Hvor købes en billig "vedligeholdelses lad~
Fra : Ingelsen

Dato : 09-11-10 14:34

Jeg savner en puls lader til at sætte på cyklen vinteren over, hvor købes
sådan en billigt henne?

København, eller nethandel..

Hilsen Jan

Fra : Per

Dato : 09-11-10 16:54

Ingelsen wrote:
> Jeg savner en puls lader til at sætte på cyklen vinteren over, hvor
> købes sådan en billigt henne?
>
> København, eller nethandel..

Se mit indlæg ad 20-10 kl. 0819.

Aldi har lige haft tilbud på en.

mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 11-11-10 18:37

Per skrev:

> Aldi har lige haft tilbud på en.

Jeg købte en sådan efter, at du havde nævnt den.
De havde en del stykker i den Aldi, hvor jeg købte den i søndags.

Jeg har prøvet den forskellige ældre traditionelle batterier.
Jeg prøvede med et amperemeter på et ældre Yuasa. På
motorcykel-indstilligen lader den med 0,75 A. For hver ca. 30
sekunder afbryder den kortvarigt for at måle. Jeg har ikke
rigtigt fundet ud af hvornår den regner batteriet for opladet.
Når den viser at det er opladet, starter den med at pulslade.
Længde mellem pulserne er afhængig af, hvor meget det er opladet.
Først 10 sekunder ladning og 10 sekunders pause. Senere går
der flere minutter imellem at den lader i 5 sekunder. Når den
lader er det altid med 0,75 (i motorcykel indstilling), i
pauserne lader den med 20 - 30 mA.

Hvis man prøver at lade på et batteri, der er næsten fladt,
kan den ikke finde ud af det. Hvis man prøver et antal gange
går den i gang. Hvis batteriet er fladt vil den ikke lade.
Giver man batteriet en tur først med en almindelig lader som
spændingen er kommet op på et vist niveau kan den god tage over.

Den er helt sikkert 150 kr værd.

Ivar Magnusson

Fra : Rene´

Dato : 09-11-10 13:29

Lidl har dem også en gang i mellem, så bare hold øje med
tilbudsaviserne.
Jeg mener de kalder deres for "Tronic", men indeni er den nok magen
til den fra Aldi.

Fra : Armand

Dato : 09-11-10 22:13

Den 09-11-2010 14:34, Ingelsen skrev:
> Jeg savner en puls lader til at sætte på cyklen vinteren over, hvor købes
> sådan en billigt henne?
>
> København, eller nethandel..

Hvis du som mange har en stak strømforsyninger fra alskens elektronik
liggende i en skuffe, klarer en sådan 13,5-14V jævnstrøms(!)på max.
1000mA opladning bedre end en alm. autolader.
Et el-ur eller blot en ½ time ugentligt (á under søndags-middagen - For
at have et fast holdepunkt, og evt. lagt ind som huskeseddel for tænd og
sluk på mobilos) er ligeledes puls nok.

På den anden side: Min holdning er at hvis akkumulatoren ikke kan holde
strøm vinteren over (og jo koldere desto bedre i dén henseende!) hvis
den er koblet fra ledningsnettet(s krybestrømme), så er den alligevel
halvgået og vil ende med at blive skiftet senest sidst på den kommende
sæson, efter at have afstedkommet en stribe ærgrelser. Således er
periodisk vinter-efterladning principielt rigtigt, men i praksis
unødvendigt :-|

--
Armand.
(Hvis Tante Svansen discount akkumulator indtil nu har klaret 5 vintre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-11-10 23:31

> [...]
> sæson, efter at have afstedkommet en stribe ærgrelser. Således er
> periodisk vinter-efterladning principielt rigtigt, men i praksis

Og originalbatteriet på min FZ6 var død allerede efter første
vinteropbevaring, kun 10 måneder efter jeg havde købt den fra ny.
Fusker MC sagde at de vedligeholdelsesfrie batterier ikke holdte så godt
som de normale, så det var ikke unormalt at de kunne dø tidligt..

Men da min model var en hengemt model fra året før, mistænker jeg at
batteriet nok har været monteret hele det år den har stået stille og
derfor været næsten død da jeg købte den. Med det nye batteri jeg fik
på, kørte starteren hurtigere end jeg nogensinde havde hørt den køre før.

Jeg har også lige skiftet batteriet på CBF'en som nu er 4½ år gammel.
Den var blevet lidt slatten i det, og da jeg fandt et Yuasa batteri til
450 kr, så synes jeg lige så godt jeg kunne skifte det med det samme.
Det bliver ikke voldsomt meget billigere selv med discount-mærkerne,
netop fordi det også er vedligeholdelsesfrit.

--
Mvh. Martin

Fra : Rene´

Dato : 10-11-10 04:17

On 9 Nov., 23:30, Martin Sørensen :

> Fusker MC sagde at de vedligeholdelsesfrie batterier ikke holdte s godt
> som de normale, s det var ikke unormalt at de kunne d tidligt..

Jeg er gået over til kun at bruge de "nye" vedligeholdelsesfrie
batterier, af netop den modsatte grund.
Min erfaring, både med batterier til mc og bil, er at de
vedligeholdelsesfrie er bedre og mere holdbare.
Skulle batteriet af en eller anden grund være blevet afladet, er den
omtalte lader fra Aldi perfekt til den type batteri.