Kørsel med bil på gule plader og personer ~
Fra : Jens

Dato : 03-11-10 23:04

Hej

Jeg har en bekendt der har en bil på gule plader, men hvor han har et
bagesæde til. Når han tager på ferie til sydens sol om sommeren sætter han
konen og et barn på toget til Flensborg og kører selv med et barn der ned i
bilen. Der slår han bagsædet op og så kører alle 4 til Frankrig.

1. Er dette lovligt?
2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

/jens

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-10 23:05

> [...]
> i bilen. Der slår han bagsædet op og så kører alle 4 til Frankrig.
>
> 1. Er dette lovligt?
> 2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

Nej, dette er IKKE lovligt - og tyskerne kender udemærket de danske
gulpladeregler...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 06:09

"Henrik B." skrev i meddelelsen

> 1. Er dette lovligt?
> 2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

Nej, dette er IKKE lovligt - og tyskerne kender udemærket de danske
gulpladeregler...
--

Det er jo mildt sagt en rigtig dårlig idé:
http://www.fyens.dk/article/1166712:Business-Fyn--Fynbo-koerte-paa-ulovlig-ferie-i-gulpladebil

Skat forklarede, at det er ulovligt at arrangere flere sæder i en bil på
gule plader, og at manden derfor har betalt for lidt i registreringsafgift.
Ved indregistreringen blev der oprindeligt betalt 60.000 kroner i
registreringsafgift for varebilen, men ombygningen med sæder og
sikkerhedsseler i varerummet, oplukkelige sideruder og manglende adskillelse
gjorde, at der yderligere skulle betales 190.000 kroner i
registreringsafgift.

Denne overtrædelse af reglerne kostede ved Retten i Svendborg manden 30
dages ubetinget fængsel og en tillægsbøde på 95.000 kroner ifølge Skat.

Fra : Craner

Dato : 04-11-10 07:18

"Mogens (K)" skrev i meddelelsen

> [...]

sikkerhedsseler i varerummet, oplukkelige sideruder og manglende adskillelse
gjorde, at der yderligere skulle betales 190.000 kroner i

Jeg hæftede mig ved at du skriver oplukkelige sideruder.
Jeg kører selv en Nissan X-tral på gule plader. Bilen har formodentlig kørt
på hvide plader, men jeg har købt den hos en forhandler i Aalborg, og har
lige været til syn med den igen i sidste uge,
Jeg kan lukke vinduerne op bagi med el. og det er ikke noget jeg har lavet.
Hvad er begrundelsen med at vinduerne ikke må lukkes op bagi?
Det skal lige siges at momsen er betalt men stadig gule plader.

vh
Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-10 16:16

Craner skriver:

> Jeg kan lukke vinduerne op bagi med el. og det er ikke noget jeg har lavet.
> Hvad er begrundelsen med at vinduerne ikke må lukkes op bagi?

Fordi du har købt en bil med "lukket varerum" og sparet en del penge
på den konto.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-11-10 16:29

KLIP

> Fordi du har købt en bil med "lukket varerum" og sparet en del penge
> på den konto.

Du skal også huske at klistre en stor godyl meget synlig vægttavle på
siderne af potten, ellers går dem med snævre underbukser helt i
selvsving..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 04-11-10 16:38

On Thu, 4 Nov 2010 16:28:32 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Du skal også huske at klistre en stor godyl meget synlig vægttavle på
>siderne af potten, ellers går dem med snævre underbukser helt i

Nu kommer jeg gonnok i tvivl.

Jeg kan forstå, at du ikke er helt tifreds med, at disse vægttavler
skal sidde på din bil.

Jamen Bjørn, du har da købt en varebil, og varebiler skal da ikke være
pyntelige. De skal være praktiske. . Og så er det da vældigt
praktisk, at du uden at skulle ind efter registreringsattesten hver
gang du laster, i stedet bare kaster et enkelt blik på automobilet.
..o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-11-10 16:42

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> praktisk, at du uden at skulle ind efter registreringsattesten hver
> gang du laster, i stedet bare kaster et enkelt blik på automobilet.

Jeg har da fine vægttavler på potten.

Desuden kan vinduet i bagklappen også åbnes, en BMW-specialitet, men
kontakten sidder indbygget i bagrudeviskerhuset.

Funktionen kan ikke afbrydes og må værre aldeles skammelig for dem med
yderst snævre underbukser ..)

Fra : Henrik B.

Dato : 04-11-10 17:02

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Jeg har da fine vægttavler på potten.

Har man en mørk bil, sætter man vel sorte vægttavler på - og omvendt?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 04-11-10 17:10

On Thu, 4 Nov 2010 17:01:45 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Har man en mørk bil, sætter man vel sorte vægttavler på - og omvendt?

>--

Dem med de strammeste underbukser på synspladsen kan godt sige
kontrastfarver.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-11-10 17:50

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dem med de strammeste underbukser på synspladsen kan godt sige
> kontrastfarver.

Det står ikke i loven.

Der står, det skal være tydeligt.

Der står heller intet om på hvilken afstand, de skal kunne aflæses
tydeligt..

Vi er virkelig over de strammeste underbukser som gnaver i stenposen..

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-11-10 18:10

On Thu, 4 Nov 2010 17:50:24 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det står ikke i loven.
Jo det gør der faktisk.

>Der står, det skal være tydeligt.
Der står bla. "Påskrifter skal udføres i holdbar farve, der klart
afviger fra køretøjets eller skiltets farve".

Se mere i
:http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
Afs. 2.02 Identifikation og påskrifter.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-11-10 19:03

KLIP

> Jo det gør der faktisk.

> Der står bla. "Påskrifter skal udføres i holdbar farve, der klart
> afviger fra køretøjets eller skiltets farve".

De laver da også hele tiden om på tingene..

Man må sige een ting om lovgiverne, her har de forstand, så mangler de blot
alt det andet i det politiske arbejde..

Fra : CL

Dato : 05-11-10 10:10

Den 04-11-2010 16:41, Bjørn J. skrev:

> Desuden kan vinduet i bagklappen også åbnes, en BMW-specialitet, men
> kontakten sidder indbygget i bagrudeviskerhuset.

Den funktion havde Toyota crown tilbage i 70` erne

Carsten Larsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 05-11-10 10:13

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den funktion havde Toyota crown tilbage i 70` erne

Det husker jeg klart, men siden er Toyota holdt op med det.

PS: Turbo/kompressor er opfundet omkring 1905/10 ....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-11-10 17:35

"Bjørn J." skrev i meddelelsen

> Den funktion havde Toyota crown tilbage i 70` erne

Det husker jeg klart, men siden er Toyota holdt op med det.
----

D'herrer - De glemmer een ting. Bjørns bagklap er 2-delt, hvor bagruden
separat kan vippes op. På en Crowm kørtes ruden ned i døren - elegant

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-11-10 19:37

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> D'herrer - De glemmer een ting. Bjørns bagklap er 2-delt, hvor bagruden
> separat kan vippes op. På en Crowm kørtes ruden ned i døren - elegant

Er det samme funktionalitet som Peugot 407SW har?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Armand

Dato : 05-11-10 19:41

Den 05-11-2010 17:34, Mogens (K) skrev:
> [...]
>
> D'herrer - De glemmer een ting. Bjørns bagklap er 2-delt, hvor bagruden
> separat kan vippes op. På en Crowm kørtes ruden ned i døren - elegant

Mælkemanden i mit barndoms kvarter kørte i en Amazon stationcar hvis
praktiske feature var at bagklappen kunne klappes ned. At jeg husker det
skyldes at det var dér at hans to knægte sad imellem adresserne hvor der
blev stillet mælk.
Men hvor ruden til samme befandt sig var jeg for ung til at bekymre mig
om

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-11-10 19:26

Armand frembragte:
> [...]
> stillet mælk.
> Men hvor ruden til samme befandt sig var jeg for ung til at bekymre mig om

Mener dén bagklap var delt horisontalt så man kunne sidde på den
nederste del mens den øverste var klappet op.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Craner

Dato : 06-11-10 23:18

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvad er begrundelsen med at vinduerne ikke må lukkes op bagi?

Fordi du har købt en bil med "lukket varerum" og sparet en del penge

Det besvarer ikke mit spørgsmål. Bilen har lige været til syn igen og der
var ingen bemærkninger.
Og ja, jeg sparer pengen, men jeg har også kun plads til 2 personer.
Og uanset om vinduet kan åbnes eller ikke vil det jo fedt hjælpe, når jeg
har aircondition sat til.
Så for min skyld kunne det godt være faste.

Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-10 23:51

Craner skriver:

> Det besvarer ikke mit spørgsmål. Bilen har lige været til syn igen og der
> var ingen bemærkninger.

Nej, prøvede de af om ruderne kunne åbnes?

Klaus

Fra : Craner

Dato : 07-11-10 19:19

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

Craner skriver:

> Det besvarer ikke mit spørgsmål. Bilen har lige været til syn igen og der
> var ingen bemærkninger.

Nej, prøvede de af om ruderne kunne åbnes?

Klaus

Hvad skal jeg svare på dette.??

Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-10 19:24

Craner skriver:

> Hvad skal jeg svare på dette.??

Det du ved.

Når jeg har en bil til syn, er jeg med og ser, hvad de laver. Hvis du
var med til dit bilsyn ved du om de prøvede på at åbne de bagerste
ruder.

Hvis de ikke gjorde kan de sagtens syne bilen uden at have afprøvet
det - det står næppe i deres skema over opgaver der skal udføres. Det
gør det bare ikke lovligt fordi de har overset det.

Klaus

Fra : \"@

Dato : 04-11-10 05:52

Den 03-11-2010 23:03, Jens skrev:
> [...]
> bilen. Der slår han bagsædet op og så kører alle 4 til Frankrig.
>
> 1. Er dette lovligt?
> 2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

1. Nej.

2. Som udgangspunkt vil danske selskaber dække passagererne, men vil
formentlig forsøge at få tilbagebetalt de ekstra passagerer hos føreren
(regres), da der er flere passagerer med end bilen er
godkendt/indregistreret til. Dette forudsætter at føreren kender til at
der er for mange passagerer med, men hvis det er ejeren, der kører
skulle den del være i orden. Har læst i en anden tråd, at danske
forsikringsselskaber ikke udøver regres mod deres kunder, men jeg er
ikke sikker på om man ikke ville forsøge i et sådant tilfælde.

Mikael

Fra : Kell Petersen

Dato : 04-11-10 09:36

> [...]
> forsikringsselskaber ikke udøver regres mod deres kunder, men jeg er ikke
> sikker på om man ikke ville forsøge i et sådant tilfælde.

Sådan som jeg læser det , og forstår det ..
Så er det vel stadig kun i Dk at det er ulovligt ,
Køre man på danske regler ned til grænsen og derefter følger du øvrige
landes regler

Forsikrings mæssigt er der vel ikke nogen forskel på en
Toyoto Corolla 1.3 Van årg 95 ---5 dørs
Toyoto Corolla 1.3 Stc årg 95----5 dørs

Og den regel jeg kender er , at intet må være fastmonteret, af Borde,Sæder,
og skabe , når en Gulplade kører i DK.
Men kører den over grænsen , så i det tidsrum den er der , gælder de regler
ikke .

Ved at skat, har haft fat i sports og foreningerne i DTC
/Cross/speedway regi, da de har indrettet sove/hvileplads og kaffebord, til
kører og mekaniker.

Men det er muligvis nogle gamle regler

..

Fra : Ivar

Dato : 04-11-10 18:15

Kell Petersen skrev:

> Køre man på danske regler ned til grænsen og derefter følger du øvrige landes
> regler

Ikke helt. En dansk bil der kører i tyskland, skal være lovlig
efter danske regler. Hvis den ikke er lovlig i Danmark, er den
ikke lovlig i Tyskland. Det gæler også den modsatte vej. Hvis
en bil er lovlig i Danmark, må den køre i Tyskland, selvom
bilen ikke opfylder tysk lov. Kørsel i Tyskland, skal selvfølgelig
være efter tyske regler. Dvs. det er ikke ulovligt at benytte
bagsædet i Tyskland, hvis blot der er sikkerhedsseler til alle,
og hvad der ellers kræves i Tyskland. Men sædet er lige så
forbudt i Tyskland, som det er i Danmark.

Ivar Magnusson

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-10 23:31

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke lovlig i Tyskland. Det gæler også den modsatte vej. Hvis
> en bil er lovlig i Danmark, må den køre i Tyskland, selvom

Den er gal med hollænderne. De kører på gule plader selv om der er bagsæder
i :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-10 23:40

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Den er gal med hollænderne. De kører på gule plader selv om der er
> bagsæder i :)

Er englændere så bare halvgale, da de kører med et mix af hvide- og gule
plader?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 05-11-10 00:05

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Den er gal med hollænderne. De kører på gule plader selv om der er
> bagsæder i :)

Danske biler kan have hvide, gule, eller papegøjeplader,
de kan være indregistreret til erhvervskørsel, privatkørsel, eller begge
dele.
Hvis den har gule plader skal der være vægttavler på begge sider og
varerumsadskillelse, bagruderne må ikke kunne åbnes og der må ikke være
sovepladser i varerummet.
Hvis den er fra efter 1998 skal den have et privatkørselsmærke, hvis den er
reg. til privat,
Hvis den er reg. til erhverv må den ikke bruges til privat feriekørsel.
Der er meget at holde rede på for en fransk landbetjent.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 05-11-10 16:18

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Den er gal med hollænderne. De kører på gule plader selv om der er bagsæder i
> :)

Jep, i Holland får de gule plader på bilen, hvis de er dumpet
mere end tre gange til køreprøven.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-11-10 17:36

"Ivar" skrev i meddelelsen

> Jep, i Holland får de gule plader på bilen, hvis de er dumpet
> mere end tre gange til køreprøven.

Så er de rrigtig mange hollændere der har et problem

Svenske taxa'er kører på gule plader...

Fra : Elmand

Dato : 04-11-10 10:04

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i bilen. Der slår han bagsædet op og så kører alle 4 til Frankrig.
>
> 1. Er dette lovligt?
> 2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

Jeg mener der skal skelnes lidt.

Der skulle ikke være nogen problemer med at kører i udlandet.

Det er derimod ikke tilladt at monterer bagsæder eller medbringe udstyr,
der kan bruges til siddepladser ved kørsel i DK.

Med venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-10 17:24

Den Thu, 4 Nov 2010 10:04:06 +0100 skrev Elmand:

> [...]
>
> Det er derimod ikke tilladt at monterer bagsæder eller medbringe udstyr,
> der kan bruges til siddepladser ved kørsel i DK.

"Medbringe"?

Hvordan får Jysk eller Biva leveret varer?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HKN

Dato : 05-11-10 10:48

"Elmand" <elmand@fjern-pc.dk> wrote in message

> "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

Det er ulovligt at montere sæderne - derimod er det lovligt at transportere
personer i varerummet på en gulplade bil, syd for grænsen.

Forsikringsmæssigt er der ikke nogen problemer.

Mvh
Henrik

Fra : Ivar

Dato : 05-11-10 16:22

HKN skrev:

> derimod er det lovligt at transportere personer i varerummet på en gulplade
> bil, syd for grænsen.

Kun hvis der er sidepladser med seler.

Fra : alexbo

Dato : 04-11-10 10:45

"Jens" skrev

> [...]
> konen og et barn på toget til Flensborg og kører selv med et barn der ned
> i bilen. Der slår han bagsædet op og så kører alle 4 til Frankrig.

Ja i princippet, den danske lov gælder ikke i udlandet, men der er kommet
en lille hage ved det, de nye registreringsattester angiver hvor mange sidde
pladser bilen er registreret til, om det kan give problemer i udlandet ved
jeg ikke.

> 2. Er passagererne på bagsædet forsikret?

Ja, bilens ansvarsforsikring gælder også passagerer lovlige eller ulovlige,
her kan der være tale om at erstatningen nedsættes hvis passagererne bare er
i et varerum, fordi det er uforsvarligt nærmest som at sidde uden sele, der
kan erstatningen nedsættes, men jeg har nu aldrig hørt om det, men sidder de
på et bagsæde med seler som i en "lovlig" bil så er det intet problem.

Det er svært at bevise at det forholder sig sådan for der findes
selvfølgelig ikke dansk lovgivning der fortæller hvor reglerne er i
udlandet, eller at denne lov gælder ikke tyskland.

Men generelt kan man ikke dømmes for en dansk lovovertrædelse hvis forholdet
ikke er ulovligt i det land hvor den foregik, der er så nogle undtagelser i
straffeloven, misbrug af børn f.eks. der kan man dømmes i Danmark for et
misbrug i Thailand.

Forsikringmæssigt gælder dansk lovgivning, fordi det er et dansk selskab og
en dansk forsikringstager hvor forsikringen gælder i udlandet.
Lov om forsikring af motorkøretøjer:
Kapitel 3
Skadevolderens og forsikringsselskabets hæftelse over for skadelidte
§ 13. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for
erstatning efter færdselslovens § 105, stk. 1, jf. § 108, stk. 1.

Og færdselsloven:

§ 105. Krav om erstatning for skader forvoldt af motordrevne køretøjer skal
være dækket af en forsikring
§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for
erstatning efter § 105, stk. 1.
Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at
selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden,
når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed,
har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en
uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

Forøvrigt har forsikringsoplysningen udtalt sig om emnet.

Em påstand om manglende forsikring netop ang. pasagerer i varerummet.

"Det afvises dog af Forsikringsoplysningens Christian Skødt, der
konstaterer, at selv om man ikke må køre sådan
(ULOVLIGT EFTER DANSK LOVGIVNING), så dækker ansvarsforsikringen alligevel i
forhold til personskader, hvor føreren har skylden."

Hvis ikke der i reg. attesten står at bilen er registreret til 2 personer
får han ikke problemer, står der det kan han risikere at han ikke må køre
videre, men jeg anser det for usandsynligt at en udenlandsk betjent skulle
bekymre sig om det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 19:07

"alexbo" skrev i meddelelsen

"Jens" skrev

> Ja i princippet...

Nope qua denne dom ->
www.skat.dk/skat.aspx?oId=1901582&vId=0&search=ferie¤gule¤plader

Fra : Simon

Dato : 04-11-10 19:25

On 04-11-2010 19:06, Mogens (K) wrote:
> Nope qua denne dom ->
> www.skat.dk/skat.aspx?oId=1901582&vId=0&search=ferie¤gule¤plader

Arhh, "..herunder til kørsel i Danmark og udlandet" lød anklagen på. Så
den afgørelse dækker ikke det stillede spm. om *kun* udlandet.

Og når flere i tråden argumenterer med, at bilen skal være 'lovlig' i DK
for at være lovlig i Tyskland, har lovligheden vist ikke noget at gøre med
størrelsen af reg.afgiften?

Ellers er der en længere række svar her:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=88816

--
Simon

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 19:37

"Simon" skrev i meddelelsen

[...]

1) Du må ikke transportere noget der bare ligner bagsæder i varerummet på en
gul-pladet vogn. Et godt eksempel er montering af højttalere i varerummet,
hvilket ikke må udføres, så man eksempelvis ka sidde på dem.
2) Det vil sgu være dumt at gøre forsøget med den konstellation, skribenten
lagde for dagen. Man ka komme i fængsel - hvem vil det
3) En ulovlighed i DK vedr. bagsæder i en vogn på gule plader, ka ikke gøres
lovlig i udlandet - dommen ér et bevis på det.

Fra : alexbo

Dato : 04-11-10 19:33

"Mogens (K)" skrev

>Nope qua denne dom ->
>www.skat.dk/skat.aspx?oId=1901582&vId=0&search=ferie¤gule¤plader

Dommen handler om forhold begået i Danmark, og spørgsmålet går på kørsel i
udlandet.
Dommen handler om at sæderne var monteret i bilen i Danmark.
Jens spørger om regler for at montere sæderne i Flensborg.

Faktisk kan man læse bemærkningen om at det ikke hjalp at den i kortere tid
kørte i udlandet som en indikering af at hvis den kun havde kørt i udlandet
var det i orden, men når den kørte i Danmark hjalp det ikke at den også
kørte i udlandet.

"tiltalte havde bilen til rådighed i ombygget stand fra den 13. juli 2006
til den 15. marts 2007. Sagen blev kun opklaret på grund af at bilen blev
brugsstjålet og derfor indbragt til politiet. Det er uden betydning for
sagen, at tiltalte i en kortere tidsperiode kørte i udlandet."

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 19:50

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Dommen handler om forhold begået i Danmark, og spørgsmålet går på kørsel
> udlandet.

Dommen omhandler også kørsel i udlandet -> citat:
"Bilen havde bl.a. været benyttet til feriekørsel til Frankrig med
familien..."

> Dommen handler om at sæderne var monteret i bilen i Danmark.
> Jens spørger om regler for at montere sæderne i Flensborg.

Du må ikke køre med bilens bagsæder løst i varerummet.

> [...]
>brugsstjålet og derfor indbragt til politiet. Det er uden betydning for
>sagen, at tiltalte i en kortere tidsperiode kørte i udlandet."

Her står jo netop, at kørslen i udlandet var en kortere periode og uden
betydning. Dette fordi loven gælder overalt i idn- og udland

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-11-10 20:01

On Thu, 4 Nov 2010 19:49:51 +0100, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

>Her står jo netop, at kørslen i udlandet var en kortere periode og uden
>betydning. Dette fordi loven gælder overalt i idn- og udland.

Ja jeg læser det som at den danske lov om registreringsafgift ikke
finder anvendelse hvis man kører i udlandet, der står jo ikke "Det er
uden betydning for sagen, at tiltalte kørte i udlandet".

Det kan jo heller ikke forventes at andre lande kender dansk
lovgivning omkring køretøjer, og slet ikke hvis det er så kringlet som
registreringsafgift ifht. bilens indretning.

Ligeså forventes det ikke at dansk politi har et kendskab til
udenlandsk lovgivning omkring bilers indretning/afgiftsberettigelse,
alene tanken derom er forrygt.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 04-11-10 20:23

"Mogens skrev

> Her står jo netop, at kørslen i udlandet var en kortere periode og uden
> betydning. Dette fordi loven gælder overalt i idn- og udland

Nej det er fordi kørslen i udlandet var af så ringe udstrækning at den var
uden betydning, ellers ville det have gavnet bilisten.
Hvis han havde kørt 3 uger i udlandet sat familien af i Flensborg og var
blevet stoppet på vejen hjem var han sluppet billigere.

Afgiftloven gælder ikke engang i Grønland, så at den skulle gælde i Tyskland
og Frankrig er ikke særlig sandsynligt.
Dansk lov gælder i Danmark og ingen andre steder, udenlandsk lov gælder i
udlandet og ikke i Danmark.

Men det kunne da være rart i nogle tilfælde hvis det var sådan, i de tidlige
østlande er promillegrænsen nul mange steder, så skal man bare forklare
betjenten at man er dansk og kører efter danske regler, så et par bajere gør
ingen skade.
I Tyskland kan man køre rundt på sine sommerdæk i alt slags vejr, for det
siger de danske regler man godt må, de tyske regler om vinterdæk skal man
ikke rette sig efter, bilen er lovlig i Danmark det må han rette sig efter.

Jens som spurgte til at begynde med kan slå plat og krone om hvad han skal
tro,
eller måske lave en afstemning det er en god demokratisk måde at beslutte
hvilke regler der gælder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-10 20:33

> [...]
> siger de danske regler man godt må, de tyske regler om vinterdæk skal man
> ikke rette sig efter, bilen er lovlig i Danmark det må han rette sig

Ja, inden for EU er man blevet enige om at en bil som er godkendt til kørsel
i hjemlandet,
pr. automatik også er godkendt i ALLE EU lande. Sådan ca. uden lige at have
eu teksten
ved hånden.

--
Tom

Fra : Ivar

Dato : 04-11-10 21:28

Tom skrev:

> [...]
> i hjemlandet,
> pr. automatik også er godkendt i ALLE EU lande. Sådan ca. uden lige at have

Det har ikke noget med EU at gøre. Det en generel regel, som (næsten)
alle lande deltager i. Ellers ville det være problematisk at køre
fra et land til et andet. Tidligere var der store forskelle land til
land, hvis man ikke havde reglen om at reglerne fra bilens hjemland
gjalt, havde det været problematisk at køre fra land til land.

Ivar Magnusson

Fra : Anders Majland

Dato : 05-11-10 09:05

> Nope qua denne dom ->
> www.skat.dk/skat.aspx?oId=1901582&vId=0&search=ferie¤gule¤plader

Den kan så ikke bruges direkte da han har kørt i danmark med sæder og
passagerer *.Jeg har ikke hørt om nogen der har fået bøde/dom for i udlandet
at køre med sæder monteret bag i en dansk gulpladebil.

* Citat Tiltale:"Han kørte ikke udelukkende i Tyskland men kørte fra sit
hjem i ..., Danmark til Tyskland og fra Tyskland til sit hjem."

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-10 12:37

> [...]
>
>* Citat Tiltale:"Han kørte ikke udelukkende i Tyskland men kørte fra sit
>hjem i ..., Danmark til Tyskland og fra Tyskland til sit hjem."

Jeg har læst en artikel om samme sag tidligere og der fremhævede brugeren af
bilen, at han IKKE havde kørt med passagerer på vagsædet i DK.
Det fremgår heller ikke tydeligt på skat's side.
Så i bund og grund er det vel samme som personen i det oprindelige indlæg
har gjort/vil gøre:

Citat start:
[...]

Læg især mærke til den sidste sætning:
Der SLÅR HAN BAGSÆDET OP og så kører alle 4 til Frankrig.
Det betyder jo netop, at sædet har været monteret hele tiden, både i DK og i
D.
Nøjagtigt det samme som er gældende i den dom Mogens linker til.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : alexbo

Dato : 05-11-10 14:17

"Per Beer Hansen" skrev
> [...]
> i D.
> Nøjagtigt det samme som er gældende i den dom Mogens linker til.

Man kan også vælge at lægge vægt på første sætning.
"Jeg har en bekendt der har en bil på gule plader, men hvor han har et
bagesæde til."

Den betyder at han har et bagsæde til bilen, ikke at det sidder i.

Forøvrigt skriver Jens ikke den sætning du citerer med stort, som om den har
særlig betydning, den SÆRLIGE BETYDNING er noget DU giver den.

Jeg har valgt at svare på lovligheden af at køre i udlandet med bagsæde og
forsikringsdækningen af samme, forsikringsdækningen kan jeg bevise, at det
ikke er ulovligt er sværere.
En dom i Danmark for at køre i Danmark er værdiløs i den retning, kun lige
dette med at det ikke hjalp med udlandskørslen, fortæller at det ville have
lovliggjort sagen, havde han kun kørt i udlandet ville det have været
lovligt, det er jo det der står i dommen.
At man kan få det modsatte ud af er mærkeligt.
Havde nogen svaret at kørslen i udlandet er lovlig, men at kørsel med
bagsæde i Danmark er ulovlig, så havde det da været en fin præcisering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-11-10 17:40

"alexbo" skrev i meddelelsen

[...]
Hvis du læser mit link, vil du se, at manden har fået en straf for at
anvende sin bil på gule plader på en ferie med hele fmilien til Frankrig.
Den er ikke længere uanset, hvorledes du ønsker / prøver at fordreje den.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-10 17:58

Den Fri, 5 Nov 2010 17:40:16 +0100 skrev Mogens (K):
> [...]
> Den er ikke længere uanset, hvorledes du ønsker / prøver at fordreje den.

Hvad blev der da af den sag hvor hans kørsel i udlandet ikke var relevant
for dommen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 05-11-10 20:15

"Kent Friis" skrev

> Hvad blev der da af den sag hvor hans kørsel i udlandet ikke var relevant
> for dommen?

Det har Mogens fået til at det var derfor han blev dømt.

Det svarer til at en bilist bliver dømt for sprituskørsel og forklarer at
han var ædru dagen før, det er ikke relevant siger dommeren,
Så det skal man passe på med.

Eller bliver dømt for at køre for stærkt på den jyske motorvej, jamen jeg
kommer lige fra Tyskland der må man godt køre 200km/t, det er ikke relevant,
siger dommeren.
Så det må man ikke,
mærkelig udlægning af en dom.

mvh
Alex Christensen

Fra : \"@

Dato : 05-11-10 18:22

Den 05-11-2010 17:40, Mogens (K) skrev:
> [...]
> anvende sin bil på gule plader på en ferie med hele fmilien til
> Frankrig. Den er ikke længere uanset, hvorledes du ønsker / prøver at

Der står faktisk at han er kørt med familien fra sit hjem i Danmark.
Desuden har han ikke afmonteret sæderne under kørsel i Danmark, som
spørger angiver det.

Der er med andre ord tale om to forskellige scenarier. Jeg tager her
ikke stilling til om det vil give samme resultat.

Mikael

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-10 15:51

> [...]

> Der er med andre ord tale om to forskellige scenarier. Jeg tager her ikke
> stilling til om det vil give samme resultat.

Og ret væsenligt for bevisbyrden blev bilen stjålet i Danmark og fundet igen
med sæderne monteret....

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-10 01:59

On 4 Nov., 16:41, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Desuden kan vinduet i bagklappen også åbnes, en BMW-specialitet, men
> kontakten sidder indbygget i bagrudeviskerhuset.

Som de har sammen med i hvert fald den næstnyeste C5 aftapning.

--
Christian