Hylende radiatorventil
Fra : Fister

Dato : 03-11-10 20:44

Jeg er ved at blive sindssyg
Hvilke fejlsøgningsmuligheder og løsninger har jeg for at slippe af med
mine hylende radiatorventiler?
Jeg har 3 etager, 2-strengssystem og det er kun de 3 i stuen der hyler.
Kai

Fra : Steen Suder

Dato : 03-11-10 20:49

Den 03-11-2010 20:43, Fister skrev:
> Jeg er ved at blive sindssyg
> Hvilke fejlsøgningsmuligheder og løsninger har jeg for at slippe af med
> mine hylende radiatorventiler?
> Jeg har 3 etager, 2-strengssystem og det er kun de 3 i stuen der hyler.

Det kunne tyde på at der er "for meget" tryk på, når det kun er dem i
stuen, der hyler.

Har du en trykdifferensregulator på installationen?

--
Steen Suder

Fra : CC

Dato : 05-11-10 08:23

Den 03-11-2010 20:48, Steen Suder skrev:

> Det kunne tyde på at der er "for meget" tryk på, når det kun er dem i
> stuen, der hyler.
>
> Har du en trykdifferensregulator på installationen?

Er det ikke nærmere et spørgsmål om, at der er for meget hastighed i
systemet. Hvordan er din cirkulationspumpe indstillet?

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-10 19:28

CC wrote:

> Er det ikke nærmere et spørgsmål om, at der er for meget hastighed i
> systemet. Hvordan er din cirkulationspumpe indstillet?

Det er relevant at spørge om anlægget er forsynet med
differenstrykregulator, det er større anlæg ofte.

Vi boede på et tidspunkt i et rækkehus med tre etager hvor grupper af
huse var tilsluttet decentrale varmecentraler. Der var
differenstrykregulator i hvert af husene.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 05-11-10 23:24

Erik Olsen skrev:

> Det er relevant at spørge om anlægget er forsynet med differenstrykregulator,
> det er større anlæg ofte.

Det er almindeligt med differenstryksregulator i huse med fjernvarme.
Larmen fra termostaterne skyldes for højt differenstryk, det
kan der ikke være tvivl om. Vi kan jo ikke gætte hvilket system
Fister har, så man kan ikke sige om det er en cirkulationspumpe
eller en differenstryksregulator, der skal reguleres.

Støjen skyldes at differenstrykket er for kraftigt for fjedrene
i termostaterne. Så de har problemer med at lukke helt. Ventilen
begynder at synge.

Trykket falder med cirka 0,3 bar pr. etage, så det vil være værst
i stuen.

Pas på at trykket ikke bliver så lavt, at der ikke er varme øverst
oppe.

Ivar Magnusson

Fra : Fister

Dato : 07-11-10 11:31

CC presented the following explanation :

> Er det ikke nærmere et spørgsmål om, at der er for meget hastighed i
> systemet. Hvordan er din cirkulationspumpe indstillet?

Hej, og tak for input.
Begge dele må jeg svare undvigende på, jeg ved det ikke.
Fyret er nyt, fra i sommers, men problemet har været der, altid.
Kai

Fra : Ivar

Dato : 07-11-10 11:48

Fister skrev:

> Fyret er nyt, fra i sommers, men problemet har været der, altid.

Okay, hvis det er med fyr, er der cirkulationspumpe. Hvis
det er en traditionel Grundfos cirkulationspumpe, er der en
vippearm med tre indstillinger. Så prøver du at stille den
en tak ned, og ser om støjen forsvinder, og om der stadig er
varme øverst oppe, når det er koldt ude.

Hvis det er en cirkulationspumpe med automatisk regulering
(konstant tryk) ved jeg ikke hvilke muligheder du har. Der
er måske andre, der kender dem.

Dit problem er, at cirkulationspumpen giver for højt tryk
i forhold til hvad dine termostater kan klare.

Ivar Magnusson

Fra : Jens G

Dato : 07-11-10 15:06

On Wed, 03 Nov 2010 20:43:54 +0100, Fister <ikke@interessant.nej>
wrote:

>Jeg er ved at blive sindssyg
>Hvilke fejlsøgningsmuligheder og løsninger har jeg for at slippe af med
>mine hylende radiatorventiler?
>Jeg har 3 etager, 2-strengssystem og det er kun de 3 i stuen der hyler.

Er gennemstrømningsretningen rigtig for de hylende ventiler?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.