Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fluid head til monopod, hvordan ???
Fra : jagge

Dato : 05-11-10 19:52

Hey

Har lige et spørgsmål. Vil gerne bruge et video fluid head på en
monopod. Jeg har ingen ide om hvordan det kan gøres. Hvordan monterer
man normalt et stativhoved på et stativ ? Er der nogle standarder ?

MVH

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-11-10 22:40

On 05-11-2010 19:51, jagge wrote:
> [...]
> monopod. Jeg har ingen ide om hvordan det kan gøres. Hvordan monterer
> man normalt et stativhoved på et stativ ? Er der nogle standarder ?

Ofte er det sådan, at et statig slutter foroven med et 3/8" gevind. Og
de fleste stativhoder er heldigvis forsynet med netpå et indvendigt 3/8"
gevind...

Hvilet stativ og hode har du i tankerne ??

Bo //

Fra : jagge

Dato : 06-11-10 01:20

> Hvilet stativ og hode har du i tankerne ??

Det er et velbon carbon monopod, og så et bambus fluid video hoved der
har fået gode anmeldelser.

http://cgi.ebay.com/Pro-Video-Camera-Tripod-Action-EI-717AH-Fluid-Drag-H
ead_W0QQitemZ270658599900QQcategoryZ30095QQcmdZViewItem

MVH

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-11-10 21:47

Jeg kiggede på velbon's hjemmeside, og de er MEGET nærige med
oplysninger. MEN: jeg regner med at de er lige som alle de andre (ellers
er de out-of-date), og derfor har et 3/8"gevind. Jeg har lige checket
mine 3 Manfrottostativer.

Hvis du eller syn's at et-benet og hovedet ser fornuftige ud, trro jeg
bare du skal købe dem. Men jeg fraskriver mig det økonomiske ansvar,
hvis jeg tager fejl. -sådan er konsulenter

Bo //

Fra : jagge

Dato : 08-11-10 12:30

Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

> Hvis du eller syn's at et-benet og hovedet ser fornuftige ud, trro jeg
> bare du skal købe dem. Men jeg fraskriver mig det økonomiske ansvar,
> hvis jeg tager fejl. -sådan er konsulenter

He he præcis. Jeg kigger på det tak skal du have Bo.

MVH

Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-11-10 02:22

On 5 Nov., 19:51, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> Har lige et spørgsmål. Vil gerne bruge et video fluid head på en
> monopod. Jeg har ingen ide om hvordan det kan gøres. Hvordan monterer
> man normalt et  stativhoved på et stativ ? Er der nogle standarder ?

Jeg har svært ved at se fidusen i et oliedæmpet panoramahovede på
en monopod. Med mindre man sømmer monopod'en fast på noget,
selvfølgelig..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-10 10:30

On 2010-11-12 10:22:29 +0100, Peter Schrøder <pschdk@gmail.com> said:

> Jeg har svært ved at se fidusen i et oliedæmpet panoramahovede på
> en monopod. Med mindre man sømmer monopod'en fast på noget,
> selvfølgelig..

Det er også min tanke, men folk gør jo mange mærkelige ting, og det er
kun fordi jeg så din kommentar, at jeg ville bruge tid på et svar.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : jagge

Dato : 13-11-10 13:35

> Det er også min tanke, men folk gør jo mange mærkelige ting, og det er
> kun fordi jeg så din kommentar, at jeg ville bruge tid på et svar.

Niels hold dig gerne helt væk. Du kan sikkert finde andre tråde at gyde
ligegyldigheder ud over.

Jakob

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-11-10 14:12

jagge skrev:

> Niels hold dig gerne helt væk. Du kan sikkert finde andre tråde at gyde
> ligegyldigheder ud over.

Kunne du ikke tage at gøre det du selv foreslår?

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : jagge

Dato : 14-11-10 21:19

> Kunne du ikke tage at gøre det du selv foreslår?

Nu er det en tråd jeg har startet for at få noget information, så nej
det har jeg ikke tænkt mig

Jakob

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 14-11-10 22:21

jagge skrev:

> Nu er det en tråd jeg har startet for at få noget information, så nej
> det har jeg ikke tænkt mig

Fordi du har startet en tråd betyder det ikke at du må bestemme hvem der
må skrive hvad!
Så kan du oprette dit eget forum.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : jagge

Dato : 14-11-10 23:59

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> wrote:

> Fordi du har startet en tråd betyder det ikke at du må bestemme hvem der
> må skrive hvad!

Men det er jo lige præcis det ønske du har Asbjørn. Forhåbentlig er du
istand til at se ironien.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 13-11-10 13:37

fPeter Schrøder <pschdk@gmail.com> wrote:

> Jeg har svært ved at se fidusen i et oliedæmpet panoramahovede på
> en monopod. Med mindre man sømmer monopod'en fast på noget,
> selvfølgelig..

Ideen er følgende. Jeg bruger et dslr lignende kamera til video. Jeg
bruger monopod da det giver en del bevægelsesfrihed. MEN jeg vil gerne
have en hoved hvor jeg også kan ændre vinklen. Det hoved jeg har nu er
et billigt hoved og det har startmodstand -> medfølgende ryk i
optagelsen. Derfor har jeg overvejet den anden løsning uanet at det
måske bliver for klumpet.

MVH

Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-11-10 03:46

On 13 Nov., 13:36, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> Ideen er f lgende. Jeg bruger et dslr lignende kamera til video. Jeg
> bruger monopod da det giver en del bev gelsesfrihed. MEN jeg vil gerne
> have en hoved hvor jeg ogs kan ndre vinklen. Det hoved jeg har nu er
> et billigt hoved og det har startmodstand -> medf lgende ryk i
> optagelsen. Derfor har jeg overvejet den anden l sning uanet at det
> m ske bliver for klumpet.

Hvordan vil du forhindre monopod'en i at dreje om sin egen akse, når
du forsøger at vride hovedet? Et hovede med væskedæmpning er
temmeligt trægt at dreje og derfor bruger man dem normalt på
stativer med 3 ben som står solidt plantet på jorden.

Fra : jagge

Dato : 16-11-10 22:35

> [...]

> temmeligt trægt at dreje og derfor bruger man dem normalt på
> stativer med 3 ben som står solidt plantet på jorden.

Det er en god pointe. Jeg vil faktisk ikke dreje den om sin egen akse.
Når jeg bruger det jeg har så holder jeg i håndtaget, og bruger
vippefunktionen op og ned. Det er her jeg har brug for en rimelig dæmpet
bevægelse. Når jeg drejer, ja så drejer jeg jo bare monopoden.

Men det kan være du har ret. Det er nok at skyde gråspurve med kanoner,
måske jeg bare skal finde et non-fluid hoved i god kvalitet der kan løse
opgaven.

Tak for dit bud.

MVH

Jakob