En eller to vognbaner
Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 17:16

Jaja, jeg ved godt vi lige har haft diskussionen. Men her er så en
ny vinkel på den:

I går kom jeg forbi motorvejsbyggeriet ved kliplev, og der var
motorvejen indskrænket til et spor i hver retning. Begge gange (både
ud og hjem) sørgede jeg for at lægge godt mærke til skiltene.

Begge skilte var af typen vognbaneskift. Altså ubetinget vigepligt
for dem der vil fra venstre bane over i højre bane. Alle de tidligere
diskussioner har gået på flettereglen.

Nu tænker jeg så: Godt jeg kom på et tidspunkt hvor der ikke var kø,
så jeg passerede skiltet inden jeg skulle vælge vognbane. Men hvad
skal man gøre de steder hvor køen starter længe inden man kan se
skiltet? Argumentet om at bruge begge baner, går jo fuldstændig
fløjten, når man kan holde i venstre bane og vente på at køen i
højre er væk.

Det kunne måske være den situation der gør at folk er meget hurtige til
at trække over i højre vognbane.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-10 17:32

Du har ikke ubetinget vigepligt (og heller ikke højrevigepligt) når du laver
vognbaneskift.
(http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm)

Per.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 17:36

Den Mon, 15 Nov 2010 17:32:21 +0100 skrev Per Olsen:
> Du har ikke ubetinget vigepligt (og heller ikke højrevigepligt) når du laver
> vognbaneskift.

Hvor ligger forskellen? Altså udover hvilke bogstaver ordet består
af?

> (http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm)

Der kan jeg ikke finde forskellen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-11-10 17:52

On 15 Nov 2010 16:35:46 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvor ligger forskellen? Altså udover hvilke bogstaver ordet består
>af?
Du påstår "ubetinget vigepligt"
Og det er så ikke tilfældet ved "vognbaneskift"

>Der kan jeg ikke finde forskellen.
Kan det undre ? Altså med en sådan mistolkning af sammenhæng mellem
"vognbaneskift" og "ubetinget vigepligt".

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 18:14

Den Mon, 15 Nov 2010 19:52:18 +0300 skrev Hans Kjaergaard:

> Du påstår "ubetinget vigepligt"
> Og det er så ikke tilfældet ved "vognbaneskift"

Jeg spørger om forskellen.

Jeg var engang ude for i jernbanegruppen at få at vide at reglerne
skulle læres udenad, de skulle ikke forstås. Jeg håber ikke du mener
det samme er tilfældet for færdselsloven, for så kan vi da roligt
afskaffe køreprøven, og fjerne alle de praktiske eksempler fra
teoriprøven.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 18:35

> [...]
> det samme er tilfældet for færdselsloven, for så kan vi da roligt
> afskaffe køreprøven, og fjerne alle de praktiske eksempler fra

Er du sikker på at du selv har bestået de nævnte prøver? Det burde du ikke
kunne, hvis ikke du kender forskellen på ubetinget vigepligt og
højrevigepligt. Og når du i det hele taget blander vigepligtsregler ind i en
debat om vognbaneskift.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 18:50

Den Mon, 15 Nov 2010 18:35:06 +0100 skrev Martin Bak:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at du selv har bestået de nævnte prøver?

Jeg er i tvivl om hvorvidt du selv ved hvad forskellen er. Eller... Jeg
hælder efterhånden til at du ikke ved det.

> Det burde du ikke
> kunne, hvis ikke du kender forskellen på ubetinget vigepligt og
> højrevigepligt. Og når du i det hele taget blander vigepligtsregler ind i en
> debat om vognbaneskift.

Så vi ER altså ude i noget med at du mener man skal kunne lære udenad,
fremfor at forstå sammenhængen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 18:52

Den 15 Nov 2010 17:49:32 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
> hælder efterhånden til at du ikke ved det.

> Så vi ER altså ude i noget med at du mener man skal kunne lære udenad,

Og så opdager jeg lige som jeg trykker send at det var en anden person
der svarede. Beklager.

Så ville jeg have svaret: DU mener altså det er vigtigere at kunne lære
paragrafferne udenad, end at forstå hvordan man skal køre?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 18:56

> Så ville jeg have svaret: DU mener altså det er vigtigere at kunne lære
> paragrafferne udenad, end at forstå hvordan man skal køre?

Det er ganske vigtigt at kende forskel på højrevigepligt og ubetinget
vigepligt. Du risikerer ganske enkelt at torpedere nogen der kører efter
reglerne, hvis ikke du kan finde ud af forskellen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 18:57

> [...]
> vigepligt. Du risikerer ganske enkelt at torpedere nogen der kører efter
> reglerne, hvis ikke du kan finde ud af forskellen.

At så højrevigepligt efter min mening er et misfoster, der burde afskaffes,
er en anden ting...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 19:08

Den Mon, 15 Nov 2010 18:57:16 +0100 skrev Martin Bak:

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> At så højrevigepligt efter min mening er et misfoster, der burde afskaffes,
> er en anden ting...

Og så er det først nu jeg ser at du skrev højrevigepligt. Nogen gange
går det sg* for hurtigt.

Jo, jeg kender udemærket højrevigepligt. Det er i min branche et meget
brugt eksempel til at forklare deadlocks.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 19:06

Den Mon, 15 Nov 2010 18:56:07 +0100 skrev Martin Bak:

> [...]
> vigepligt. Du risikerer ganske enkelt at torpedere nogen der kører efter
> reglerne, hvis ikke du kan finde ud af forskellen.

Det er ikke højrevigepligt jeg er i tvivl om.

Det er forskellen på vognbaneskift og ubetinget vigepligt. Mere
specifikt, forskellen på hvem man skal holde tilbage for, og ikke
skal holde tilbage for.

Min opfattelse er at man i begge tilfælde skal holde for de andre,
uanset om de kommer fra den ene eller den anden retning, men så vil
der jo ikke være noget problem i at sige at der er ubetinget vigepligt
ved vognbaneskift - udover for fluekneppere der går mere op i om man
kan lære paragraffer udenad, end om man har forstået emnet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 22:51

> Det er ikke højrevigepligt jeg er i tvivl om.
>
> Det er forskellen på vognbaneskift og ubetinget vigepligt. Mere
> specifikt, forskellen på hvem man skal holde tilbage for, og ikke
> skal holde tilbage for.

Jeg forstår simpelthen ikke dit spørgsmål. Hvad er det for et skilt du
hentyder til? Du er vel ikke i tvivl om, at du kun må foretage vognbaneskift
hvis du kan gøre det uden at være til ulempe.
Hvis skiltet siger vognbaneskift forbudt, så må du end ikke gøre det, om du
så er den eneste bil på vejen.
Fletningen vil de gerne have sker henne ved forhindringen, og så gælder jo
de normale fletteregler.
Men "skilte af typen vognbaneskift" fortæller ikke mig hvad det er du anser
problemet for at være. "ubetinget vigepligt" er noget man har i et kryds
eller ved en udkørsel. Ikke ved vognbaneskift eller sammenfletning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-11-10 23:35

Den 15-11-2010 18:35, Martin Bak skrev:

> [...]
> kunne, hvis ikke du kender forskellen på ubetinget vigepligt og
> højrevigepligt. Og når du i det hele taget blander vigepligtsregler ind i en

Jeg tror ikke du bør gå for hårdt til Kent lige på det her punkt.

Reglen om vognbaneskift er en vigepligtregel.

Den kan ikke blot kaldes for højre-vigepligt, for den kan faktisk godt
virke omvendt.

Det afhænger af vognbaneforløbet og den opsatte skiltning.

Hvis der ikke er opsat skilte vil §18 stk. 4 være gældende, hvorfor der
vil være fletregel.

Men er der opsat skilte vil de kunne give både fletregel og vigepligt.

Og holder du så fast i at vi kun har to vigepligter, højre-vigepligt og
ubetinget vigepligt, må du nødvendigvis medgive Kent at der kan være
tale om ubetinget vigepligt i den situation han omtaler.

Nu ved jeg jo ikke om de to spor samles i højre eller venstre vognbane.

Men hvis skiltningen viser vognbaneskift er det egentlig ligegyldigt.
Trafikken i den vognbane der ophører har ikke automatisk krav på plads i
den anden vognbane. Og må, som Kent nævner, vente i det spor der ophører
til trafikken aftager, eller til nogen giver plads.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 23:40

> [...]
> den anden vognbane. Og må, som Kent nævner, vente i det spor der ophører
> til trafikken aftager, eller til nogen giver plads.
Som nævnt i et andet indlæg, jeg føler mig ikke entydigt informeret om
situationen. Jeg aner ikke hvilket skilt der stod pågældende sted, eller for
den sags skyld noget om de øvrige omstændigheder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 07:37

Den Mon, 15 Nov 2010 23:40:19 +0100 skrev Martin Bak:

> [...]
> situationen. Jeg aner ikke hvilket skilt der stod pågældende sted, eller for
> den sags skyld noget om de øvrige omstændigheder.

http://www.koreskolerne.dk/cmsImages/103%E2%82%AC%E2%82%AC%E2%82%AC235.gif

- Blot med sort på gul baggrund, som man nu gør ved vejarbejde.
- Med undertavle "400 m".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mcwm

Dato : 16-11-10 08:50

Den 16-11-2010 07:36, Kent Friis skrev:

> http://www.koreskolerne.dk/cmsImages/103%E2%82%AC%E2%82%AC%E2%82%AC235.gif
>
> - Blot med sort på gul baggrund, som man nu gør ved vejarbejde.
> - Med undertavle "400 m".

Både denne tavle og den "spejlvendte" betyder vognbaneforløb med
vognbaneskift. Havde de stiplede linjer ikke været der, var det
fletteregl. Undertavlen angiver hvornår vognbaneskiftet senest skal være
sket.

Den gule baggrund med sort påtryk, angiver at det er skiltning af
midlertidig karakter. Det kan være på grund af vejarbejde, politikontrol
el. lign.

Venligst
Mcwm

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 17:07

Den Tue, 16 Nov 2010 08:50:29 +0100 skrev Mcwm:

> [...]
> vognbaneskift. Havde de stiplede linjer ikke været der, var det
> fletteregl. Undertavlen angiver hvornår vognbaneskiftet senest skal være

Nemlig.

> Den gule baggrund med sort påtryk, angiver at det er skiltning af
> midlertidig karakter. Det kan være på grund af vejarbejde, politikontrol
> el. lign.

Det er også sådan jeg altid har tolket skiltet, men jeg mener faktisk
ikke vi lærte om gule skilte da jeg tog kørekort. Ej heller gule
striber.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-10 22:21

klip..
> [...]
> den anden vognbane. Og må, som Kent nævner, vente i det spor der ophører
> til trafikken aftager, eller til nogen giver plads.

Ved vigepligt skal du holde tilbage, vognbaneskift skal "bare" foretages
uden "fare eller unødig ulempe for andre"

Jeg forstår det sådan at ved fletteregel skal de 2 vognbaner tilpasse sig
hinanden mht. hastighed og afstand, ved vognbaneskift skal den vognbane der
ophører tilpasse sig den anden...

Reglerne fejler ikke noget, de er bare ikke lige beregnet til trafiktætheden
i storkøbenhavn.

Per.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-11-10 13:55

> Ved vigepligt skal du holde tilbage, vognbaneskift skal "bare" foretages
> uden "fare eller unødig ulempe for andre"

> Reglerne fejler ikke noget, de er bare ikke lige beregnet til
> trafiktætheden i storkøbenhavn.

Det med unødig ulempe er jo lidt gummi - Hvis man længere fremme skal dreje
og derfor er nødt til at foretage et vognbaneskift er det jo ikke unødig
ulempe... Men et må selvfølgelig ikke foretages til fare ...

Men det er vel til fare når man tager en anden trafikants sikkerheds afstand
?

Der er jo næsten ingen der kører med tilstrækkelig afstand netop fordi at er
der plads til en bil i hullet ja så er der en der foretager et vognbaneskift
ind i "hullet" (ihverftald i alt andet end højre spor)

Så i tæt trafik kan man ikke lovligt foretage et vognbaneskift medmindre at
der er en der er villig til at øge sin afstand så der er plads til
ydereligere en bil med fornuft sikkerhedsafstand > utopi ....

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-10 16:54

> Det med unødig ulempe er jo lidt gummi - Hvis man længere fremme skal
> dreje og derfor er nødt til at foretage et vognbaneskift er det jo ikke
> unødig ulempe... Men et må selvfølgelig ikke foretages til fare ...

Eller hvis 2 vognbaner bliver til 1, som det hele vist handler om.

> Men det er vel til fare når man tager en anden trafikants sikkerheds
> afstand ?

Hvis nogen skal op og hoppe på bremsen er du til fare, hvis de bare skal
flytte foden lidt fra højre pedal så er du kun til ulempe.
Hvis du ikke har nogen grund til at gøre det, så er det unødigt. Kunne også
være noget med at skifte til venstre vognbane fordi man skal dreje 4 km.
længere fremme...

Per.

Fra : -

Dato : 20-11-10 02:34

Den 15-11-2010 17:35, Kent Friis skrev:

> Hvor ligger forskellen? Altså udover hvilke bogstaver ordet består
> af?

Forskellen ligger i måden du skal agere på. Ved en vigepligt skal du
lade al anden trafik passere, før du bevæger dig ud i deres krydsende
bane. Ved et vognbaneskift er du i fart, og skal finde et hul du kan
smutte ind i på en parallelt kørende bane, - det ville være yderst
uhensigtsmæssigt hvis du stopper op for at lade de øvrige passere. Til
gengæld kan du få den hjælp, at de øvrige trafikanter har pligt til at
tilpasse bremseafstanden, så selv om du snupper nogens bremseafstand, er
det ikke dit problem. (Selvfølgelig med almindelig hensyntagen, så de
ikke skal kaste anker for at undgå at køre op i dig) Hvis folk holdt den
lovlige nødvendige bremseafstand altid, ville det aldrig blive et
problem at skifte vognbane. (Er teorien) Det andet hjælpemiddel er dit
blinklys, som ikke bare tilkendegiver hvad du har til hensigt, men også
påbyder dem i banen ved siden af, ikke at overhale. Det er forbudt at
overhale en bil der blinker til højre, højre om, og vice versa. Hvis
ikke man har forbrudt sig mod janteloven, vil det normalt heller ikke
vare mange øjeblikke før man bliver sluppet ind, hvis man tydeligt
tilkendegiver at man vil skifte vognbane. Selv i København.

/Claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-11-10 04:17

Den 20-11-2010 02:34, - skrev:
> [...]
> vare mange øjeblikke før man bliver sluppet ind, hvis man tydeligt
> tilkendegiver at man vil skifte vognbane. Selv i København.

Jeg tror da vist du er lidt fejl på den.

Du må hverken i fletsituation, overhaling eller ved vognbaneskift tage
sikkerheds (bremse) afstand fra andre.
Gør du det overtræder du nogle regler der vistnok alle er omfattet af
klippekortordningen

Din sikkerhedsafstand er hellig. Det er der bare ikke ret mange der har
fattet.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-11-10 09:13

Den Sat, 20 Nov 2010 02:34:15 +0100 skrev -:

> Forskellen ligger i måden du skal agere på. Ved en vigepligt skal du
> lade al anden trafik passere, før du bevæger dig ud i deres krydsende
> bane.

Hvis det var sådan, ville det tage hele dagen. Der kommer jo altid
flere.

Normalt finder man et hul der er stort nok, og så ellers bare trykke
på den hurtige pedal (det er der så desværre mange der glemmer), så
man kan komme ind uden at være til ulempe.

> Ved et vognbaneskift er du i fart,

Sg* da ikke når vognbanen ender, og man skal vente på et hul.

> og skal finde et hul du kan
> smutte ind i på en parallelt kørende bane,

Altså et hul som ved ubetinget vigepligt.

> - det ville være yderst
> uhensigtsmæssigt hvis du stopper op for at lade de øvrige passere.

Det vil være endnu mere uhensigtsmæssigt at lade være med at stoppe
op. Det bliver ikke betonklodsen der flytter sig.

> Til
> gengæld kan du få den hjælp, at de øvrige trafikanter har pligt til at
> tilpasse bremseafstanden,

Så man må gerne være til unødig ulempe... Det er nyt for mig.

> [...]
> ikke skal kaste anker for at undgå at køre op i dig) Hvis folk holdt den
> lovlige nødvendige bremseafstand altid, ville det aldrig blive et

Hvor mange centimeter er det lige den lovpligtige bremseafstand er ved
de par km/t der kan opnås i en sådan kø?

> [...]
> påbyder dem i banen ved siden af, ikke at overhale. Det er forbudt at
> overhale en bil der blinker til højre, højre om, og vice versa.

Så de må alligevel op og stå på bremsen (hvis de rent faktisk kørte).

Det du siger er reelt at lige så snart jeg har tændt blinklyset, har
jeg forkørselsret. Det tror jeg ikke er den rigtige tolkning.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 16-11-10 19:15

Den 15-11-2010 17:32, Per Olsen skrev:
> Du har ikke ubetinget vigepligt (og heller ikke højrevigepligt) når du laver
> vognbaneskift.
> (http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm)

Jeg har i eftermiddags forbrudt mig ved at påstå det modsatte med
baggrund i en (anden) kørelærers hjemmeside

Går man til hovedet, står der i færdselsloven:
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302>
At læse:

§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt
for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt
dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.

Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra
parkeringsplads, ejendom eller grundstykke, tankstation eller andet
lignende område uden for vej, fra sti, gågade, markvej eller lignende og
ved enhver udkørsel fra vej, der sker over fortov, cykelsti eller rabat,
som er hævet over kørebanen på den vej, der køres ind på. Cyklist eller
knallertkører, som fra en cykelsti, der ikke er anlagt i forbindelse med
en vej, kører ind på eller over en vej, samt cyklist eller
knallertkører, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har
ligeledes ubetinget vigepligt.

--
Armand.