medvirken eller ikke
Fra : kjaer

Dato : 05-11-10 22:30

Citat fra Politikken:
"Sagen har været anket helt til Højesteret, fordi de tre mænds forsvarere
vil have juridisk klarhed over, hvor langt man kan strække bestemmelsen om
den såkaldte medvirken."
Hvordan kan man være medvirkende til noget, blot ved at være til stede?
Hvis jeg sidder på den lokale kro, og Hugo udtaler at, "hvis Søren viser sig
her så stikker jeg ham en på snuden". og ham Søren så lidt efter viser sig,
inden jeg er kommet væk. Er jeg så medvirkende til vold?

Fra : alexbo

Dato : 05-11-10 22:56

"kjaer" skrev>

>Hvis jeg sidder på den lokale kro, og Hugo udtaler at, "hvis Søren viser
>sig her så stikker jeg ham en på snuden". og ham Søren så lidt efter viser
>sig, inden jeg er kommet væk. Er jeg så medvirkende til vold?

Nej, du opholder dig jo så også lovligt på kroen.
Men hvis du sammen med andre har besat kroen og kroejeren har forlangt du
forlod kroen, og du bare bliver siddende mens de andre gæster gjorde klar
til kamp for at forhindre kroejeren at komme ind i sin kro, kunne du godt
tænkes at blive dømt for medvirken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-11-10 10:59

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sig her så stikker jeg ham en på snuden". og ham Søren så lidt efter viser
> sig, inden jeg er kommet væk. Er jeg så medvirkende til vold?

Næppe. Men hvis du går mes Hugo ud for at finde Søren, vil du formodentlig
kunne tiltales, selv om du ikke deltager i afstraffelsen.

Jan