Ophavsret... Reklamefilm på nettet?
Fra : Per

Dato : 04-11-10 13:12

Hej !

Jeg ser at der er mange gamle reklamefilm fra fx. TV lagt ud på youtube.

Men er det egentlig lovligt at ligge den slags ud ? Eller er der ophavsret
på den slags ?

Et eksempel her:
http://www.youtube.com/watch?v=iplvBy9ucvU

Mvh. Per

Fra : Dan

Dato : 04-11-10 13:34

> Jeg ser at der er mange gamle reklamefilm fra fx. TV lagt ud på youtube.
>
> Men er det egentlig lovligt at ligge den slags ud ? Eller er der ophavsret
> på den slags ?

Hej Per,

Jeg er nu ikke så meget inde i juraen, men googllede mig frem til at det
sikkert hører ind under § 1 i ophavsrets loven (LBK 202).
"Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til
værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt
skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst
eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde."

Så er det store spørgsmål om hvem der "ejer" rettighederne
(produktionsselskabet, som optog reklamefilmen eller virksomheden, som
filmen er lavet til), jeg tror selv på sidstnævnte. ;)

Men nu hvor der er mere end én reklamefilm, som fremvises her (dog i den
oprindelige form og længde), så kunne jeg godt komme til at kigge lidt på §5
i selvsamme lov. Her vil jeg sige Tv2 som overskyggende indehaver, dog med
de enkelte rettighedsindehavere til hver enkelt "film".
"Den, som ved at sammenstille værker eller dele af værker frembringer et
litterært eller kunstnerisk samleværk, har ophavsret til dette, men retten
gør ingen indskrænkning i ophavsretten til de enkelte værker."

/Dan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-10 13:36

Dan skrev:

> "Den, som ved at sammenstille værker eller dele af værker frembringer et
> litterært eller kunstnerisk samleværk, har ophavsret til dette, men retten
> gør ingen indskrænkning i ophavsretten til de enkelte værker."

Der er ikke tale om at lave et nyt værk. Der er kun tale om at
lægge en kopi af et eksisterende værk ud på nettet.

--
Bertel

Fra : Dan

Dato : 04-11-10 13:52

> Der er ikke tale om at lave et nyt værk. Der er kun tale om at
> lægge en kopi af et eksisterende værk ud på nettet.

Nu tænkte jeg ikke på ham, der lagde det på Youtube, men på Tv2, som samlede
det hele i en reklameblok (de viser jo deres logo i start og slut). :)

/Dan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-10 13:34

Per skrev:

> Jeg ser at der er mange gamle reklamefilm fra fx. TV lagt ud på youtube.

> Men er det egentlig lovligt at ligge den slags ud ?

Nej. Hovedparten af klippene på YouTube er ulovlige.

> Eller er der ophavsret på den slags ?

Ja.

I det tilfælde du linker til, vil der nok ikke komme protester
fra dem der har ophavsretten.

--
Bertel

Fra : Dan

Dato : 04-11-10 13:54

> Nej. Hovedparten af klippene på YouTube er ulovlige.

> Ja.

Enig.
/Dan

Fra : Leif Neland

Dato : 04-11-10 18:27

> Nej. Hovedparten af klippene på YouTube er ulovlige.

> Ja.
>
> I det tilfælde du linker til, vil der nok ikke komme protester
> fra dem der har ophavsretten.

Netop.

Der er ingen, der vil tabe penge på ikke at kunne sælge deres "200
reklamefilm fra 1990 til 1999"-dvd.

Reklamebureauet har fået deres penge, og hvis producenten af varen
eksisterer, så er de bare glade for at få flere gratis visninger af
deres reklame.

Leif