland skrev:

> Det betyder vel at der i undtagelses tilfælde må holde andre. Forbeholdt -
> fortrinsret.

Nej, "forbeholdt" betyder "kun for".

> Hos os er parkeringspladserne "Forbeholdt beboerne", men det betyder at
> gæster til beboerne undtagelses vis kan parkere der, ligeledes
> vareleverancer osv.

I det tilfælde bruges parkeringspladserne også kun af
beboerne, da gæsterne og vareleverancer er omfattet af
beboernes brug.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Per H

Dato : 17-11-10 15:49

On Wed, 17 Nov 2010 15:55:48 +0700, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Nej, "forbeholdt" betyder "kun for".

nej det mener jeg så ikke at det gør Kim

jeg mener også at det betyder, undtagelses tilfælde

Kan huske for mange år siden at P&T kom med nye regler omkring 27 Mhz,
omkring hvad man måtte benytte bestemte kanaler til. Kanal 4 var
"forbeholdt" opkald. Dvs. kom der en person der skulle kalde op,
måtte man respektere det. man andre måtte gerne bruge den, til
pladdersnak.

per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-10 16:11

Per H skrev:
> On Wed, 17 Nov 2010 15:55:48 +0700, Kim Ludvigsen

> nej det mener jeg så ikke at det gør Kim
>
> jeg mener også at det betyder, undtagelses tilfælde

Så du mener, at du gerne på parkere på en parkeringsplads,
der er forbeholdt handicappede?

Tjek denne artikel - og se lige bort fra det med bedrageri i
form af falske handicap-skilte. Det fremgår klart, at
"forbeholdt" betyder kun for (især i sidste del af artiklen).

http://www.berlingske.dk/danmark/handicappede-faar-stjaalet-p-pladser

Jeg har desværre ikke adgang til mine sædvanlige
opslagsværker, og Google er ikke særlig hjælpsom, så dette
er noget af det mest autoritære, jeg kan finde i øjeblikket.

Jeg har sat XFUT til sproggruppen. Det betyder, at dette
indlæg også postes i sproggruppen, og at svar på indlægget
automatisk dirigeres over i sproggruppen.

Måske andre derovre har lyst til at give deres besyv med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Henning

Dato : 16-11-10 23:17

On Tue, 16 Nov 2010 19:08:56 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Hvis der på et skilt på en P.plads står "forbeholdt" betjente.
>
>betyder det så at andre ikke må holde der, eller
> hvad?
Ordet dækker over en høflig henstilling. Der er ikke mulighed for
juridiske sanktioner på denne baggrund. Du får sandsynligvis en lap
under vinduesviskeren, hvor de høfligt henviser dig til en anden
plads, men der er ikke belæg for bøde eller afgift.

Fra : Kasper Demant

Dato : 17-11-10 16:00

Den 16-11-2010 19:08, Per H skrev:
> Hvis der på et skilt på en P.plads står "forbeholdt" betjente.
>
> betyder det så at andre ikke må holde der, eller
> hvad?

I forskellige love er ordet forbeholdt ofte suppleret af "fortinsvis" og
"udelukkende"

Eksempelvis: "færdselsarealer, som fortrinsvis er forbeholdt almindelig
gående, cyklende og ridende færdsel" og
"skal udelukkende være forbeholdt personer, som har dansk indfødsret"

En almindelig ordfortolkning af forbeholdt betyder - efter min mening -
at personkredsen som en given plads er forbeholdt, skal være sikre på at
få denne plads. Og hvis pladsen ikke bliver brugt af den pågældende
personkreds, må alle bruge den.
Der er så kun een måde at "sikre" sig på, og det er ikke at parkere der.

Jeg ville ikke tage chancen, da der er rimelig risiko for, at man får en
bøde selvom det måske er lidt tvetydigt.

Det er ligesom universitetsprofessoren fra Århus, som parkerede foran
auditoriet selvom der stod et skilt med teksten "parkering i begge
vognbaner forbudt". Da han så fik en bøde, påklagede han denne med
begrundelsen: "jeg parkede ikke i begge vognbaner, men blot den højre"

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Gamle

Dato : 17-11-10 18:24

Per H wrote:
> Hvis der på et skilt på en P.plads står "forbeholdt" betjente.
>
> betyder det så at andre ikke må holde der, eller
> hvad?

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=forbeholdt

hvordan sanktionerne er =??

/Torben