STAFETTEN - Bedste hollandske slagere
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-11-10 19:06

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
news:4cdc206a$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Og det bliver Åge, der får den, selv om det var svært at vælge. Tak for de
> mange forslag....

Og pænt tak herfra.

Nu har vi haft noget med roser, altså sån noget mere sentimentalt. Nu skal
vi over at have noget fest og "godaw" igen

Emnet bliver bedste hollandske slagere. Holland sendte jo en gedige
slager-basker til det Internationale MGP og den blev sunget på hollandsk.
Den var rigtig god.
Når nu hollandsk slager, lige som tysk slager, er på vej fremad i Danmark,
så synes jeg vi skal lade emnet være
BEDSTE HOLLANDSKE SLAGERE:

Jeg kan jo lægge ud med den vi nok alle kender. Den som Hollands stillede op
med til MGP, nemlig "Ik ben verliefd", som vi vist alle kan synge med på
www.youtube.com/watch?v=wzRHqOSg--s

Og her er "Renate":
http://www.youtube.com/watch?v=UBsD08fY6OY&feature=related

Og så lidt fest-halløj med "Jannes"
http://www.youtube.com/watch?v=Q5AzquUNImQ&feature=fvsr

og med "Gebroeders ko":
http://www.youtube.com/watch?v=t4Zf_WR5nug&feature=related

Værsågod. Pladen er smidt op

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-11-10 19:53

Den 11-11-2010 19:05, Åge Halldorsson skrev:

> Emnet bliver bedste hollandske slagere.

Godt emne Åge.
Hollandsk schlager har altid ligget i toppen, som noget af det ypperste
blandt europæisk musik.
Jeg vil komme med et par eksempler fra fortiden. 'Zangeres Zonder Naam'
med "Åh far, drik lidt mindre":

http://www.youtube.com/watch?v=3C-gi_jAtBQ&feature=related

Og så vover jeg, at klemme 'The Marks' ind.
De er et eksempel på, i hvilken retning schlageren kunne og burde have
udviklet sig i Holland. Hvad gik der egentlig galt???
Her er de med "Greensleeves":

http://www.youtube.com/watch?v=Y05r_M_H7kI

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-11-10 20:27

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Hollandsk schlager har altid ligget i toppen, som noget af det ypperste
> blandt europæisk musik.

Også en af grundene til at jeg valgte dette emne.

Hilsen Åge

Fra : V

Dato : 11-11-10 20:53

> Også en af grundene til at jeg valgte dette emne.

Tysk schlager styrer!

Men jeg ved nu ikke rigtig med det hollandske. Det lyder sådan set okay, men
kan vist ikke rigtig forlige mig med at det er på hollandsk, som jeg ikke
fatter en brik af!

Kender derfor så godt som ingenting af det, men kigger da interesseret med i
denne tråd.

Hvis det havde været tysk, så havde jeg været med! Der har jeg fået en stor
viden de sidste par år!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-11-10 21:11

"V" <videovideo999@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kender derfor så godt som ingenting af det, men kigger da interesseret med
> i denne tråd.

Hvis du bor på eller i nærheden af Fyn eller i nordvestjylland er det meget
almindeligt i radion.
Masser af hollansk slager kastes på banen i denne tid. På Fyn er det
ganske normalt at de folkelige radiostationer satser stærkt på
hollandsk-sproget slager. Der er ligefrem hitlister med hollandsk musik,
f.eks. "Hollandsk Top 10"
I Nordvestjylland er det selvfølgelig den kendte Limfjord Plus der er
bannerfører for den nye udvikling, om kommer sydfra.

Men et par navne du kan kigge nærmere på er Sharon, Grad Damen, Jantje Smidt
(synger også tysk), Thomas Berge, Jannes, BZN, Marianne Weber o.s.v.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-11-10 21:45

Den 11-11-2010 21:10, Åge Halldorsson skrev:

> Men et par navne du kan kigge nærmere på er Sharon, Grad Damen, Jantje
> Smidt (synger også tysk), Thomas Berge, Jannes, BZN, Marianne Weber o.s.v.

Du glemmer da helt Heintje Den største sanger i Europa gennem mange år.
Han var da også hollænder.

http://www.youtube.com/watch?v=_kWgb4KKnwI&feature=related

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 11-11-10 22:02

Heintje med sit store hit "Mama" i en hollandsk version.

http://www.youtube.com/watch?v=zFTGKz9ZePE

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 10:27

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Heintje med sit store hit "Mama" i en hollandsk version.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=zFTGKz9ZePE
> mvh Eva

Ja, der kom jo flere gode hollandske slagere på banen.Og stafetten går
videre til Eva, p.g.a. oplysningen om at Hein Simons er hollænder og linket
med den gode sang.
Jeg har aldid kun hørt ham synge på tysk. Sjovt at høre ham synmge på
hollandsk.
Sangen styrer vildt.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 10:43

meddelelsen news:4cdd0856$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

Da stafetten er slut synes jeg lige jeg vil kaste en anden god
hollandsk-sproget heintje-slager på banen:
http://www.youtube.com/watch?v=Gn9AzGlIUu8&feature=related

Dejligt at se hvordan stilen holder den dag i dag.
Her er nutidens Heintje i Tyskland:
http://www.youtube.com/watch?v=A8Ix6r83Q3o&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-11-10 12:07

Den 12-11-2010 10:26, Åge Halldorsson skrev:

> Og stafetten går videre til Eva, p.g.a. oplysningen om at Hein Simons er hollænder

Du læser indlæg ligesom du læser statistikker. :-|
Det var mig der bragte Heintje på banen.
Men Eva Schmidt er en værdig forstætter af stafetten.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 12:34

> Du læser indlæg ligesom du læser statistikker. :-|

> Det var mig der bragte Heintje på banen.
> Men Eva Schmidt er en værdig forstætter af stafetten.
>
> Henning.

Grunden til at Eva fik stafetten var udelukkende p.g.a. linket med den gode
hollandske sang "Mama".

Jeg må dog overdrage æren for at fortælle at Heintje er hollænder, til
spasmageren Henning.

Hilen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-11-10 12:50

Den 12-11-2010 12:33, Åge Halldorsson skrev:

> Jeg må dog overdrage æren for at fortælle at Heintje er hollænder, til
> spasmageren Henning.

Tak.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 16:30

> Tak.
>
> Henning.

Halvt over

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-10 12:31

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Tak.
>
> Henning.

Så ble do gla hva' )

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 12:36

> [...]

> Ja, der kom jo flere gode hollandske slagere på banen.Og stafetten går
> videre til Eva, p.g.a. oplysningen om at Hein Simons er hollænder og

En lille rettelse. Det var Henning som fortalte at Hentje var hollænder.

Grunden til at Eva får stafetten er derfor kun p.g.a. linket med den
formidable slager "Mama" med Heintje".

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-11-10 13:21

> [...]
> linket med den gode sang.
> Jeg har aldid kun hørt ham synge på tysk. Sjovt at høre ham synmge på

Jeg takker for stafetten og vender tilbage senere med et nyt emne.

Og ja, det var Henning, der oplyste at Heintje er hollænder - ret skal være
ret.

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 12:38

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-10 22:17

Henning Jensen skrev:

> [...]
> af det ypperste blandt europæisk musik.
> Jeg vil komme med et par eksempler fra fortiden. 'Zangeres
> Zonder Naam' med "Åh far, drik lidt mindre":

Her er en hollandsk slager fra 1957 med Herman Emmink.
Den hedder "Tulpen uit Amsterdam":
http://www.youtube.com/watch?v=85U-77_5lWk

Sangen var en "landeplage" i Tyskland i 1960,
sunget af en tysker, husker ikke om det var Peter
Kraus. Den hed "Tulpen aus Amsterdam". Jeg hørte
den plade mange gange, på grund af linjen: "Antje,
ich hab dich so gerne". Jeg var nemlig som 15-årig
håbløst forelsket i en pige der hed Antje.

Her er noget af teksten på tysk:

"Antje, ich hab dich so gerne",
sagte zum Meischen der Jan,
"Morgen muß ich in die Ferne,
Antje, was machen wir dann?"
Und bei der uralten Mühle
küssten sich zärtlich die zwei.
"Ich hab dich so lieb,
und du hast mich lieb,
ach, Antje, ich bleibe dir treu!"
Wenn der Frühling kommt,
dann schick ich dir Tulpen aus Amsterdam.
Wenn der Frühling kommt,
dann pflück ich dir Tulpen aus [...]

--
Herluf :·)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-11-10 22:42

meddelelsen news:4cdc3075$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Den var rigtig god.
> Når nu hollandsk slager, lige som tysk slager, er på vej fremad i Danmark,

Jeg er ikke den store kender af slagermusik, og slet ikke den hollansdske
slags, men her er et par stykker:

Corry Konings: Leven en Laten Leven
http://www.youtube.com/watch?v=vmm2FLXyyWE

Jan Smit: Als De Morgen is Gekomen
http://www.youtube.com/watch?v=_hoSxHqaurw

Og her hollandsk musik at ældre dato som måske ikke netop er slager, men i
hvert fald letbenet underholdning. På engelsk!
http://www.youtube.com/watch?v=PA2b_oJtdTs
Som tøjet viser er vi tilbage i 70'erne.

Personligt er jeg mere til Focus eller Shocking Blue som fx

Focus mest berømte:
http://www.youtube.com/watch?v=NlIT4Z7gfaE&feature=related Her er teksten
lige så intetsigende som i de fleste slagere
Og Shoicking Blue. Dette kunne måske været blevet til en slager:
http://www.youtube.com/watch?v=RhWJmMUMufk&feature=related

Jan

Jan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-11-10 08:31

meddelelse news:4cdc3075$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> op
> med til MGP, nemlig "Ik ben verliefd", som vi vist alle kan synge med på

Hende Renate får du tilbage... Her med en lille sød sag...
Dog har jeg lige som andre, lidt problemer med sproget )..
Så spørge mig ikke om, hvad den handler om...

Renate - In dit mooie zuiden

http://www.youtube.com/watch?v=NJAD4_xISAE&NR=1

M.V.H....Benny..

http://www.youtube.com/watch?v=NJAD4_xISAE&NR=1

Fra : Michel

Dato : 12-11-10 11:40

> [...]
>
> Emnet bliver bedste hollandske slagere. Holland sendte jo en gedige
> slager-basker til det Internationale MGP og den blev sunget på hollandsk.

Bestemt var den. Min favorit men som forventet fik den desværre ikke mange
stemmer.

Af én eller anden grund kommer emnet ikke helt bag på mig

Selv om stafetten er slut og Eva velfortjent har fået den, så lige et par
forslag herfra.

Santa Rosa - Viva Hollandia http://www.youtube.com/watch?v=1vu6ydlSVdI
(måske noget foldboldhalløj, men den er ikke just kedelig)

Marco Borsato - Dromen Zijn Bedrog
http://www.youtube.com/watch?v=tphqUr5S-DM

Jeg hørte denne på den hollandske Sky Radio for mange år siden (den er fra
1994), så da jeg vist i 1995 var i Holland og gerne ville have den på cd,
måtte jeg ydmyge mig med at nynne den i en cd-shop, men det lykkedes en
medarbejder at dekryptere min ikke imponerende sangevner og finde den.
Sangen er oprindeligt italiensk: "Storie di tutti i giorni" (betyder vist
hverdagshistorier ifølge mit HF-italiensk).

Her et par andre forslag:

Frans Bauer & Marianne Weber - De Regenboog
http://www.youtube.com/watch?v=Y47glTr_raY

Starkoo: Hitmix http://www.youtube.com/watch?v=WQQ7d8olL1Y

Jeg kunne blive ved, men nu må jeg hellere stoppe og se at få lidt frokost

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-10 11:59

> Frans Bauer & Marianne Weber - De Regenboog
> http://www.youtube.com/watch?v=Y47glTr_raY

Ja, Frans Bauer må vi ikke glemme. Nogle ønsker ham måske op i en
luftballon, men ikke jeg

Luchtballon, m. Frans Bauer:
http://www.youtube.com/watch?v=6TPo6l65RAY

Det er altså en top-slager