Jøtul nr. 6 brændeovn.
Fra : frank

Dato : 05-11-10 10:44

Hej. Vi har en Jøtul nr. 6 brændeovn. Den kan anvendes både som åben pejs
og som lukket brændeovn. Man skifter om med et håndtag placeret i
underkanten af ovnen.

Når man vil lukke lågerne og trækker i håndtaget glider de 2 låger først hen
foran pejseåbningen, for derefter at blive trukket ind mod ovnen og slutte
tæt. Men, lige på det punkt hvor lågerne skal trækkes ind mod ovnen går
håndtaget fast - med stor kraft i håndtaget kan jeg nogen gange lukke helt,
men fejlen bliver værre og værre. Hvis jeg kan få den over dette "punkt"
kan lågerne nemt lukkes det sidste.

Jeg har ligget under ovnen og studeret "mekanikken" - men kan ikke se hvor
problemet er. Jeg har smurt de bevægelige dele med kobberfedt, men det
hjalp ikke.

Er der nogen som ved hvordan problemet fixes ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : frank

Dato : 05-11-10 10:49

Jeg har lagt et link her med et billed af ovnen:
http://peecee.dk/upload/view/273724

v.h. Frank.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 06-11-10 06:51

> Er der nogen som ved hvordan problemet fixes?
Det ved Jøtul sikkert, har du spurgt dem?

Leo Havmøller.