Hvornår ville du foretage vognbaneskift ?
Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-10 16:05

Hvis du kører på en flersporet vej i tæt trafik og der er en del lyskryds og
tung/langsom trafik i højre bane vil du sikkert ligesom mig vælge at køre i
andet spor.

På et tidspunkt efter ~6km skulle jeg så til højre. Hvornår vil du så søge
ind i højre spor for at kunne komme videre ind i højresvingsbanen ?

Der er 700meter fra lyskrydset før det jeg skal af og det passerede jeg i
andet spor da det var lastbiler der var ved at sætte igang. Umiddelbart
efter ville jeg så trække ind til højre, men da hullet var lige til den
lille side afpadsede jeg hastigheden og blinkede til højre. Det fik så
gutten bag mig til højre til at accelere op og lukke hullet istedet for at
give plads...

Da jeg havde utålmodig trafik bag mig i 2.spor valgte jeg efter ~100meter at
at lave vognbaneskiftet alligevel. Smarten fylder jo ikke meget og der var
ikke risiko for at påkøre nogen (Men sikkerhedsafstanden var alt for lille).
Som forventet fik jeg jo så horn og lygter for at have været til gene... Det
var jeg jo også ...

Til gengæld forfulgte han mig så de næste 1,5km enten at ligge uden afstand
og et forsøg på at overhale indenom ...

Og så var det endda en "ældre" herrre med hvidt fuldskæg - så jeg da han
holdt halvt ved siden af mig ved et senere lyskryds

Jeg burde selvfølgelig have bremset længere ned og forsøgt mig med dem
længere tilbage i rækken for at finde en der måske ville give plads ...
(eller med 100hk mere kørt længere frem og forsøgt der - men der var reelt
fyldt op frem til krydset).

Forstår godt dem der på den strækning bliver hængende i venstre vognbane for
at lave et venstresving mange km fremme når det skal være så svært at lov at
lave et vognbaneskift ...

Fra : Martin Bak

Dato : 16-11-10 19:18

> [...]
> for at lave et venstresving mange km fremme når det skal være så svært at

Jeg har tidligere plæderet for genindførelse af sloganet (og praksisen)
"flere venlige bilister". Kors hvor ville alting blive lettere, hvis man var
lidt gensidigt forstående derude.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Claus Pehrsson

Dato : 17-11-10 09:46

Når en vej munder ud i en anden, som i det nævnte tilfælde, er der ubetinget
vigepligt, hvis en sådan er markeret med tavle og/eller hajtænder. Da en
sådan markering ikke findes det pågældende sted, er der uden nogen som helst
tvivl højrevigepligt. Altså skulle modparten have holdt tilbage for din
hustru.
cp