Hvad er regler omkring nyhedsbreve o.l. ti~
Fra : Tom

Dato : 02-11-10 00:28

Hej,

Jeg har okay mængde kunder som købt programmer
af mig. De blev ikke spurgt under købet om de vil på
en liste. Dette gør mig pt. lidt deprimeret :)

Men kan jeg email dem om opgradering / tilbud?

2 eksempler:
En ny version af det produkt de har købt?
Et søster program til det produkt de har købt?

Jeg er interesseret i DK + EU + US lovgivning :)
Jeg ønsker ikke træde nogen af dem over tæerne!
(mine kunder er 99% udlandet)

Lads os sige at for at undgå evt. problemer med
folk ikke kan huske de har købt osv. at jeg kun
inkluderer kunder indenfor en given tidsperiode?
Hjælper det?

Hvis ovenstående bringer mig i et rimeligt mørkt
område må jeg bare undlade gøre og i stedet for
starte bygge en liste op fra bunden så jeg
fremover kan gøre det uden bekymringer.

(Dobbelt opt in, CanSpam act, unsubscribe link osv.)

mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 02-11-10 09:13

"Tom" skrev

> Jeg har okay mængde kunder som købt programmer
> af mig. De blev ikke spurgt under købet om de vil på
> en liste. Dette gør mig pt. lidt deprimeret :)
> Men kan jeg email dem om opgradering / tilbud?

Nej, de har så vidt jeg kan forstå ikke haft mulighed for at frabede sig.

Markedsføringsloven:
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en
tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med
afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende
henvendelser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 02-11-10 19:16

Hej Alex,

Tak for svaret!
Det clearer jo i hvert DK lovgivning! Hvad med EU?

Tilbage er så US? Hvis nogle tilfældigvis ved det,
så vil det være kanon. Ellers skal jeg nok grave selv :)

US er lige så vigtig da jeg på US webhost, email løsning
er nok også US (overvejer mailchimp.com), US firma der
håndterer 99% mine salg osv.

Givet jeg overholde DK + EU + US lov.

Kan jeg så stadigvæk risikere folk fra andre lande
skaber problemer? Inkl. juridiske problemer der
rækker ind i DK/EU/US?

(Som løsning herfor kan jeg jo evt. nøjes
med inkludere kunder fra DK/EU/US)

mvh
Thomas