>> Hvis du venter til det bliver -1 grad så er vandet jo frosset også er
>> det jo bedre at hælde det i før det bliver under 0 grader.
>
> vandet - hvad for noget vand ? det batterierne ?
Vand i benzintanken og karburatoren.
Det derfor man bruger karburatorvæske.
Vandet kommer så vidt jeg ved fordi der sætter sig dug på indersiden af
benzintanken ligesom der kan sidde dug på dit sæde hver morgen.
Duggen samler sig så og lægger sig i bunden af benzintanken og
karburatoren fordi det er tungere end benzin og det kan ikke blande sig
med benzinen.
Når det så bliver frost fryser vandet til is og giver problemer.
>> Så du kunne eventuelt købe en automatisk oplader.
> hvor for man sådan en og hvordan virker den ?
thansen sælger Ctek XS800 :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4482297214&n=1387906092&pn=-1245541178
Jeg har Tecmate Optimate 4 :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/specielt_optimate4.php
Købte min hos :
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0549726#header
Fordelen ved at købe en af dem som er automatiske er at du ikke skal
tænke på at indstille den og slukke for den i tide. Det finder den selv
ud af. Det skide smart.
Der følger også et kabel med så du kan fast monterer det på batteriet
også kan du sætte et stik til opladeren når du skal oplade uden du
behøver tage batteriet ud eller åbne batteridækslet.
>> Hvis du kigger på højre side af motoren så er der vist et klistermærke
>> hvor der står at hvis temperaturen er under -5 grader så kan man bruge
>> SAE10W/30 motorolie. Den er mere tyndt flydende i det også vil der
>> ikke være så meget modstand når du forsøger at starte motoren og
>> dermed skulle det være lettere at starte når det er koldt.
>
> hvor for jeg det ?
Jeg købte 5W40 i Lidl til 35,- kroner.
Jeg ved ikke præcist hvor du kan købe 10W/30 men bare prøv nogen
forskellige steder. Jem og fix måske.
Jeg prøvede først en mc/scooter forhandler men der havde de kun 10W40.
>> Jeg bruger normalt 10W40 motorolie og sidste vinter prøvede jeg med
>> 5W40 fordi jeg have læst at så kan man starte lettere og jeg mener det
>> hjalp lidt på det. Den havde lettere ved at køre i tomgang når den
>> lige blev startet første gang fra kold af.
> Det må jeg så give min når den først er i gang så køre den upåklageligt
Sådan var det også med min sidste vinter.
Det er i hvert fald nu man skal forberede sin scooter på vinteren vil
jeg mene. Altså hvis man vil smøre og rustbeskytte og hvad man ellers
kan. Fordi det sværer at rode med når det er koldt.