/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Galvanisering - Hvornår fra? (BMW)
Fra : Kanstrup


Dato : 05-11-10 02:13

Halløj

I forbindelse med alt denne her snak om rustbeskyttelse (sad lige med
det nye Motor i går), kom jeg til at tænke på om der er nogen herinde
der kan sige noget fornuftigt om hvornår BMW indførte systematisk
galvanisering - og også "hel"-galvanisering?

Min E91 fra '06 har ikke fået noget supplerende, og det begynder at
give dårlig samvittighed da jeg regner med at beholde den 6-7 år
endnu.

Min gamle E46 fra '01 fik Dinitrol et par gange mens jeg havde den, og
jeg mener at have fået at vide at den var helgalvaniseret - undtaget
tagpladen af en eller anden grund (Dypper de ikke hele karrossen?)

Grunden til jeg spørger, er at jeg går lidt og smugkigger på (og
dagdrømmer om) en E36 M3 (3,2 dbl vanos efter 1995) og en 635Csi
(efter 1984-85).

- Kanstrup

 
 
Leo Jensen (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 05-11-10 02:35

On Nov 5, 9:13 am, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:
> Halløj
>
> I forbindelse med alt denne her snak om rustbeskyttelse (sad lige med
> det nye Motor i går), kom jeg til at tænke på om der er nogen herinde
> der kan sige noget fornuftigt om hvornår BMW indførte systematisk
> galvanisering - og også "hel"-galvanisering?
>
> Min E91 fra '06 har ikke fået noget supplerende, og det begynder at
> give dårlig samvittighed da jeg regner med at beholde den 6-7 år
> endnu.
>
> Min gamle E46 fra '01 fik Dinitrol et par gange mens jeg havde den, og
> jeg mener at have fået at vide at den var helgalvaniseret - undtaget
> tagpladen af en eller anden grund (Dypper de ikke hele karrossen?)
>
> Grunden til jeg spørger, er at jeg går lidt og smugkigger på (og
> dagdrømmer om) en E36 M3 (3,2 dbl vanos efter 1995) og en 635Csi
> (efter 1984-85).
>
> - Kanstrup

Det er vist kun privatpersoner, der dypper 2CV'er i varm zink.
Almindelig bilproduktion laves med plader, som er belagt med et (i
forhold til varmgalvanisering) temmelig tyndt lag zink. Ved
punktsvejsningerne blæser zinken væk, men da zink er et offermetal
ift. stål beskytter det alligevel, selv om der er huller i zinken.
Dermed fungerer zink modsat krom og maling, som kun beskytter, så
længe overfladen er intakt. Zink beskytter, indtil der ikke er mere
tilbage.
Hvorfor man så vælger ikke at galvanisere taget.. ? Aner det ikke,
men det kan vist ikke være for at spare 2 kr/bil.

Nå, det gav dig ikke svar på hvornår de starte på at bruge
galvanisering...

MVH Leo

Kanstrup (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Kanstrup


Dato : 05-11-10 03:04

> Nå, det gav dig ikke svar på hvornår de starte på at bruge
> galvanisering...
>

Pyt - men jeg er sikker på jeg har set en robot der tager et helt
karrosseri og vender det ned igennem et bad af et eller andet - og
drejer det rundt i luften for at nå hulrum og for at dræne overskyde
væske fra. MEN - jeg er ikke sikkert på det er zink-relateret....det
virkede bare som en gennemført måde at gøre det på.

- Kanstrup

CL (05-11-2010)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 05-11-10 10:57

Den 05-11-2010 10:03, Kanstrup skrev:
>> Nå, det gav dig ikke svar på hvornår de starte på at bruge
>> galvanisering...
>>
>
> Pyt - men jeg er sikker på jeg har set en robot der tager et helt
> karrosseri og vender det ned igennem et bad af et eller andet - og
> drejer det rundt i luften for at nå hulrum og for at dræne overskyde
> væske fra. MEN - jeg er ikke sikkert på det er zink-relateret....det
> virkede bare som en gennemført måde at gøre det på.
>
> - Kanstrup
Ca 3,2 min inde viser de det http://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
Det er dog på en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)

--
H
Carsten Larsen

Leo Jensen (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 05-11-10 05:04

On 5 Nov., 10:56, CL <F...@FFF.FF> wrote:
> Den 05-11-2010 10:03, Kanstrup skrev:>> N , det gav dig ikke svar p hvorn r de starte p at bruge
> >> galvanisering...
>
> > Pyt - men jeg er sikker p jeg har set en robot der tager et helt
> > karrosseri og vender det ned igennem et bad af et eller andet - og
> > drejer det rundt i luften for at n hulrum og for at dr ne overskyde
> > v ske fra. MEN - jeg er ikke sikkert p det er zink-relateret....det
> > virkede bare som en gennemf rt m de at g re det p .
>
> > - Kanstrup
>
> Ca 3,2 min inde viser de dethttp://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
> Det er dog p en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)
>
> --
> H
> Carsten Larsen

Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et
RangeRover chassis, der bliver dyppet. Zinkbadet og overfladen på det
dyppede er (sjovt nok) klart mere metallisk end det A3'eren får.

http://www.youtube.com/watch?v=8QmcrtClly0&feature=related

MVH Leo

Per Beer Hansen (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 05-11-10 12:48

>"Leo Jensen" skrev i meddelelsen
>news:c745a942-3d1f-4174-ab10-6fa3113ce00e@r14g2000yqa.googlegroups.com...
>
>Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et
>RangeRover chassis, der bliver dyppet. Zinkbadet og overfladen på det
>dyppede er (sjovt nok) klart mere metallisk end det A3'eren får.
>

Jeg kan huske at have set en film (for mange år siden), hvor de dyppede
Talbot Matra Murena i Zink, mener at huske at det var i omegnen 20-25 kg
zink der "klæbede" sig på den.
Jeg mener også at kunne huske, at det blev fremhævet, at det var første gang
man hel-forzinkede en bil på denne måde.
Så zink-bad er ihvertfald blevet brugt i "gamle dage".

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Henrik B. (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-11-10 16:32

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
> news:c745a942-3d1f-4174-ab10-6fa3113ce00e@r14g2000yqa.googlegroups.com...
>
>> Ca 3,2 min inde viser de dethttp://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
>> Det er dog p en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)
>
> Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et

Nej! Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en. Karossen
dyppes 8 gange i karret, som er elektrisk ladet...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Leo Jensen (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 05-11-10 07:19

On 5 Nov., 09:13, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:
> Halløj
>
> I forbindelse med alt denne her snak om rustbeskyttelse (sad lige med
> det nye Motor i går), kom jeg til at tænke på om der er nogen herinde
> der kan sige noget fornuftigt om hvornår BMW indførte systematisk
> galvanisering - og også "hel"-galvanisering?
>
> Min E91 fra '06 har ikke fået noget supplerende, og det begynder at
> give dårlig samvittighed da jeg regner med at beholde den 6-7 år
> endnu.
>
> Min gamle E46 fra '01 fik Dinitrol et par gange mens jeg havde den, og
> jeg mener at have fået at vide at den var helgalvaniseret - undtaget
> tagpladen af en eller anden grund (Dypper de ikke hele karrossen?)
>
> Grunden til jeg spørger, er at jeg går lidt og smugkigger på (og
> dagdrømmer om) en E36 M3 (3,2 dbl vanos efter 1995) og en 635Csi
> (efter 1984-85).
>
> - Kanstrup

http://www.nickwhalesportscarsdirect.co.uk/1995-2006-bmw-m3-gts-(e36)

Leo


Ukendt (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-10 16:45



"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:af46fd95-dcc9-4cf8-a390-665c85a7afd5@26g2000yqv.googlegroups.com...
> Halløj
>
> I forbindelse med alt denne her snak om rustbeskyttelse (sad lige med
> det nye Motor i går), kom jeg til at tænke på om der er nogen herinde
> der kan sige noget fornuftigt om hvornår BMW indførte systematisk
> galvanisering - og også "hel"-galvanisering?
>
> Min E91 fra '06 har ikke fået noget supplerende, og det begynder at
> give dårlig samvittighed da jeg regner med at beholde den 6-7 år
> endnu.
>
> Min gamle E46 fra '01 fik Dinitrol et par gange mens jeg havde den, og
> jeg mener at have fået at vide at den var helgalvaniseret - undtaget
> tagpladen af en eller anden grund (Dypper de ikke hele karrossen?)
>
> Grunden til jeg spørger, er at jeg går lidt og smugkigger på (og
> dagdrømmer om) en E36 M3 (3,2 dbl vanos efter 1995) og en 635Csi
> (efter 1984-85).

Det er rigtigt at E46 er galvaniseret på hele karossen minus taget. Jeg har
læst
det i et eller andet bilblad for ej så længe siden.
Min e46 har heller ikke fået noget supplerende undervognsbehandling og jeg
har heller ikke tænkt mig at gøre noget før man kan se at karossen begynder
at ruste.
Ulempen ved Dinitrol og lign. er at de revner og så først kan give
rustskader
såfremt men ikke foretager supplerende behandling med jævne mellemrum.
Så begynder man først at supplere, så skal det gøres reglmæssigt. Man kan
sagtens selv følge med hvornår der begynder at ske noget med bilens
originale
beskyttelse og det er ikke for sent når man ser de første pletter i bunden.

Vil da tror uden at vide det, at man stadig dypper hele karossen. Det giver
jo
ingen mening at lave galvanisering hvis bilen kan ruste i alle svejsesøm og
dem
er der jo mange af.
Som jeg kender galvanisering, så er det en elektrolytisk proces, så der skal
karossen
være i baddet et stykke tid. Ok de har nok optimeret på processen, men hvis
der
skal komme en Audi ud hvert 2. sekund, så må det enten være et laaaaangt bad
eller også flere parallele bade.
E36 er ikke galvaniseret

--
Tom



Kanstrup (08-11-2010)
Kommentar
Fra : Kanstrup


Dato : 08-11-10 01:09

> E36 er ikke galvaniseret
>

Kan du fortælle mere om det? Er ikke engang enkeltdelene
galvaniserede?

- Kanstrup

Leo Jensen (05-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 05-11-10 14:13

On 5 Nov., 16:32, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> > "Leo Jensen"  skrev i meddelelsen
> >news:c745a942-3d1f-4174-ab10-6fa3113ce00e@r14g2000yqa.googlegroups.com....
>
> >> Ca 3,2 min inde viser de dethttp://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
> >> Det er dog p en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)
>
> > Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et
>
> Nej!

Et udråbstegn. Så har du nok ret, mon ikke. Jeg så videoen uden lyd på
jobbet tidligere på dagen, så jeg må jo lige se den igen...

Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en.

Tauchgrundierung = Dyppegrunding
Zinkfarbe = Zinkmaling

Karossen
> dyppes 8 gange i karret, som er elektrisk ladet...

Jep, den dyppes 8 gange i processen, efter al sandsynlighed i
forskellige væsker, men det gør det ikke til elektrogalvanisering. Man
kan da se det er maling. Elektrogalvanisering foregår i væske med
konsistens som vand og tager længere tid end disse korte dyp.

MVH Leo

Ukendt (06-11-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-11-10 09:17



"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c86e2764-ff72-4e49-827c-1af2230e1822@z19g2000yqb.googlegroups.com...
> On 5 Nov., 16:32, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>> > "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
>> >news:c745a942-3d1f-4174-ab10-6fa3113ce00e@r14g2000yqa.googlegroups.com...
>>
>> >> Ca 3,2 min inde viser de dethttp://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
>> >> Det er dog p en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)
>>
>> > Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et
>>
>> Nej!
>
> Et udråbstegn. Så har du nok ret, mon ikke. Jeg så videoen uden lyd på
> jobbet tidligere på dagen, så jeg må jo lige se den igen...
>
> Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en.
>
> Tauchgrundierung = Dyppegrunding
> Zinkfarbe = Zinkmaling
>
> Karossen
>> dyppes 8 gange i karret, som er elektrisk ladet...
>
> Jep, den dyppes 8 gange i processen, efter al sandsynlighed i
> forskellige væsker, men det gør det ikke til elektrogalvanisering. Man
> kan da se det er maling. Elektrogalvanisering foregår i væske med
> konsistens som vand og tager længere tid end disse korte dyp.

Så en anden video fra fra Audi A1.
Det tyder på at alle karosseridele er rigtig galvaniseret inden de bliver
svejst.
Efter svejsningen bliver hele bilen dyppet i bad(e) som giver en ekstra
rustbeskyttelse
og så går malerobotterne ellers i gang med at grunde, male og lakere
bilerne.

--
Tom



Henrik B. (07-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-11-10 22:14

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
> news:c86e2764-ff72-4e49-827c-1af2230e1822@z19g2000yqb.googlegroups.com...
>
>> Nej!
>
> Et udråbstegn. Så har du nok ret, mon ikke. Jeg så videoen uden lyd på
> jobbet tidligere på dagen, så jeg må jo lige se den igen...
>
> Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en.
>
> Tauchgrundierung = Dyppegrunding
> Zinkfarbe = Zinkmaling

Grrr....nu tænkte jeg på ordet 7 gange, og så skriver jeg ALLIGEVEL fan'me
forkert. Mente selvfølgelig elktroforzinkning...

Men det er generelt én måde, bilproducenterne grunder karosser på i dag...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Leo Jensen (06-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 06-11-10 03:16

On 6 Nov., 09:16, "Tom" <nospam> wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:c86e2764-ff72-4e49-827c-1af2230e1822@z19g2000yqb.googlegroups.com...
>
>
>
>
>
> > On 5 Nov., 16:32, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> >> > "Leo Jensen"  skrev i meddelelsen
> >> >news:c745a942-3d1f-4174-ab10-6fa3113ce00e@r14g2000yqa.googlegroups.com...
>
> >> >> Ca 3,2 min inde viser de dethttp://www.youtube.com/watch?v=2aNn1nRD15c
> >> >> Det er dog p en Audi meen mon ikke det er det samme ;.)
>
> >> > Det er da vist bare noget grunder, den får der. Her er en video af et
>
> >> Nej!
>
> > Et udråbstegn. Så har du nok ret, mon ikke. Jeg så videoen uden lyd på
> > jobbet tidligere på dagen, så jeg må jo lige se den igen...
>
> > Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en.
>
> > Tauchgrundierung = Dyppegrunding
> > Zinkfarbe = Zinkmaling
>
> > Karossen
> >> dyppes 8 gange i karret, som er elektrisk ladet...
>
> > Jep, den dyppes 8 gange i processen, efter al sandsynlighed i
> > forskellige væsker, men det gør det ikke til elektrogalvanisering. Man
> > kan da se det er maling. Elektrogalvanisering foregår i væske med
> > konsistens som vand og tager længere tid end disse korte dyp.
>
> Så en anden video fra fra Audi A1.
> Det tyder på at alle karosseridele er rigtig galvaniseret inden de bliver
> svejst.
> Efter svejsningen bliver hele bilen dyppet i bad(e) som giver en ekstra
> rustbeskyttelse
> og så går malerobotterne ellers i gang med at grunde, male og lakere
> bilerne.
>
> --
> Tom- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Så er vi to enige om hvordan man laver biler...

Leo

Leo Jensen (08-11-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 08-11-10 01:39

On Nov 7, 10:13 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> > "Leo Jensen"  skrev i meddelelsen
> >news:c86e2764-ff72-4e49-827c-1af2230e1822@z19g2000yqb.googlegroups.com....
>
> >> Nej!
>
> > Et udråbstegn. Så har du nok ret, mon ikke. Jeg så videoen uden lyd på
> > jobbet tidligere på dagen, så jeg må jo lige se den igen...
>
> > Det er elektrogalvanisering - som det også nævnes i video'en.
>
> > Tauchgrundierung = Dyppegrunding
> > Zinkfarbe = Zinkmaling
>
> Grrr....nu tænkte jeg på ordet 7 gange, og så skriver jeg ALLIGEVEL fan'me
> forkert. Mente selvfølgelig elktroforzinkning...  

Jeg mener stadig ikke du har ret, uanset hvad du kalder det. At dyppe
karosseriet i zinkholdig maling, mens der er spænding på er at påføre
maling, ikke at galvanisere. Pladerne er zinkbelagte fra starten, og
derfor siger bilfabrikkerne, at deres karosserier er galvaniserede.
Galvanisering er et lag ren zink, som er påført direkte på stålpladens
overflade, enten elektrolytisk, ved varmdypning eller påvalset.
Vi kan godt blive enige om, at den efterfølgende behandling med bad i
zinkholdig maling osv formentlig er afgørende for at de galvaniserede
plader fungerer efter hensigten, men galvanisering eller
elektroforzinkning er det ikke.

>
> Men det er generelt én måde, bilproducenterne grunder karosser på i dag...

Jep, og det ser ud til at fungere for dem. Eller i hvert fald for de
fleste af dem...

MVH Leo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste