Hvem har snerydningsforpligtelsen?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-11-10 15:23

Hej NG,

Vi har en vej i et nyudstykket område, hvor vej (og fællesarealer m.m) ikke
er overdraget fra grundsælger til grundejerforeningen. Nu nærmer vinteren
sig, og dermed muligheden for sne og frost.

En grundejerforening står ofte for snerydningen på de private fællesveje,
men hvem har forpligtelsen i dette tilfælde, hvor området ikke er overdraget
til grundejerforeningen?

Det er måske underordnet i forhold til vejloven, som foreskriver, at bor du
på en privat fællesvej, har du pligt til at sørge for, at der er ryddet sne
og gruset eller saltet på fortovet og mindst halvdelen af kørebanen ud fra
din ejendom. Ud fra den betragtning er grundejerforeningens snerydning vel
bare en service - og forpligtelsen påhviler den enkelte grundejer, uagtet om
området er overdraget eller ej!

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-10 15:48

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vel bare en service - og forpligtelsen påhviler den enkelte grundejer,
> uagtet om området er overdraget eller ej!

Vi har private fællesveje i den udstykning hvor vi bor. Vi har pligten til,
selv at holde fortove og ud til midten af vejen fri for sne. Jeg tror ikke
at det har noget at sige, om grundejerforeningen endnu ikke har fået
overdraget vejene. Du skal alligevel rydde som foreskrevet.
Grundejerforeningen har ingen forpligtelse til at rydde sne, med mindre det
er vedtaget på en generalforsamling. Hos os bestiller foreningen rydning,
hvis der er faldet ekstreme snemængder, ellers må man selv klare det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kert Rats

Dato : 05-11-10 02:31

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er vedtaget på en generalforsamling. Hos os bestiller foreningen
> rydning, hvis der er faldet ekstreme snemængder, ellers må man selv klare

Er der eksempler på, at en grundejer har fået bøde for ikke at rydde fortov
og vej for sne?
Jeg spørger, fordi jeg er blevet tudet ørerne fulde af formaninger om, at
det kan gå så gruelig galt, hvis man ikke rydder sne.
Men jeg har aldrig hørt om, at en grundejer har fået en bøde for manglende
snerydning.
Det lyder lidt i mine ører lidt ligesom advarslen mod arrige svaner, der med
sine vinger kan brække en arm! Jeg har aldrig hørt om nogen, der rent
faktisk har brækket en arm ved mødet med en arrig svane

Alle, jeg spørger vedr. snerydning eller mangel på samme, svarer med næsten
frygtindgydende respekt, at man som grundejer er forpligtet til at renholde
fortov og vej for sne.
Det er mit indtryk, at snerydning er noget, som grundejere går gevaldigt
højt op i - navnlig mangel på snerydning, især hos naboen eller andre, ikke
hos dem selv

Hvad er jeres erfaringer med bøder for manglende snerydning?
Lad høre - jeg er meget nysgerrig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-10 10:53

Kert Rats skrev:

> Er der eksempler på, at en grundejer har fået bøde for ikke at rydde fortov
> og vej for sne?

Der er eksempler påat folk er faldet og har brækket et eller
andet, og det er vel rimeligt at man sørger for at mindske den
risiko?

Hvordan det ligger med erstatning når uheldet er ude og man ikke
har ryddet, ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-11-10 14:53

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Der er eksempler påat folk er faldet og har brækket et eller
> andet, og det er vel rimeligt at man sørger for at mindske den
> risiko?

Selvfølgelig skal man da det. Jeg vil dertil sige, at det står sløjt til her
i vores udstykning, for de fleste grundejere her blæser på, om posten og
renovationen kan udføre deres arbejde. Vi har altid en ryddet indkørsel og
fortov når der er faldet sne, man kan simpelthen ikke være andet bekendt. Vi
har dog været ude for, at posten og skraldemændene hos nogle af grundejerne
har ladet skraldet stå og kørt med brevene igen, og de har fuldkommen retten
på deres side. Jeg ved dog ikke hvem der skulle opkræve eventuelle bøder for
manglende rydning. Jeg gætter på kommunen, for grundejerforeningen har ikke
tilladelse til at opkræve bøder. Jeg har dog aldrig oplevet det endnu.

> Hvordan det ligger med erstatning når uheldet er ude og man ikke
> har ryddet, ved jeg ikke.

Hvis en person kommer til skade og falder på et fortov der ikke er ryddet
for sne, er det udelukkende et forsikringsspørgsmål, så man må håbe at
pågældende grundejer er forsikret, da det jo ellers kan blive meget dyrt.
Det har jeg så til gengæld hørt om i et enkelt tilfælde, hvor en mand gled
og brækkede benet fordi fortovet var glat, så han gik til forsikringen og
fik skadeserstatning og et beløb for tabt arbejdsfortjeneste.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-10 19:13

Tove Krieger wrote:

> [...]
> hvor en mand gled og brækkede benet fordi fortovet var glat, så han
> gik til forsikringen og fik skadeserstatning og et beløb for tabt

Hvis man ikke er forsikret og derfor kan blive personligt
erstatningpligtig, er det muligvis ikke kun et forsikringsspørgsmål.

Jeg har også hørt et og andet om erstatningsansvar i tilfælde af
manglende eller mangelfuld snerydning, men jeg har desværre ikke
kendskab til praktiske tilfælde. Det har du nok heller ikke når du
skriver "Jeg har hørt om ...".

En anden diskussion er hvor grundigt der skal ryddes. Jeg er fysisk
handicappet, og som følge deraf er mine evner udi snerydningens kunst
begrænset. Jeg kan normalt ikke rydde hele området og ikke helt i bund,
også fordi belægningen er ret ujævn og ru. Efterfølgende kam man salte
eller gruse, salt er jeg ikke så meget for, og det virker forøvrigt også
kun når der kun er få graders frost eller varmere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-11-10 19:38

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller gruse, salt er jeg ikke så meget for, og det virker forøvrigt også
> kun når der kun er få graders frost eller varmere.

Det var en grundejer her i udstykningen der ikke havde ryddet. Da jeg ikke
var til stede da manden faldt, kan jeg jo kun referere til hvad jeg fik
fortalt af "synderen". Han var godt klar over, at det var forkert at han
ikke havde ryddet, men hans eneste argument var, at det havde de andre jo
heller ikke. En dårlig undskyldning selvfølgelig, men det var jo rigtigt
hvad han sagde. Han var bare så uheldig, at det var på hans fortov manden
kom galt afsted.

Saltning er ikke ultimativt i hård frost, det er rigtigt nok, men hvis man
har gruset kan man jo efter min mening ligesom ikke gøre mere.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-10 19:50

Tove Krieger wrote:

> [...]
> selvfølgelig, men det var jo rigtigt hvad han sagde. Han var bare så
> uheldig, at det var på hans fortov manden kom galt afsted.

Hvordan var det med erstatningsansvar og forsikringsdækning ved denne
hændelse?

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-11-10 20:06

> Hvordan var det med erstatningsansvar og forsikringsdækning ved denne
> hændelse?

Jeg ved ikke det hele, for grundejeren var lidt tilbageholdende med
oplysninger. Han var en lidt underlig snegl ( han flyttede for et par år
siden), men han fortalte at den skadede mand også havde krævet erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, idet han var selvstændig erhvervsdrivende. Jeg
mener at kunne huske, at han var gas&vandmester. Beløbets størrelse spurgte
jeg faktisk ikke om, det kom jo ikke mig ved, men det var vist såvidt jeg
kunne forstå ikke så ringe et beløb.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-10 20:10

Tove Krieger wrote:

> [...]
> gas&vandmester. Beløbets størrelse spurgte jeg faktisk ikke om, det
> kom jo ikke mig ved, men det var vist såvidt jeg kunne forstå ikke så

Det er lidt ærgerligt at du ikke har mere præcise oplysninger. Det hører
vist netop under kategorien "jeg har hørt ..."

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-11-10 22:46

> Det er lidt ærgerligt at du ikke har mere præcise oplysninger. Det hører
> vist netop under kategorien "jeg har hørt ..."

Jeg beklager, men jeg snakkede godt nok med manden i kraft af min
bestyrelsespost i grundejerforeningen, jeg mente dog ikke at beløbets
størrelse kom hverken foreningen eller mig ved, så hvilken kategori det
hører til, skal jeg ikke udtale mig om. Han bad blot om et råd fra
bestyrelsen.