Kommentarer til "Afstemning; et eller to s~
Fra : \"@

Dato : 03-11-10 12:41

Jeg ved at der skulle kommenteres i en anden tråd, men jeg synes at den
er blevet umådelig lang rodet, og præget af at folk taler forbi
hinanden, hvilket afstemningen også er et udtryk for.

Efter at have læst de fleste indlæg, kan jeg konkludere, at Guldmann
IKKE er imod fletning i den såkaldte flettezone.

Han er derimod modstander af mennesker, der drøner forbi en hel række,
for derefter at MASE sig ind foran, og dermed smadre flowet for de
biler, der er rettet ind.

Problemet er at danskere ikke er gode til at flette. Det er også en svær
ting, og reglerne på området er da også unikke i Danmark. Danskere er
delt i to. Der er de, der kører ind i "flettebanen" ligeså snart de kan
ane et skilt der indikerer fletning om x km. Så er der de der kører helt
frem til enden af flettezonen, og også gerne kofangeren en halv
millimeter længere frem end ham der egentlig var på vej ind i
"enkeltbaneland". Hvis flere kører udenom køen, sker det med minimal
afstand mellem dem, så de måske begge kan snige sig indenom den forreste
bil for enden af flettezonen.

Efter min bedste overbevisning, skal fremkørsel til en flettezone ske i
det antal rækker der nu engang er, i et jævnt flow, hvor man gradvist
øger afstanden til den forankørende, således at der ved flettezonen er
plads til fletningen. Det hedder gensidig respekt, og den er der
immervæk ikke meget af herinde.

Mikael

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 03-11-10 13:23

On Wed, 03 Nov 2010 12:40:52 +0100, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

> [...]
>
>Han er derimod modstander af mennesker, der drøner forbi en hel række,
>for derefter at MASE sig ind foran, og dermed smadre flowet for de

Ja, og hr. Guldmann sidder i en bil der i forvejen ikke er velset i
overhalingssporet, eller nogen andre steder for den sags skyld.

> [...]

>øger afstanden til den forankørende, således at der ved flettezonen er
>plads til fletningen. Det hedder gensidig respekt, og den er der

Det optimale ville være, at fremkørslen sker i rækker med lige mange
biler i hver.

Det er nemlig det der er humlen i det hele. Der er biler i indersporet
der er "kommet i god tid", og de sidder så og ser på, at "de andre"
kører frem med en helvedes fart i det andet spor, velvidende at, dem
skal de "slås" med lidt længere henne ad gaden, når de ønsker at
flette.

Det er der Jante kigger frem.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : HKN

Dato : 03-11-10 13:24

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote in message
> [...]
>
> Efter at have læst de fleste indlæg, kan jeg konkludere, at Guldmann IKKE
> er imod fletning i den såkaldte flettezone.

Nej, han mener bare at han skal bestemme hvor flettezonen skal være - i det
her tilfælde BAG ved hans lastbil.

> Han er derimod modstander af mennesker, der drøner forbi en hel række, for
> derefter at MASE sig ind foran, og dermed smadre flowet for de biler, der
> er rettet ind.

Dem der DRØNER forbi, er dem som følger færdselsloven og fylder alle
vognbaner op, så køen ikke strækker sig unødigt bagud og evt hindrer
køretøjer på tilkørselsramper, lyskryds, sideveje m.m. at komme ud.

Fra : Mikael

Dato : 03-11-10 06:30

On 3 Nov., 12:40, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

> [...]
> øger afstanden til den forankørende, således at der ved flettezonen er
> plads til fletningen. Det hedder gensidig respekt, og den er der

Her vil jeg lige sætte et stykke fra færdselsloven §18 ind "Stk. 4.
Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

Jeg er lidt modstander af ordet flettezone, for det er en meget bred
tolkning, Hr. Guldmann mener den er op til flere km før den egentlige
forhindring.

Mikael - ja det hedder jeg også

Fra : \"@

Dato : 03-11-10 14:20

Den 03-11-2010 13:30, Mikael skrev:

> [...]
>
> Jeg er lidt modstander af ordet flettezone, for det er en meget bred
> tolkning, Hr. Guldmann mener den er op til flere km før den egentlige

Det var der også en ærkeengel der gjorde. Men se om det får folk til at
lytte

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-10 07:26

> [...]
>
> Han er derimod modstander af mennesker, der drøner forbi en hel række,
> for derefter at MASE sig ind foran, og dermed smadre flowet for de

Ja det virker sådan. Og FOR at lege politimand.

Selv fletter jeg i god tid da det er min holdning at det kører lettere
hvis man er lidt i god tid.
Men jeg kan aldrig finde på selv at trække ud i midten og synes det er
forkasteligt.

--
Christian

Fra : \"@

Dato : 03-11-10 15:15

Den 03-11-2010 14:25, Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> hvis man er lidt i god tid.
> Men jeg kan aldrig finde på selv at trække ud i midten og synes det er

Afhængigt af i hvor god tid det sker, så sker der såmænd ikke andet, end
at man flytter flettepunktet, og får et hurtigere flow gennem det sted
hvor vejbanerne fletter. Til gengæld nedsættes farten bag lastbilen.

Summa summarum giver det ikke længere køretid, men hvis det får folk til
at flette pænere ........?

Nogen kalder det at lege politi, andre opdragelse, men der kommer ikke
flere biler på vejen af det, og tiden hvormed man kommer igennem er den
samme.

Jeg gør som regel det, at jeg lægger mig med samme hastighed, som den
langsomt kørende bane, og gør klar til fletningen i flettepunktet. Det
har samme effekt som det Guldmann gør, men sker i henhold til lovens
bogstav.

Det eneste der målt som gennemsnit tager længere tid, er hvis alle kører
frem mod målet med kort afstand, og så begynder at klemme.

Mikael

Fra : HKN

Dato : 03-11-10 15:32

> Jeg gør som regel det, at jeg lægger mig med samme hastighed, som den
> langsomt kørende bane, og gør klar til fletningen i flettepunktet. Det har
> samme effekt som det Guldmann gør, men sker i henhold til lovens bogstav.

Der tager du fejl - du gør jo det samme som ham! Eneste forskel er at du
ikke trækker ud i banen og gør det. Det er ikke op til dig eller nogen anden
civil bilist at regulere hastigheden i trafikken, eller hindre at et
vognspor bliver fyldt op - det er kun op til politiet at udføre den opgave.

-Henrik

Fra : \"@

Dato : 03-11-10 15:38

Den 03-11-2010 15:31, HKN skrev:

> [...]
> nogen anden civil bilist at regulere hastigheden i trafikken, eller
> hindre at et vognspor bliver fyldt op - det er kun op til politiet at

Enhver bilist har pligt til at køre efter forholdene.

Forholdene siger sammenfletning forude, tilpas hastighederne i de
sammenflettende vognbaner.

Mikael

Fra : \"@

Dato : 03-11-10 15:44

Den 03-11-2010 15:31, HKN skrev:

> [...]
> nogen anden civil bilist at regulere hastigheden i trafikken, eller
> hindre at et vognspor bliver fyldt op - det er kun op til politiet at

Du må da gerne lige for en god ordens skyld få FL genopfrisket:

§18 Stk. 4.

Fra : HKN

Dato : 03-11-10 16:10

> [...]
> kørsel efter de ændrede forhold, HERUNDER ved eventuelt at ÆNDRE
> HASTIGHEDEN. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.

Jeg er ganske klar over hvad FL siger - men dit svar bygger på at jeg kommer
farende med 200 km/t helt op til flettepunktet - det har jeg intet sted
skrevet at jeg gør. Du derimod begynder at regulere færdslen, hvilket ikke
er din opgave - det er kun politiet der gør det. Hvis du forhindrer
opfyldningen af din vognbane ved langsom kørsel overtræder du FL ved ikke at
trække ind til højre.

Og da vi nu er ved genopfriskningen, så genopfrisker jeg lige : FL § 15.
Kørende skal under HENSYNTAGEN TIL ANDEN FÆRDSEL og forholdene i øvrigt
holde så langt til højre som muligt.

Fra : \"@

Dato : 03-11-10 17:17

Den 03-11-2010 16:09, HKN skrev:

> [...]
> 15. Kørende skal under HENSYNTAGEN TIL ANDEN FÆRDSEL og forholdene i
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Jamen så er vi jo enige

Fra : Kent Friis

Dato : 03-11-10 17:46

Den Wed, 03 Nov 2010 12:40:52 +0100 skrev \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk">:
> [...]
>
> Han er derimod modstander af mennesker, der drøner forbi en hel række,
> for derefter at MASE sig ind foran, og dermed smadre flowet for de

Præcis. Finn har faktisk flere gange foreslået at man løste problemet
ved at sætte nogle store betonklodser imellem de to baner de sidste
kilometer frem til flettestedet, så folk forhindres i at flette for
tidligt.

Sjovt nok tror jeg at en stor del af fortalerne for "to rækker" ville
være lige så trætte af den løsning, da den fyldte venstre bane vil
betyde at de kommer til at køre lige så langsomt som højre bane -
PRÆCIST som når lastbilen trækker ud.

Hvis de så oven i købet kører bag en lastbil, kan de ikke engang se
forskel.

Mvh
Kent
--