Yamaha RD350 ... Tips???
Fra : Brian aka Hekto

Dato : 08-08-01 10:03

Hej!

Jeg kunne måske finde på at købe en Yamaha RD350. Tanken var så at gøre den
klar i løbet af vinteren, sammen med vennerne. Jeg har ikke tænkt mig at
køre på den dagligt, kun 'søndags-ræs'. 2-takteren er jo knap så
kompliceret, så umiddelbart synes jeg at det er en ideel kombination, af
mekanik og mine behov.

Er der noget jeg skal se særligt efter, når jeg nu tager ud og ser på nogle
eksemplarer??
Er der noget jeg skal regne med, helt sikkert skal skiftes??

--
/Brian

Fra : Moller

Dato : 08-08-01 10:36

> Jeg kunne måske finde på at købe en Yamaha RD350. Tanken var så at gøre
den
> klar i løbet af vinteren, sammen med vennerne.

Et rigtig hyggeproject :) nice...

Jeg har ikke tænkt mig at
> køre på den dagligt, kun 'søndags-ræs'. 2-takteren er jo knap så
> kompliceret, så umiddelbart synes jeg at det er en ideel kombination, af
> mekanik og mine behov.

Aaaarrgggg... og det er det store problem her... fordi at folk tror at
hvis man har rodet ved en knallert, så kan de også vedligeholde en 2 Takter
MC :(

Det er nemlig det som du skal passe mest på, for typisk så er folk meget
mere modige med at pille og skrue osv... på 2 taktere, og derved kan du let
havne med en maskine som har taget mere skade af pilleri, end af drift :(
men på den anden side, hvis du alligevel skal bruge den til et vinter
project, så find en som ser ok ud... og pres prisen helt i bund, fordi du
alligevel skal til at renovere, skifte sliddele... og med RD350'ens rygte,
så skal du nok regne med dæk skifte, samt nyt kædekit :) for søndags race,
æder gummi :)

Jeg vil anbefale dig, at skille motoren helt ad, nu den er inde til
vinter, og skifte pakdåser + pakninger ... samt inspicere lejer osv... sådan
at du ikke starter din første søndags tur, med overraskelser pga. diverse
oversete ting :)

> Er der noget jeg skal se særligt efter, når jeg nu tager ud og ser på
nogle
> eksemplarer??

Den skal være ny nok til at der er YVPS på... kan ikke huske årgangen.

Skal du ha presset prisen ned, så kig efter en med nedslidte dæk :) det
kan godt tage 1-2kilo af prisen, hvis ikke mere... hvis det er lige oppe
over med syn, så er det også godt til at presse prisen ned.

> Er der noget jeg skal regne med, helt sikkert skal skiftes??

Dæk + kæde ... det er en lege maskine, så du skal være heldig hvis de 2
ting ikke er for slidte :)

VH
Lars Molnit
MZ 251 CDi
Suzuki GT-380K

P.S. Nogen der kender til Kawasakis svar på GT'en ??? altså 3 cyll. 2
takter... ????

P.P.S. Passer det at en Yamaha RD400 er langt mere stabil og drift
sikker end en RD350 ??? eller er det bare et falsk rygte ???

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-08-01 18:03

> P.S. Nogen der kender til Kawasakis svar på GT'en ??? altså 3 cyll. 2
> takter... ????

Kawa's triple serie hedder H (eller H1 og H2) serien, men i nogle lande hed
den faktisk GT, men bare med GT betegnelsen før kubikstørrelsen og ikke
efter, som suzuki..

Men hvis jeg ikke tager meget fejl, var kawasaki vist først med en hurtig
totakter, med deres 360 kubik totakter sidst i tredserne eller hur ?! (Thore
som kun er 26 !)

se evt http://you.genie.co.uk/simon.hortop/images/h1right1.jpg
Thore Jensen
RF600R (og engang en 750GT og før det - da han var 17 år, FY !!! - en
250GT)

Fra : Claus

Dato : 08-08-01 20:19

"Moller" <moller@molnit.com> skrev i en meddelelse

> P.S. Nogen der kender til Kawasakis svar på GT'en ??? altså 3 cyll. 2
> takter... ????

Jeg har da haft både H1 500 og H2 750 i mine unge dage , et par kammerater
havde havde 250 og 350 modellerne, ja det var sq tider , går tit og drømmer
om at finde en H2 750 til meneske penge , så man kunne gå og hygge sig lidt
med..

Mvh.
Claus

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-08-01 22:56

"Claus" <Pernille@city.dk> wrote in message

> [...]
drømmer
> om at finde en H2 750 til meneske penge , så man kunne gå og hygge sig

Hmm, jeg mente de hed KH... Anyway, 750'eren ydede 72 hk, og var lettere end
Suki GT 750 (70 hk og 250 kg), bl.a. pga. luftkøling. Efter hvad jeg har
hørt skulle den have endnu ringere køreegenskaber (og GT'en er skræmmende!,
been there). I min Haynes til ZX-10 beskrives de gamle Kawa'er som "furious
engines and doubious handling"

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 05:12

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> skræmmende!, been there). I min Haynes til ZX-10 beskrives de gamle
> Kawa'er som "furious engines and doubious handling"

Jeg læste dem engang omtalt som:
Gode til det de var fremstillet til, men heller ikke andet
(underforstået: "at lægge fra land ved grønt lys"!)

For lige at tage Q'et om RD 400 op:
Ingen luftkølet totakter overgår en vandkølet totakter!

Problemet for de pumpede totaktere, og især set på Kawa's triple'r, blev
at man ikke kunne holde tændrør til både kørsel indebys og udenbys,
hvorfor man altid stod med et for koldt/varmt tændrør monteret!
Dette problem har den grundigere vandkøling rettet noget op på sidenhen!

Og så lige mit private hip til RD'erne:
RD 350'erne er i mine øjne arketypen på en forskruet mc!!

--
Armand.

Fra : Claus

Dato : 09-08-01 10:44

> [...]
> hvorfor man altid stod med et for koldt/varmt tændrør monteret!
> Dette problem har den grundigere vandkøling rettet noget op på sidenhen!

Det har du delvis ret i Armand, de første H1 500 havde tændning med 3 sæt
platiner , der var det altid rart at ha' ekstra tændrør med. Men på H2 750
har jeg aldrig druknet et tændrør, aldrig brændt et stempel og det mener jeg
helt klart skyldes den " Elektroniske" tænding denne model havde.

Holdbarheden på H2 750 var oxo meget bedre end på H1 500 , min H2 blevt
brugt meget hårdt , der blev kørt meget "race" den gang og der var rodet
lidt i motoren , motoren endte sine dage på Falkenberg under træning , da
den havde gået omkring 30000 Km.

H1 500 kunne godt li' at spise afstands skiver på krumtappen , det blev som
regel dyrt.

Mvh.
Claus

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 13:59

Claus <Pernille@city.dk> skrev i en

> [...]
> 750 har jeg aldrig druknet et tændrør, aldrig brændt et stempel og det
> mener jeg helt klart skyldes den " Elektroniske" tænding denne model

Triple'rne er liige før min tid; men jeg har kammerater der har kørt
både 500 og 750, og de siger samstemmende at motoren kørte var
forrygende; men at den reelt krævede ét rør til daglig og indenbys
kørsel, og et andet
ligesåsnart at der blev lidt plads udenfor bygrænsen!
At køre "alternativt" på det gale rør i den forkerte "zone" var næsten
umuligt og et irritationsmoment!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-08-01 11:57

"Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget jeg skal se særligt efter, når jeg nu tager ud og ser på
nogle
> eksemplarer??
> Er der noget jeg skal regne med, helt sikkert skal skiftes??

Halløjsa.
Jeg har en RD350 buyers-guide liggende på min hjemmeside.
www.tzr.dk -> ind under "techinfo"

/Rune

Fra : Poul B-H

Dato : 08-08-01 15:07

Ellers prøv her:
http://home0.inet.tele.dk/pbekkerh/

--
Poul B-H
"Valves Belong In The Tyre"

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 08-08-01 15:30

Tak til begge!
Det er da en udmærket vejledning, så man ikke står og er helt uforberedt!

Nu mangler jeg så bare at finde een og kigge på. Udvalget ser dog ud til at
være stort i DBA.

/Brian

Fra : Eva Nielsen

Dato : 09-08-01 18:16

> [...]
>
> Nu mangler jeg så bare at finde een og kigge på. Udvalget ser dog ud til

Hej Brian
Held og lykke med at finde dig en cykel, jeg har selv RD fra 85 denne årgang
er rimelig billig og med YPVS (den vil jeg gerne anbefale).
Jeg har haft min i 1½ år nu uden større problemer, men du skal vide en ting
man bliver afhængig af det spark i røven man får når man drejer på hanen, så
hvis du senere vil skifte til 4 takter skal der gribes dybt i lommen for at
få noget med lige så meget spark i
Allan
abagern@hotmail.com
"Yamaha RD 350 med mikron racerudstødning"

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 10-08-01 08:57

Hej!

Sad lige og bladrede i CD'en med gamle MC Revy'er, og fik øje på Honda's
MVX250.
Er der nogen der ved noget om den, og evt. hvad man skal passe på??

/Brian

Fra : Morten Dybdal

Dato : 10-08-01 14:37

Brian aka Hekto wrote:

>Hej!
>
>Sad lige og bladrede i CD'en med gamle MC Revy'er, og fik øje på Honda's
>MVX250.
>Er der nogen der ved noget om den, og evt. hvad man skal passe på??

Det er en helt anden maskine, langt mere begyndervenlig (kedelig og
langsom!), og da det er en japansk hjemmemarkedsmodel taget hjem som
restlager, er det nok så som så med reservedele.

--
Morten Dybdal