Omregning af dæk str.
Fra : oz3bto

Dato : 03-11-10 17:48

Jeg mindes en ting på nettet der kan fortælle str. forskellen på hjul ..
Men kan sku ikke finde den

Sagen er den at jeg har fundet nogen pæne alusutter med dæk i str. 275-75
R16 men jeg køre normalt med 235/75 R15 og ville gerne vide hvor meget
større de andre er

Går ud fra at de er bedere .. men hvad med rulle omkredsen ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-10 19:25

On Wed, 3 Nov 2010 17:48:24 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>større de andre er
>
>Går ud fra at de er bedere .. men hvad med rulle omkredsen ?

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Fly

Fra : Simon

Dato : 03-11-10 21:48

On 03-11-2010 17:48, oz3bto wrote:
> Jeg mindes en ting på nettet der kan fortælle str. forskellen på hjul ..
>
> Sagen er den at jeg har fundet nogen pæne alusutter med dæk i str. 275-75
> R16 men jeg køre normalt med 235/75 R15 og ville gerne vide hvor meget

- betydeligt større... 11,6%
http://www.kouki.co.uk/utilities/visual-tyre-size-calculator

--
Simon

Fra : oz3bto

Dato : 03-11-10 22:28

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> - betydeligt større... 11,6%
> http://www.kouki.co.uk/utilities/visual-tyre-size-calculator
>

> --
> Simon

Det kom jeg også frem til .. Men målebåndet siger der er plads ....... så
længe bilen ikke skal i en synhal

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-10 23:09

> "oz3bto" skrev i meddelelsen
>
> Det kom jeg også frem til .. Men målebåndet siger der er plads ....... så
> længe bilen ikke skal i en synhal

Pas på med fartbøder, for speedo vil derefter vise for lidt!

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : oz3bto

Dato : 03-11-10 23:13

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Den viser 10% for meget nu så det kommer vist til at passe meget godt

Desuden bruger jeg normalt GPS hvis en bestemt fart skal holdes

Fra : Armand

Dato : 04-11-10 18:10

Den 03-11-2010 21:48, Simon skrev:

> - betydeligt større... 11,6%
> http://www.kouki.co.uk/utilities/visual-tyre-size-calculator

Det er godt nok med hjælpemidler i form af tabeller på hylden såvel som
på nettet, men hvad med det simple hjælpemiddel en lommeregner udgør:

- Den ønskede fælg er 1" større i diameter end nu => + ½" hhv. 12,7mm på
radius.
Begge dæk er samme lavprofilserie: 75, hvilket skal læses som 75% højde
af bredde:
75% af 235mm er 176mm
75% af 275mm er 206mm

Det ønskede dæk har således 12,7mm + 30mm = 42,7mm større radius end det
forhåndenværende!

--
Armand.
(for hvem at serie 75 lyder temmeligt højt til dæk omkring en kvar meter