|
| Svejse i Alu Fra : LasseNC |
Dato : 14-11-10 04:30 |
|
Hej, jeg ønsker at få svejset to små "tabs" på mine gaffelben, så jeg
kan bærer en anden forskærm. Er der nogen her der kender kyndige folk?
Helst omkring Århus eller Esbjerg.
På forhånd tak, Lasse
| |
OFH (14-11-2010)
| Kommentar Fra : OFH |
Dato : 14-11-10 13:32 |
|
?"LasseNC" wrote in message
news:f32747da-2bab-4910-8e7f-c5777da4d58d@y37g2000vbl.googlegroups.com...
Hej, jeg ønsker at få svejset to små "tabs" på mine gaffelben, så jeg
kan bærer en anden forskærm. Er der nogen her der kender kyndige folk?
Helst omkring Århus eller Esbjerg.
På forhånd tak, Lasse
Hej lasse
Hvis du skulle komme til Odense så vil jeg da gerne svejse det for dig. Men
husk at emnerne skal være helt fri for snavs og olie, samt afmonteret så man
ikke brænder evtuelle pakninger eller lign. af. Alu-svejsning udvikler
ekstrem varme.
Hilsen Ove
| |
Armand (14-11-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-11-10 19:15 |
|
Den 14-11-2010 13:31, OFH skrev:
> ?"LasseNC" wrote in message
> news:f32747da-2bab-4910-8e7f-c5777da4d58d@y37g2000vbl.googlegroups.com...
>
> Hej, jeg ønsker at få svejset to små "tabs" på mine gaffelben, så jeg
> kan bærer en anden forskærm. Er der nogen her der kender kyndige folk?
> Helst omkring Århus eller Esbjerg.
>
> På forhånd tak, Lasse
>
> Hej lasse
> Hvis du skulle komme til Odense så vil jeg da gerne svejse det for dig.
> Men husk at emnerne skal være helt fri for snavs og olie, samt
> afmonteret så man ikke brænder evtuelle pakninger eller lign. af.
> Alu-svejsning udvikler ekstrem varme.
>
- - - - og derfor er det under risiko for at røret trækker sig ovalt.
Pasningen mellem inder og yder -rør er så fin at den mindste ovalitet
vil afstedkomme at der opstår et klemmende område hvor der er blevet
svejst
Jég ville overveje et beslag der svøber sig tæt omkring yderrøret og har
de fornødne 'ører' bukket ud hvor nødvendigt og derefter montere det med
renslebne flader v.h.a. Araldit/lign.
/
Armand.
| |
BoA (15-11-2010)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 15-11-10 09:10 |
|
Den 14-11-2010 19:15, Armand skrev:
.............
>>
> - - - - og derfor er det under risiko for at røret trækker sig ovalt.
> Pasningen mellem inder og yder -rør er så fin at den mindste ovalitet
> vil afstedkomme at der opstår et klemmende område hvor der er blevet
> svejst
>
> Jég ville overveje et beslag der svøber sig tæt omkring yderrøret og har
> de fornødne 'ører' bukket ud hvor nødvendigt og derefter montere det med
> renslebne flader v.h.a. Araldit/lign.
>
> /
> Armand.
Hør - Hør !
Du får kun problemer på længere sigt - eller allerede når skidtet skal
samles igen ved at svejse på røret. Lav en opslidset
sammenspændings-muffe af en stump alu-rør ell. lign. der kan gå uden på
gaffelrøret. Fastspændings-ørerne kan så svejses herpå. For at undgå
tæringsproblemer under muffen SKAL den monteres med fugemasse eller
epoxy, så der ikke er nogen lommer eller huller imellem muffe og rør
hvor vand m.m. kan samle sig.
med bedste hilsner
fra
BoA
| |
LasseNC (14-11-2010)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 14-11-10 10:05 |
|
On 14 Nov., 13:31, "OFH" <o...@email.dk> wrote:
> ?"LasseNC" wrote in message
>
> news:f32747da-2bab-4910-8e7f-c5777da4d58d@y37g2000vbl.googlegroups.com...
>
> Hej, jeg ønsker at få svejset to små "tabs" på mine gaffelben, så jeg
> kan bærer en anden forskærm. Er der nogen her der kender kyndige folk?
> Helst omkring Århus eller Esbjerg.
>
> På forhånd tak, Lasse
>
> Hej lasse
> Hvis du skulle komme til Odense så vil jeg da gerne svejse det for dig. Men
> husk at emnerne skal være helt fri for snavs og olie, samt afmonteret så man
> ikke brænder evtuelle pakninger eller lign. af. Alu-svejsning udvikler
> ekstrem varme.
>
> Hilsen Ove
Mægtigt tilbud, skal jeg selv medbringe materialer?
| |
LasseNC (14-11-2010)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 14-11-10 10:45 |
|
On 14 Nov., 19:15, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Den 14-11-2010 13:31, OFH skrev:> ?"LasseNC" wrote in message
> >news:f32747da-2bab-4910-8e7f-c5777da4d58d@y37g2000vbl.googlegroups.com....
>
> > Hej, jeg nsker at f svejset to sm "tabs" p mine gaffelben, s jeg
> > kan b rer en anden forsk rm. Er der nogen her der kender kyndige folk?
> > Helst omkring rhus eller Esbjerg.
>
> > P forh nd tak, Lasse
>
> > Hej lasse
> > Hvis du skulle komme til Odense s vil jeg da gerne svejse det for dig.
> > Men husk at emnerne skal v re helt fri for snavs og olie, samt
> > afmonteret s man ikke br nder evtuelle pakninger eller lign. af.
> > Alu-svejsning udvikler ekstrem varme.
>
> - - - - og derfor er det under risiko for at r ret tr kker sig ovalt.
> Pasningen mellem inder og yder -r r er s fin at den mindste ovalitet
> vil afstedkomme at der opst r et klemmende omr de hvor der er blevet
> svejst
>
> J g ville overveje et beslag der sv ber sig t t omkring yderr ret og har
> de forn dne ' rer' bukket ud hvor n dvendigt og derefter montere det med
> renslebne flader v.h.a. Araldit/lign.
>
> /
> Armand.
Det er aller aller nederst og på en gammel MZ'er, jeg tror ikke
tolerancerne er så tætte lige på det område, men det er naturligvist
et relevant argument.
Jeg havde dog svært ved at tolke beskeden, den indeholder ingen af de
danske bogstaver.
| |
Armand (15-11-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-11-10 02:20 |
|
Den 14-11-2010 18:45, LasseNC skrev:
>
>
> Det er aller aller nederst og på en gammel MZ'er, jeg tror ikke
> tolerancerne er så tætte lige på det område, men det er naturligvist
> et relevant argument.
> Jeg havde dog svært ved at tolke beskeden, den indeholder ingen af de
> danske bogstaver.
>
Jeg prøver lige igen med en ekstra af-klikning under tegnkoderne.
ér stod det elles fint, men derimod har jeg på det sidste haft bøvl med
at kunne få en række taster til at skrive med stort hhv. alternative
tegn, gad vide hvornår dét retter sig :-/
Uanset om teleskopet er på en gammel MZ eller ny Ducati, så fungerer
oliedæmpningen ved at inder og yder -rør har en fin pasning og derfor
leder olie gennem en ventil i bunden af inder-røret ved ind-fjedring.
Den daglige fjederbevægelse foregår som sådan i de nederste 150mm af
yder-røret, men ved given senere adskillelse er det kritisk om man med
svejsning har skabt en ovalitet over dét punkt og derfor ikke kan få
glide-lejet nederst på inder-røret forbi denne
--
Armand.
| |
Steen Gruby (15-11-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-11-10 08:29 |
|
On Sun, 14 Nov 2010 09:45:03 -0800 (PST), LasseNC <lassenc@gmail.com>
wrote:
Hej Lasse.
>Jeg havde dog svært ved at tolke beskeden, den indeholder ingen af de
>danske bogstaver.
Jeg tror du har et problem med æ, ø & å.
Armands postering er helt OK her.
Jeg er enig med Armand.
Der er overhængende fare for at røret bliver ovalt der hvor der
svejses, hvilket vil give problemer, om ikke andet så på det tidspunkt
hvor "benet" skal adskilles for renovering (nye pakninger o.l.).
Desuden kan der opstå spændinger i materialet der medfører at
materialet bliver "sprødt", og dermed får et svagt punkt, .
Der må kunne findes en løsning der ikke indebærer svejsning.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk
| |
LasseNC (15-11-2010)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 15-11-10 10:25 |
|
On 15 Nov., 09:10, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:
> Den 14-11-2010 19:15, Armand skrev:
> ............
>
>
>
> > - - - - og derfor er det under risiko for at røret trækker sig ovalt.
> > Pasningen mellem inder og yder -rør er så fin at den mindste ovalitet
> > vil afstedkomme at der opstår et klemmende område hvor der er blevet
> > svejst
>
> > Jég ville overveje et beslag der svøber sig tæt omkring yderrøret og har
> > de fornødne 'ører' bukket ud hvor nødvendigt og derefter montere det med
> > renslebne flader v.h.a. Araldit/lign.
>
> > /
> > Armand.
>
> Hør - Hør !
> Du får kun problemer på længere sigt - eller allerede når skidtet skal
> samles igen ved at svejse på røret. Lav en opslidset
> sammenspændings-muffe af en stump alu-rør ell. lign. der kan gå uden på
> gaffelrøret. Fastspændings-ørerne kan så svejses herpå. For at undgå
> tæringsproblemer under muffen SKAL den monteres med fugemasse eller
> epoxy, så der ikke er nogen lommer eller huller imellem muffe og rør
> hvor vand m.m. kan samle sig.
>
> med bedste hilsner
> fra
> BoA
Det er nogle gode forslag, men hvis benet nu gerne skulle fremstå i
ren alu bliver det nok knapt så pænt, selvom jeg nok overlever at have
dem i sort.
Jeg har dog lidt problemer med at se, hvordan det kan blive en pæn
løsning.
| |
Ivar (15-11-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 15-11-10 18:32 |
| | |
LasseNC (15-11-2010)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 15-11-10 12:45 |
| | |
LasseNC (15-11-2010)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 15-11-10 13:23 |
|
On 15 Nov., 20:45, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> On 15 Nov., 18:31, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
>
> > LasseNC skrev:
>
> > > Hej, jeg nsker at f svejset to sm "tabs" p mine gaffelben
>
> > Kan du ikke lave et par beslag af denne type? http://www.cykelpartner.dk/popup_image.php?products_id=100037
>
> > Ivar Magnusson
>
> Jeg linker lige til et par billeder så man kan se hvad det egentlig er
> der skal ske :)
>
> http://lh3.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PX8jGQSI/AAAAAAAADpA/AN4LJAKyRvM...
>
> Sådan var den gamle opsætning, med den gamle forgaffel og gamle type
> forskærm.
>
> http://lh4.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PbI4-uXI/AAAAAAAADpc/Jw5sGoqAKJE...
>
> Her er et billede af hvordan den nye type forgaffel ser ud, og på den
> ønsker jeg at bruge den gamle forskærm med stiverne som de sidder på
> første billede.
En idé kunne være at fjerne x-antal milimeter af hver mellemstykke
mellem hjul og gaffelben og så bøje et beslag der sidder på indersiden
af gaffelbenet.
Om den konstruktion så vil kunne holde vægten uden forskærmen "vælter"
bagud eller forover ved jeg ikke, evt. med et et fladt buk der går ned
under bunden af gaffelbenet.
| |
Armand (16-11-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-11-10 14:06 |
|
Den 15-11-2010 21:22, LasseNC skrev:
> On 15 Nov., 20:45, LasseNC<lass...@gmail.com> wrote:
>> On 15 Nov., 18:31, Ivar<dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
>>
>>> LasseNC skrev:
>>
>>>> Hej, jeg nsker at f svejset to sm "tabs" p mine gaffelben
>>
>>> Kan du ikke lave et par beslag af denne type? http://www.cykelpartner.dk/popup_image.php?products_id=100037
>>
>>> Ivar Magnusson
>>
>> Jeg linker lige til et par billeder så man kan se hvad det egentlig er
>> der skal ske :)
>>
>> http://lh3.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PX8jGQSI/AAAAAAAADpA/AN4LJAKyRvM...
>>
>> Sådan var den gamle opsætning, med den gamle forgaffel og gamle type
>> forskærm.
>>
>> http://lh4.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PbI4-uXI/AAAAAAAADpc/Jw5sGoqAKJE...
>>
>> Her er et billede af hvordan den nye type forgaffel ser ud, og på den
>> ønsker jeg at bruge den gamle forskærm med stiverne som de sidder på
>> første billede.
>
> En idé kunne være at fjerne x-antal milimeter af hver mellemstykke
> mellem hjul og gaffelben og så bøje et beslag der sidder på indersiden
> af gaffelbenet.
>
Jup!
Hvis ikke ligefrem blot en større spændeskive yderst, hvorpå der er
svejset de fornødne øjer!
> Om den konstruktion så vil kunne holde vægten uden forskærmen "vælter"
> bagud eller forover ved jeg ikke, evt. med et et fladt buk der går ned
> under bunden af gaffelbenet.
Eller istedet for en skive ligefrem et kort stykke U-jern hvis bredde
svarer tæt på teleskopets diameter!
Øjerne til påspænding af skærmstiverne kan derved også flyttes noget
tættere mod motorcyklens akse hvilket sikkert kompenserer for det
voldsomme(?) beslags udseende!
--
Armand.
| |
HEME (16-11-2010)
| Kommentar Fra : HEME |
Dato : 16-11-10 16:51 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4ce281cc$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 15-11-2010 21:22, LasseNC skrev:
>> On 15 Nov., 20:45, LasseNC<lass...@gmail.com> wrote:
>>> On 15 Nov., 18:31, Ivar<dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
>>>
>>>> LasseNC skrev:
>>>
>>>>> Hej, jeg nsker at f svejset to sm "tabs" p mine gaffelben
>>>
>>>> Kan du ikke lave et par beslag af denne
>>>> type? http://www.cykelpartner.dk/popup_image.php?products_id=100037
>>>
>>>> Ivar Magnusson
>>>
>>> Jeg linker lige til et par billeder så man kan se hvad det egentlig er
>>> der skal ske :)
>>>
>>> http://lh3.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PX8jGQSI/AAAAAAAADpA/AN4LJAKyRvM...
>>>
>>> Sådan var den gamle opsætning, med den gamle forgaffel og gamle type
>>> forskærm.
>>>
>>> http://lh4.ggpht.com/_Mk01cHxZ2Cs/TB0PbI4-uXI/AAAAAAAADpc/Jw5sGoqAKJE...
>>>
>>> Her er et billede af hvordan den nye type forgaffel ser ud, og på den
>>> ønsker jeg at bruge den gamle forskærm med stiverne som de sidder på
>>> første billede.
>>
>> En idé kunne være at fjerne x-antal milimeter af hver mellemstykke
>> mellem hjul og gaffelben og så bøje et beslag der sidder på indersiden
>> af gaffelbenet.
>>
> Jup!
> Hvis ikke ligefrem blot en større spændeskive yderst, hvorpå der er
> svejset de fornødne øjer!
>
>> Om den konstruktion så vil kunne holde vægten uden forskærmen "vælter"
>> bagud eller forover ved jeg ikke, evt. med et et fladt buk der går ned
>> under bunden af gaffelbenet.
>
> Eller istedet for en skive ligefrem et kort stykke U-jern hvis bredde
> svarer tæt på teleskopets diameter!
> Øjerne til påspænding af skærmstiverne kan derved også flyttes noget
> tættere mod motorcyklens akse hvilket sikkert kompenserer for det
> voldsomme(?) beslags udseende!
>
> --
> Armand.
Jeg ved at i flyindustrien limer man mange dele sammen, har du overvejet en
god epoxy limning?
mvh
HEME
| |
Ivar (16-11-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 16-11-10 17:36 |
|
HEME skrev:
> Jeg ved at i flyindustrien limer man mange dele sammen, har du overvejet en
> god epoxy limning?
Limning kan bruges, det er dog vanskeligt som hobbymand at
opnå den samme styrke som de professionelle kan.
Denne Lotus har en chassisramme af limet aluminium
http://static.cargurus.com/images/site/2009/01/26/13/02/2009_lotus_elise-pic-854.jpeg
Oprindeligt lavet hos Nordisk Hydro i Tønder - altså chassisrammen.
Ivar Magnusson
| |
HEME (16-11-2010)
| Kommentar Fra : HEME |
Dato : 16-11-10 18:23 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.84207dab7d4065be.31159@nozpamwebspeed.dk...
> HEME skrev:
>
>> Jeg ved at i flyindustrien limer man mange dele sammen, har du overvejet
>> en
>> god epoxy limning?
>
> Limning kan bruges, det er dog vanskeligt som hobbymand at
> opnå den samme styrke som de professionelle kan.
>
> Denne Lotus har en chassisramme af limet aluminium
> http://static.cargurus.com/images/site/2009/01/26/13/02/2009_lotus_elise-pic-854.jpeg
> Oprindeligt lavet hos Nordisk Hydro i Tønder - altså chassisrammen.
>
>
> Ivar Magnusson
>
>
Fedt køretøj, men har den ikke for mange hjul til denne gruppe ? )
HEME
| |
Armand (16-11-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-11-10 19:00 |
| | |
|
|