FloatToStr
Fra : Morten Vahlkvist

Dato : 08-08-01 11:09

Kan FloatToStr sættes op til at lave "leading spaces" så
2,0 oversættes til " 2,0" og
12,3 oversættes til " 12,3"

Eller skal jeg ind og se på længden af resultatet og manuelt indsætte
mellemrum

Morten

Fra : Thomas Rose

Dato : 08-08-01 11:49

Hej Morten,

prøv at tage et kig på Format funktionen... den kan konvertere floats til
strings hvor du kan angive antallet af leading spaces og antallet af
decimaler.

Cheers,
Thomas

Fra : Morten Vahlkvist

Dato : 08-08-01 12:16

Jeg har nu forsøgt mig med:
Float1:=2,5;
String1:=FormatFloat('###0.0',Float1);

resultat:
String1='2,5' og ikke ' 2,5' som ønsket

Jeg kan ikke se noget om leading spaces i FormatFloat funktionen.

Morten

Fra : Thomas Rose

Dato : 08-08-01 13:50

Hej igen,

du har vist misforstået... der er en specifik funktion i SysUtils-modulet
(følger med Delphi) der hedder "Format" (og altså ikke den ellers udemærkede
"FormatFloat").

Funktionen tager en streng man ønsker at få formateret, og en række
argumenter til at foretaget formateringen med... eksempel:

format('%8.2f', [12.34]);

Jeg vil ikke forklare alle detajler, da de kan læses i Delphi's hjælp.
Strengen der skal formateres indeholder et '%'-tegn der angiver, at her skal
en af argumenterne indsættes (det første i den efterfølgende liste). '8.2f'
angiver at der er tale om en float ('f'), og at hele tallet skal fylde
mindst 8 tegn, med 2 decimaler. Dvs. resultatet bliver (vist som streng):

' 12.34'

dvs. med 3 indledende whitespaces... tallene + decimaltegnet fylder 5 tegn,
så 8 - 5 = 3 overskydende tegn. Dvs. skal dine tal altid have en bestemt
min. længde, er denne funktion perfekt. Istedet for de 8 i ovenstående
eksempel, indsætter du bare den ønskede længde.

Håber de kan bringe dig i mål.

Mvh.

Fra : Morten Vahlkvist

Dato : 08-08-01 13:58

Fandt den i mellemtiden, og fik det til at virke.

Tak for hjælpen

Morten