Må man give børn væk?
Fra : Demosthenes

Dato : 14-11-10 14:21

Sad lige og filosoferede lidt da jeg læste en artikel om haitianere
der gerne ville give deres børn væk (på grund af jordskælvet), men
hvordan er forholdene egentlig i danmark, sig jeg ikke føler jeg kan
passe mit barn ordentligt - og har en god ven eller lignende som jeg
har tillid til, må jeg lade ham passe barnet som var det hans eget,
kan han få en legal status over barnet - eller hvordan? Det må vel
være en bortadoption, men kan man selv vælge en evt. adoptant?
Christian

Fra : Jet

Dato : 14-11-10 14:59

On 14 Nov., 23:21, Demosthenes <jenschristian1...@gmail.com> wrote:
> [...]
> kan han få en legal status over barnet - eller hvordan? Det må vel
> være en bortadoption, men kan man selv vælge en evt. adoptant?

Ja, ja http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=7827 du vælger
selv,
sålænge der er tale om et dansk barn...

Fra : Preben

Dato : 14-11-10 23:06

Den 14.11.2010 kl. 22:58 skrev Jet <jetrotte@gmail.com>:

> Ja, ja http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=7827 du vælger
> selv,
> sålænge der er tale om et dansk barn...

Anonym adoption kræver godkendelse af adoptanten:

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6292

--
mvh/Preben

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-11-10 17:52

Den 14-11-2010 22:21, Demosthenes skrev:
> [...]
> kan han få en legal status over barnet - eller hvordan? Det må vel
> være en bortadoption, men kan man selv vælge en evt. adoptant?

Jeg ved ikke om det kommer sagen så meget ved - men der findes stedbarns
adoption
hvis manden eller kvinden har delt folkeregister adresse med den
biologiske forældre i sammenhængende 2 år
så kan de adoptere .. er barnet ikke myndigt så kræver det dog at de
bilogiske forældres samtykke -
hvis dette ikke gives er det op til statsforvaltning at afgøre det.

BMM