Aprilsnar?
Fra : Fister

Dato : 03-11-10 19:36

Datoen passer ikke, men indholdet i artiklen passer fint til en
aprilsnar.
Kai

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34722254:v-1500-kr-for-motorvejsk%C3%B8rsel.html

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-11-10 19:39

"Fister" skrev i meddelelsen

> Datoen passer ikke, men indholdet i artiklen passer fint til en aprilsnar.
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34722254:v-1500-kr-for-motorvejsk%C3%B8rsel.html

Man ka undre sig over, hvad pengene fra den høje bilafgift og brændstof ska
anvendes til, når nu der kommer særskat på veje. Det har da ellers altid
heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv. LOL

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-10 19:57

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ska anvendes til, når nu der kommer særskat på veje. Det har da ellers
> altid heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv.

Det vil være en smal sag for mig aldrig nogensinde at køre på motorveje. Det
gælder formentlig for en stor del af befolkningen.

Faktisk vil det være mig en udsøgt glæde at spare 1.500 kr. ved at køre på
hovedveje i stedet :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-11-10 20:01

"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen

> [...]
> Det gælder formentlig for en stor del af befolkningen.
> Faktisk vil det være mig en udsøgt glæde at spare 1.500 kr. ved at køre på

Jég kører ikke andet end motorvej. Så det vil da glæde mig gudsjammerligt,
da hvis afgiften ka få den effekt, du nævner
(at mange måske vil vælge hovedvejen istedet)

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-11-10 22:01

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jég kører ikke andet end motorvej. Så det vil da glæde mig gudsjammerligt,
> da hvis afgiften ka få den effekt, du nævner
> (at mange måske vil vælge hovedvejen istedet)

Erhvervslivet kommer til at betale festen ...... igen.

Nå, så kan dem med masser god tid i hverdagen ....... da køre og nyde
udsigten på landevejene...;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-10 21:00

Den 03-11-2010 19:57, Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> Det gælder formentlig for en stor del af befolkningen.
> Faktisk vil det være mig en udsøgt glæde at spare 1.500 kr. ved at køre

Hvis du nu læser artiklen igen vil du opdage at det skulle gælde for
motorvejene og STATENS veje. Det vil sige en stor del af hovedvejene.

Du kommer ikke ret langt omkring hvis du holder dig væk fra dem. Men der
skal nok være nogen der kunne nøjes med kommunevejene til det de skal
omkring.

Fra : From Sydsjælland

Dato : 03-11-10 21:21

Hello Finn!

> [...]
>
> Du kommer ikke ret langt omkring hvis du holder dig væk fra dem. Men
> der skal nok være nogen der kunne nøjes med kommunevejene til det de

Hvis Per bare skal ud med sine arkivskabe, så er der nok flest kunder på
kommuneveje.
Plejer aldrig at være så mange kunder langs en motorvej eller hovedvej.

Måske jeg tager fejl?
Men på Sydsjælland bruger man ikke tid på at handle, her gælder det kun
om hvem som kan køre hurtigst.

Mvh Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-10 20:13

"Mogens (K)" skriver:

> Man ka undre sig over, hvad pengene fra den høje bilafgift og brændstof ska
> anvendes til, når nu der kommer særskat på veje. Det har da ellers altid
> heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv. LOL

Konne man ikke bare indføre det for udlændinge?

Klaus

Fra : ABJ

Dato : 04-11-10 00:17

> Konne man ikke bare indføre det for udlændinge?
>
> Klaus

Desværre. det vil være diskrimination og strid med EU reglerne (hvad er
ikke det?)

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-10 20:13

> [...]

> ska anvendes til, når nu der kommer særskat på veje. Det har da ellers
> altid heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv.

Det er sikker at bare endnu en malkeko, men hvis ellers man kunne tro hvad
de skriver er ideen måske ikke så tosset alligevel. De vil jo have
udenlandske bilister til at betale også, og provenuet skal ifølge forslaget
gå til at sænke andre afgifter

Citat:
"Formålet er at få nye, friske penge fra udenlandske bilister samtidig med,
at provenuet fra danske bilister krone for krone skal bruges til at sænke
andre bilafgifter, så vi får fremmet en grønnere transport.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : AS

Dato : 03-11-10 20:54

"Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk> wrote in message

> [...]
> med, at provenuet fra danske bilister krone for krone skal bruges til at
> sænke andre bilafgifter, så vi får fremmet en grønnere transport.

Jeg er ikke så klog til at forstå, hvordan alt de hænger sammen.

Citat igen:
"politiet uddanner et privat korps, som skal kontrollere vejene og uddele
klækkelige bøder til bilister, der kører uden at betale vejafgift."

Så tænker jeg, om den samlet beløb bliver stor nok til udgifter af den
privat korps.

Og citat igen:
"Allerede fra 2012 bør bilisterne betale en fast afgift på 1.500 kroner
årligt eller 60 kroner for en periode på ti dage, hvis de ønsker at køre på
motorveje og statens landeveje."
Kan det være, at folk har overset de to sidste ord? Så situation er helt
anderledes. Ellers IMHO, hvis det bliver virkelighed, så alle
bilregistrerings afgifter bliver overflødige. Dvs, uden klistermerker må man
ikke køre alligevel. Jeg kan godt akceptere fjernelse af
registreringsafgifter efter indførelsen af klistermærke for 1,5 kDKK per år.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-10 20:56

Den 03-11-2010 19:38, Mogens (K) skrev:
> Man ka undre sig over, hvad pengene fra den høje bilafgift og brændstof
> ska anvendes til, når nu der kommer særskat på veje. Det har da ellers
> altid heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv. LOL

En af de måder pengene fra denne nye afgift skulle bruges på ville være
at nedsætte øvrige afgifter på biler. Altså at lave afgifterne lidt mere
afhængig af hvad du bruger din bil til end hvad du giver for den når du
køber den.

Men grundtanken med ideen er nu nok at så vil udenlandske personbiler
komme til at betale for deres forbrug af de danske veje.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-11-10 21:04

"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen

[...]
-----------------

Der står _andre_ bilafgifter - og dermed ikke 180% registreringsafgift.
Citat:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-10 21:58

Den 03-11-2010 21:04, Mogens (K) skrev:
> [...]
> "...at provenuet fra danske bilister krone for krone skal bruges til at
> sænke andre bilafgifter, så vi får fremmet en grønnere transport..."

Hvis du bliver sat til at betale en afgift et sted, men samtidig får et
tilsvarende beløb retur et andet sted, er det så ikke bedøvende
ligegyldigt hvad pengene hed der hvor du får dem retur fra, blot du
ender på et pænt rundt nul?

Men det er måske andre steder skoen trykker?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 05:53

> [...]
> tilsvarende beløb retur et andet sted, er det så ikke bedøvende
> ligegyldigt hvad pengene hed der hvor du får dem retur fra, blot du ender
---

Det er der jo blevet talt om i mange år i denne gruppe. Der er endda blevet
gjort store udregninger vedr. højere brændstofpriser og afgiftsreduktion,
hvis du erindrer?
Nu er forslaget så droppet igen, men jeg læser stadig ikke, at
registreringsafgiften reduceres, men istedet andre bilafgifter. At det måske
rammer specielt mig som udlandsk pendler er ligegyldigt, selvom du prøver på
at ramme dette...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-10 10:09

Den 04-11-2010 05:52, Mogens (K) skrev:
> [...]
> registreringsafgiften reduceres, men istedet andre bilafgifter. At det
> måske rammer specielt mig som udlandsk pendler er ligegyldigt, selvom du

Jeg prøver ikke at ramme nogen. Jeg undrer mig blot over modstanden mod
at betale 1500 kr ind på en konto samtidig med at man får 1500 kr hjem
fra en anden.

Fra : Mcwm

Dato : 04-11-10 10:44

Den 04-11-2010 10:08, Finn Guldmann skrev:

> Jeg prøver ikke at ramme nogen. Jeg undrer mig blot over modstanden mod
> at betale 1500 kr ind på en konto samtidig med at man får 1500 kr hjem
> fra en anden.

Personligt tror jeg det ligger i, at alle, uanset kilometer de kører,
skal betale det samme. Det har jeg en vis forståelse for. 1 km motorvej
eller 10.000, prisen er det samme. Jeg er opmærksom på, at det alle dage
har været sådan, men det ændre ikke på at vi alle har oplevet at vi
bliver lovet et og så sker der noget helt andet, nemlig at der ikke
slækkes nogen andre steder, nu hænger vi bare på en ny regning.

Venligst
Mcwm

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-10 17:14

Den Thu, 04 Nov 2010 10:08:44 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Jeg prøver ikke at ramme nogen. Jeg undrer mig blot over modstanden mod
> at betale 1500 kr ind på en konto samtidig med at man får 1500 kr hjem
> fra en anden.

Fordi at uanset hvad de lover, ender det altid med at blive dyrere for
os.

Kan du huske de såkaldte skattelettelser? Det betød at jeg pludselig
skal betale skat af muligheden for at arbejde hjemmefra. Ud fra en
eller anden betragtning om at jeg har en "gratis" PC fra firmaet -
uanset at min egen PC ikke bliver billigere af den grund.

Det betyder altså reelt at jeg skal betale skat af overarbejde jeg
ikke får ekstra for.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : ABJ

Dato : 04-11-10 12:42

> [...]
>
> Men grundtanken med ideen er nu nok at så vil udenlandske personbiler
> komme til at betale for deres forbrug af de danske veje.

Modstanden mod en ny afgift kommer vel fra vore erfaringer med at løfterne
om at sænke andre tilsvarende oftest bliver glemt efter nogen tid.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-10 06:54

On 3 Nov., 19:38, "Mogens \(K\)" <mogensFJ...@DETTEknudsen.dk> wrote:

> Man ka undre sig over, hvad pengene fra den h je bilafgift og br ndstof ska
> anvendes til, n r nu der kommer s rskat p veje. Det har da ellers altid
> heddet sig, at de penge fra afgift mv. sku anvendes til veje osv. LOL

Det er vel bare en konsekvens af skattestoppet.....

--
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-11-10 20:42

On Wed, 03 Nov 2010 19:35:35 +0100, Fister <ikke@interessant.nej>
wrote:

>Datoen passer ikke, men indholdet i artiklen passer fint til en
> [...]

Så blev den vist trukket tilbage:

http://www.avisen.dk/v-traekker-vejafgift-tilbage_136355.aspx

Jens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-10 21:54

Den 03-11-2010 20:42, Jens Olsen skrev:
> Så blev den vist trukket tilbage:
> http://www.avisen.dk/v-traekker-vejafgift-tilbage_136355.aspx

Måske den gruppeformand skulle nærlæse forslaget.

Der står jo netop at andre afgifter nedsættes 'krone for krone'. hvilket
jeg kun kan få til at betyde at det ikke medfører folk kommer til at
betale mere, men blot at noget af det de i forvejen betaler kommer til
at hedde noget andet.

Den med kun at indføre en vejafgift for udenlandske biler ville ikke
blive accepteret af EU. Men EU kan ikke gøre noget overfor at der
indføres en afgift for ALLE biler, samtidig med at en anden afgift
nedsættes for danske biler.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-11-10 23:16

Fister wrote:
> Datoen passer ikke, men indholdet i artiklen passer fint til en aprilsnar.
> Kai
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34722254:v-1500-kr-for-motorvejsk%C3%B8rsel.html

Sådan startede skatten på Dieselbiler uden partikelfilter også for at
støtte den altid slunkne statskasse.

Når det er sagt, spekulerer jeg så på hvor mange (danskere) der har
behov for at anskaffe en vignet.

Jeg har lavet en hurtig udregning.
1500 kr om året = ca 4,11 kr om dagen.
36 og en halv 10-dages vignetter = 2190 Kr.

Men hvis man som pendler kan arbejde hjemme en - to dage om ugen, f.eks
mandag den ene uge og fredag den anden uge kan man nøjes med at købe en
vignet hver anden uge og spare den i ferierne mindre 26 stk 10-dages
vignetter om året - kan det gøres for under 1500 om året. Tidspunkterne
kan sikkert times og optimeres så det er endnu billigere end at købe en
helårs.

Spekulerer også på om vignetten kan indregnes i kørselsfradraget ligesom
bropendlere kan fratrække udgiften til Brobizz/klippekort

Og så glæder mig til at der bliver plads på motorvejene når dem der ikke
vil betale kører ad andre veje.

Se iøvrigt det andet indlæg hvor prøveballonen bliver trukket ned igen.

/Lars