Traktor afmærkes gult blink
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-10 13:18

Hvornår skal en traktor afmærkes med gult blink?

http://ekstrabladet.dk/112/article1451030.ece?utm_source=nyhedsbrevNyheder&utm_medium=email&utm_campaign=nyhedsbrevNyheder201011141100

Det var dén der fik mig til at tænke at man tit ser traktorer med gult
roterende ...
--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Ole C

Dato : 14-11-10 14:06

Per Henneberg Kristensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Det var dén der fik mig til at tænke at man tit ser traktorer med gult

Forhåbentlig ikke ofte på motorveje

--
vh
Ole C

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-10 12:09

Anders Wegge Keller skrev

>  Hvor ofte ser du en traktor på en motorvej uden adskillige gule
> blink?

Hvor ofte ser du traktorer med gule blink på motorvejen?
Jeg håber da ikke det er en tendens der breder sig

Tip: Hvor hurtigt er det lige en traktor må køre og hvor hurtigt skal
et motorkøretøj lovligt kunne køre før der er adgang? Og er en traktor
et motorkøretøj?

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 14-11-10 20:11

Den 14-11-2010 20:09, Peter Lykkegaard skrev:
> Tip: Hvor hurtigt er det lige en traktor må køre og hvor hurtigt skal
> et motorkøretøj lovligt kunne køre før der er adgang? Og er en traktor
> et motorkøretøj?

Hvad er det der kører og slår græsrabatter på motorvejen?

/Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-10 14:48

Hauge skrev

> Hvad er det der kører og slår græsrabatter på motorvejen?

En traktor med dispensation
Ellers ville den ikke kunne køre der lovligt

- Peter

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 15-11-10 03:36

On Sun, 14 Nov 2010 13:48:06 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Hauge skrev

>En traktor med dispensation
Der gives ikke dispensation til kørsel på motorvej, der gives i visse
tilfælde tilladelse

Fra FL https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302
*******************
§ 44. Stk. 2. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel med blokvogn,
hvis en transport ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.

Stk. 3. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til nærmeste frakørsel på
motorveje over Storebælt og Øresund med andre motordrevne køretøjer
end de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis kørslen ikke med rimelighed kan
gennemføres på anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel
med knallert på de nævnte vejstrækninger.

Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om kørsel med
motordrevne køretøjer på motorvej efter stk. 3. Justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om betaling for politimæssig assistance, der
efter politiets skøn er påkrævet ved gennemførelse af sådan kørsel.

--cut-------

§ 46. Stk. 4. Vejarbejde på motorvej samt på tilkørsels- og
frakørselsvej til sådan vej skal foretages under udvisning af særlig
forsigtighed. Køretæjer, der anvendes ved vejarbejde, skal anvende en
eller flere lygter, der tydeligt synligt fra alle retninger viser gult
blinkende lys. Hvis de ikke omfattes af § 44, stk. 1, skal de køre til
og fra arbejdsstedet ad nærmeste tilkørsels- og frakørselsvej.
********************

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-10 14:49

Anders Wegge Keller skrev

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-11-10 14:29

"Ole C" <mail@olec.invalid> writes:

> Forhåbentlig ikke ofte på motorveje

Hvor ofte ser du en traktor på en motorvej uden adskillige gule
blink?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-11-10 21:52

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Anders Wegge Keller skrev

> Hvor ofte ser du traktorer med gule blink på motorvejen? Jeg håber
> da ikke det er en tendens der breder sig

Nu kører jeg 7-800 km motorvejskørsel på en uge, så jeg ser dem nok
lidt hyppigere end de fleste. Men i snit er det nok noget med en gang
hver 6. uge, eller deromkring.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-11-10 23:22

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Anders Wegge Keller skrev

> .. med dispensation
> Ellers ville den ikke kunne køre der lovligt

Det giver sig selv.

Jeg har iøvrigt en anekdote fra min ungdom. En gang for mange år
siden var Randers bro under ombygning, og der var et mere end
almindeligt trafikkaos. Samtidig skulle min onkel fra Læsten have en
mejetærsker til årligt eftersyn i Randers S. Den tur indebærer at
Gudenåen skal krydses på netop Randers bro. Da min onkel var et noget
betænksomt menneske, og derfor gerne ville spare billisterne for
yderligere gener, spurgte han politiet om tilladelse til , og fik den
også, til at køre ad motorvejen fra Viborgvej til Hammelvej.

Jeg spekulrer på om han havde fået samme svar idag, under de samme
omstændigheder.