straffeattest by proxy
Fra : Ralph

Dato : 07-11-10 17:09

Min søn skal have en straffeattest (er blevet post), må jeg via en fuldmagt
bestille/afhente en sådan hos vores lokale politi(åbningstid mandag 10-12),
så han undgår fraværd på skolen? Eller SKAL han selv møde op?

--
Ralph

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-11-10 17:15

On Sun, 7 Nov 2010 17:08:40 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Min søn skal have en straffeattest (er blevet post), må jeg via en fuldmagt
>bestille/afhente en sådan hos vores lokale politi(åbningstid mandag 10-12),
>så han undgår fraværd på skolen? Eller SKAL han selv møde op?

Det ser ud til at man selv skal møde op.:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-11-10 17:22

On Sun, 07 Nov 2010 19:14:30 +0300, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Det ser ud til at man selv skal møde op.:
>http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/

Og dog, man kan se fgl.i
":https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=991

§ 12. Begæring om udstedelse af straffeattest efter § 11 skal
fremsættes over for politiet.

Stk. 2. Udlevering af oplysninger må kun finde sted, når den
pågældende har legitimeret sig behørigt, eller der på anden måde er
skabt sikkerhed for, at den, der fremsætter begæringen, er identisk
med den, som oplysningerne vedrører.

Begæringen skal været underskrevet af den pågældende personligt.

Fremsættes begæringen af en anden end den pågældende, skal politiet
sikre sig, at denne er berettiget til at handle på den pågældendes
vegne.

/Hans

Fra : Ralph

Dato : 07-11-10 17:57

> Fremsættes begæringen af en anden end den pågældende, skal politiet
> sikre sig, at denne er berettiget til at handle på den pågældendes
> vegne.

Mon ikke det er noget værge-halløj, han må s'gu tage fri den halve time.

OT: Det er meget lidt kundevenligt at have åbent så kort tid og så lægge
åbningstiden mens folk er i skole/på arbejde

--
Ralph

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 07-11-10 18:52

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> fuldmagt bestille/afhente en sådan hos vores lokale
> politi(åbningstid mandag 10-12), så han undgår fraværd på skolen?

Fra en mail angående samme emne, som vores HR-afdeling har sendt til
østjyllands politi:

I kan sagtens rekvirere straffeattesterne via mail. Der skal bare
vedlægges kopi af sygesikringsbevis, pas eller kørekort samt en
fuldmagt fra den pågældende medarbejder. Så kan vi sende
attesterne direkte til jer.

Venlig Hilsen
Østjyllands Politi
Servicecentret

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-11-10 20:55

Den 07-11-2010 17:08, Ralph skrev:
> Min søn skal have en straffeattest (er blevet post), må jeg via en fuldmagt
> bestille/afhente en sådan hos vores lokale politi(åbningstid mandag 10-12),
> så han undgår fraværd på skolen? Eller SKAL han selv møde op?

Andre kan sagtens modtage din søns straffeattest. Jeg har aldrig
afleveret straffeattest ifm. med mit arbejde med børn og unge, men jeg
har ved underskrift - som alle andre - givet et spejderkorps tilladelse
til at indhente en sådan, da jeg på et tidspunkt var ulønnet fotograf. I
øvrigt tyder dine informationer på, at du dels har forældremyndighed
over din søn; dels at din søn er mindreårig.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Ralph

Dato : 07-11-10 21:29

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
> Den 07-11-2010 17:08, Ralph skrev:
> øvrigt tyder dine informationer på, at du dels har forældremyndighed

Ikke mere, se næste svar

> over din søn; dels at din søn er mindreårig.

Min søn er myndig og 18 år, det var bare for at hjælpe ham med ikke at få
fraværd på gymnasiet, men han har meget lidt fraværd i forvejen, så mon ikke
denne halve time går.
Han skal så vidne i en voldssag på tirsdag, så selvom begge fraværd er
"lovlige", så er det lidt træls.

--
Ralph

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-11-10 01:36

Den 07-11-2010 21:29, Ralph skrev:
> [...]
> denne halve time går.
> Han skal så vidne i en voldssag på tirsdag, så selvom begge fraværd er

Ok, men jeg tror stadig, at man sagtens ved underskrift kan give andre
adgang til at hente en straffeattest. Det sker pr. automatik ved søgning
af masser af offentlige stillinger. Jeg ved så godt, at der her oftest
er tale om pædofili-attester (sikkert ikke et rigtigt navn), men det må
undre, hvis der skulle være forskel.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-11-10 08:23

On Mon, 08 Nov 2010 01:36:15 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Ok, men jeg tror stadig, at man sagtens ved underskrift kan give andre
>adgang til at hente en straffeattest.
Enig, men kun en private straffeattest.

>Det sker pr. automatik ved søgning
>af masser af offentlige stillinger. Jeg ved så godt, at der her oftest
>er tale om pædofili-attester (sikkert ikke et rigtigt navn), men det må
>undre, hvis der skulle være forskel.
Man skal lige skelne mellem de forskellige straffeattester (private
straffeattest / straffeattest til politi og offentlige myndigheder /
børneattester.), der er jo forskel på hvem der kan få dem udleveret,
men de skal udleveres på begæring af den person de omhandler.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/

Man har feks. ikke ret til at se enes egen "Børneattest" og/eller

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 18:36

Den 08-11-2010 08:22, Hans Kjaergaard skrev:
> Man har feks. ikke ret til at se enes egen "Børneattest" og/eller
> "straffeattest til politi og offentlige myndigheder".

Nu kender jeg sådan nogenlunde mine straffe eller mangel på samme, men
kan offentlige myndigheder få en straffeattest om mig, som jeg ikke selv
kan få at se? Det lyder da morsomt; ja, nærmest helt svensk.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-11-10 22:04

On Tue, 09 Nov 2010 18:36:03 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Nu kender jeg sådan nogenlunde mine straffe eller mangel på samme, men
>kan offentlige myndigheder få en straffeattest om mig, som jeg ikke selv
>kan få at se?
Du læste så ikke de links jeg havde indsat ?

"Straffeattest til politi og offentlige myndigheder"
Fra Politiet:
*********
"Ingen kan personligt få udleveret denne straffeattest hos
Kriminalregisteret."
*********

Fra "Loven" Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret)
*************
Kapitel 6
Videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder
Læs § 22. men meget kort "Videregivelse af oplysninger (med visse
forbehold) kan kun ske efter samtykke fra den, oplysningerne angår"
*************
At det så nok er muligt at få oplysningerne at se ifbm. agtsingsigt i
egen personale/sags-mappe hos offentlig myndighed er en anden snak.

"Børneattest"
Fra Politiet:
*************
Børneattester udleveres til offentlige myndigheder, private
virksomheder, idrætsforeninger, organisationer og andre, der skal
ansætte eller beskæftige personer, der skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
*************

Fra "Loven" Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret)
*************
Kapitel 7
Videregivelse af særlige oplysninger

§ 36. Rigspolitichefen kan efter begæring til brug for ansættelse
eller beskæftigelse af personer, der som led i ansættelsen eller
beskæftigelsen har en direkte kontakt med børn under 15 år, videregive
oplysninger fra efterforskningsdelen om afgørelser, som er eller har
været optaget i afgørelsesdelen, og som omfatter overtrædelse af
straffelovens § 222, § 222, jf. §§ 224 og 225, og § 235 samt om
overtrædelse af §§ 210 og 232, hvis forholdet er begået mod et barn
under 15 år.

Stk. 2. Videregivelse af oplysninger efter stk. 1 kan kun ske
efter samtykke fra den, oplysningerne angår. § 16, stk. 2 og 3, finder
tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. I forbindelse med Rigspolitichefens videregivelse af
oplysninger efter stk. 1 skal det tydeligt fremgå, at en uberettiget
videregivelse af oplysningerne kan straffes.

Stk. 4. Ved skriftlig henvendelse til Rigspolitichefen kan en
person få meddelelse om oplysninger, der er videregivet om den
pågældende efter stk. 1.
*************

Læg mærke til stk. 4 her kan du kun få oplysninger om dig selv hvis
der er videregiver oplysninger om dig, oplysninger som du jo jf. stk.
2 selv skal give dit samtygge til videregives.

Og igen, at det så nok er muligt også at få oplysningerne at se ifbm.
agtsingsigt i egen personale/sags-mappe hos offentlig myndighed er en
anden snak, men det er så kun hvis det er en offentlig myndighed. Og
igen det kræver at en anden end en selv har bedt om en "Børneattest"
på en.

Så er der lige en sidste type straffeattest den kaldes
"sikkerhedsgodkendelse", og der får man helle ikke selv nogen som
helst oplysninge om hvad der er oplyst.

Det er lidt spøjst omkring
"private straffeattest" / "Registrerede personers adgang til
oplysninger om sig selv" og det er § 11. Stk. 5.
***********
Rigspolitichefen kan efter ansøgning fra den registrerede i særlige
tilfælde meddele dispensation fra de i stk. 2 og 3 anførte
tidsfrister.
***********

Disse tidsfrister kan ved dispensation kun afviges i nedadgående
retning, man kan ikke få en "private straffeattest" der omhandler hele
ens liv, men derimod godt få en der kun går feks. 2 år tilbage.

/Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 22:18

Den 09-11-2010 22:03, Hans Kjærgaard skrev:

> [...]
> retning, man kan ikke få en "private straffeattest" der omhandler hele
> ens liv, men derimod godt få en der kun går feks. 2 år tilbage.

Tak for et grundigt svar.
Meget skræmmende, at man ikke aner, hvad der er registreret. For år
siden - mange - rekvirerede jeg en udskrift af CPR. Der var oplagte fejl
i mine forældreangivelser i det jeg var faderløs. Uden at gå i detaljer
var fejlen meget åbenlys. Blandt andet var mine forældre gift før, under
og efter. Så der kan jo optræde mange fejl flere steder.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-11-10 08:31

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> Min søn er myndig og 18 år, det var bare for at hjælpe ham med ikke at få
> fraværd på gymnasiet, men han har meget lidt fraværd i forvejen, så mon
> ikke denne halve time går.

Da du nu anvender order "fravær" så flittigt, kan du så ikke stryge d'et
fremover?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-11-10 10:55

Den 08-11-2010 08:31, Uffe Kousgaard skrev:
> "Ralph"<rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> Da du nu anvender order "fravær" så flittigt, kan du så ikke stryge d'et
> fremover?

Til gengæld staves "order" "ordet".

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-11-10 19:19

Ralph skrev den 07-11-2010 17:08:
> Min søn skal have en straffeattest (er blevet post), må jeg via en fuldmagt
> bestille/afhente en sådan hos vores lokale politi(åbningstid mandag 10-12),
> så han undgår fraværd på skolen? Eller SKAL han selv møde op?

Det er meget få administrative gøremål som ikke kan klares via fuldmagter.
(andre har givet lovteksten).

Jeg tror, at der skal være tale om om pas- og kørekort-udstedelse, hvor
den myndighedsperson som modtager fotografiet gerne skal se den person
som skal have passet/kørekortet i sidste ende også nu også er den som er
på fotografiet. Der går det nok ikke med fuldmagter

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til