Pas på friktionen ... eller mangel på samm~
Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-10 14:18

Det er jo ikke den store overraskelse at friktionen på en våd/kold vej ikke
er den bedste. Alligevel kan det overraske hvor ringe den er. Kørte forleden
på en skovstrækning med "moste" blade som underlag - Der ville have været
mere friktion hvis det havde været frisk sne

http://jp.dk/indland/trafik/article2246065.ece
citat:"Det var sandsynligvis det fugtige vejr kombineret med en glat
midterstribe på vejen, som fik motorcyklisten til at vælte."

En middelaldrende på vejen kl 7 morgen i lorte vejr har formentlig været en
ganske erfaring motorcyklist. Alligevel gik det galt (rip)

Nu var det tilfældigt at det var JP jeg læste - men de fleste andre medier
skriver blot at han blev dræbt mod en modkørende lastbil. Så tænker jeg (og
sikkert mange andre) hasarderet overhaling der gik galt. Men JP's nuancering
gør imho meget for indtrykket. Tror de fleste af os har prøvet at friktionen
er mindre end man har regnet med... Og så er det temmeligt uheldigt at det
sker på en trafikeret vejr og man vælter af det

/A

Fra : Knud Dam

Dato : 15-11-10 17:20

> [...]

> (og sikkert mange andre) hasarderet overhaling der gik galt. Men JP's
> nuancering gør imho meget for indtrykket.

Enig.

I den lokale avis, står der, at der er olie på vejen, så på en fugtig vej
har det været ekstremt glat.

http://nordkysten.nu/?Id=17871

R.I.P.

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-10 20:23

> I den lokale avis, står der, at der er olie på vejen, så på en fugtig vej
> har det været ekstremt glat.

Det har vist været en af de situationer vi alle frygter hvor det kun drejer
sig om held om man slipper fra det eller ej ...

/A

Fra : skodbjarne

Dato : 15-11-10 11:27

<snip>
> [...]
> er mindre end man har regnet med... Og så er det temmeligt uheldigt at det
> sker på en trafikeret vejr og man vælter af det

Enig. Jeg læste dog artiklen i morges, og der er jeg ret sikker på
sidste afsnit ikke var med, så jeg tænker de har opdateret artiklen
efterfølgende.

Men jo, stadig godt og sagligt

og jo, pas på derude, omend vejret var dejligt idag