Adgang til postnumre på en forenings medle~
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-11-10 14:18

Hejsan

Hvordan ligger det med, til rent statistisk formål, at få adgang til
medlemmernes postnumre, i en sportsforening.
Det er egentlig meget enkelt. Spørgsmålet er at finde ud af hvor mange af
foreningens medlemmer, der bor i kommunen hvor foreningen hører hjemme.

Er det noget de er forpligtet til at oplyse på nogen måde, eller skal man
finde det på en anden måde ?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Kurd

Dato : 02-11-10 14:22

"Henrik Pedersen" <henrik.kirneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> foreningens medlemmer, der bor i kommunen hvor foreningen hører hjemme.
>
> Er det noget de er forpligtet til at oplyse på nogen måde, eller skal man

Postnumre og kommuner hænger ikke nødvendigvis sammen.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-11-10 14:40

Deter jeg klar over, men i dette tilfælde vil det være tilstrækkeligt.

\Henrik

Fra : Klaus H

Dato : 02-11-10 15:50

> [...]
> foreningens medlemmer, der bor i kommunen hvor foreningen hører hjemme.
>
> Er det noget de er forpligtet til at oplyse på nogen måde, eller skal man

Kan man være medlem af en forening, uden at opgive fuld postadresse?
Spørg kassereren.

Klaus H

Fra : Jubi

Dato : 03-11-10 06:06

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

Kan man være medlem af en forening, uden at opgive fuld postadresse?

Joo, for nogle år siden så jeg en indmeldelsesblanket fra en roklub i
københavn, hvor postnr. ikke var med under adresse. (og postnr. var
indført) Om de så har fået nye blanketter siden ved jeg ikke.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Henning

Dato : 03-11-10 08:55

On 2010-11-02 15:50, Klaus H wrote:
> Kan man være medlem af en forening, uden at opgive fuld postadresse?

Selvfølgelig er det muligt.

Jeg er da selv medlem i flere foreninger hvor det eneste foreningen ved
om mig er mail-adressen.

Om det så gælder i din forening kan du se i vedtægterne eller spørge
bestyrelsenn hvis ikke der står noget i vedtægterne

/H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-10 12:14

Klaus H skrev:

> Kan man være medlem af en forening, uden at opgive fuld postadresse?

Nu er Fiduso rent formelt en folkefront, men jeg tror at det i
juridisk forstand er en forening. Der kræves kun fuldt navn og en
mailadresse for at man kan blive medlem. Alle andre registrerede
oplysninger er afgivet frivilligt.

--
Bertel

Fra : Klaus H

Dato : 03-11-10 15:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:gtg2d6lh14bhunqqvgvmnalkbh10rfk3p3@news.dotsrc.org...

> [...]
> juridisk forstand er en forening. Der kræves kun fuldt navn og en
> mailadresse for at man kan blive medlem. Alle andre registrerede

Det jeg mente med mit indlæg var, at de fleste foreninger vil have en adresse at sende kontingentindbetalingskort ud til.
Derfor kunne det være en ide at spørge kassereren om man kunne få ham til at opgive antal medlemmer på hvilke postnumre.
Det koster jo kun lidt høflighed at spørge. Man kan selvfølgelig ikke forlange det

Klaus H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-10 17:28

Klaus H skrev:

> [...]
> Det koster jo kun lidt høflighed at spørge. Man kan selvfølgelig ikke forlange det

Fiduso oplyser omhyggeligt at de afgivne oplysninger vil blive
offentliggjort. Hvis en forening ikke har gjort det, er det ikke
sikkert at kassereren har lov at videregive den slags
oplysninger.

Jeg ved dog ikke hvordan det ligger hvis der kun oplyses et
postnummer og et antal.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-11-10 15:51

"Henrik Pedersen" <henrik.kirneh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> foreningens medlemmer, der bor i kommunen hvor foreningen hører hjemme.
>
> Er det noget de er forpligtet til at oplyse på nogen måde, eller skal man

Hvem skulle være forpligtet til at oplyse det? Foreningen? I så fald er de
nok kun forpligtede til at udlevere til tilskudsydende kommune eller anden
myndighed.

Er det medlemmerne. der er forpligtede ovedrfor foreningen? Så afhænger det
af foreningens vedtægter. I vores forening kan ingen være medlemmer, uden at
vi ved hvad de hedder og hvor de bor. Jeg kender også foreninger, hvor
postnummer ikke er nok, men hvor man også skal opgive kommunekode ved
indmeldelse. Det er typisk foreninger, med hjemsted i kommuner, der kun
giver tilskud til egne borgere.

Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-11-10 09:27

On Tue, 02 Nov 2010 14:18:09 +0100, Henrik Pedersen
<henrik.kirneh@gmail.com> wrote:

>Hvordan ligger det med, til rent statistisk formål, at få adgang til
>medlemmernes postnumre, i en sportsforening.
Din personlige statistik eller til noget officielt feks. danmarks
statistik ?

>Er det noget de er forpligtet til at oplyse på nogen måde, eller skal man
>finde det på en anden måde ?
Der er nogle statistiske oplysninger man er pligtig til at oplyse til
feks. danmarks statistik, derud over er det jo kun et spørgsmål om de
vil udleverer den slags oplysninger.
Der kan dog som andre også har oplyst være tilfælde hvor tilskud til
foreningen afhænger af at de oplyser nogle til til tilskudsgiver, men
det er stadig på frivillig basis.

Man skal dog som forening passe på med bare at give oplysninger om
medlemmerne til dem der nu måtte være intereseret, persondataloven
skal tages i ed, ligeså skal man være opmærksom på at ikke alle
medlemmer nødvendigvis forstår hvilke oplysninger der egentligt er
givet og specielt hvilke oplysninger der IKKE er givet, det sidste kan
give rygter som er trælse at slås med og kan give dårlig omtale i
lokalområdet.

/Hans

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-11-10 16:26

Det er netop en tilskudsberetiget forening.
Der hvor det begynder at blive lidt interessant, er netop det her med hvor
mange af medlemmerne der bor i kommunen.
Er muligvis oplysninger man kan hente i kommunen, da de jo nok indberetter
det i forhold til tilskud ?
Og lad mig lige understrege det igen, at det på ingen måde er relevant med
navne og eksakte adresser.

\Henrik