Miljøafgift på brændeovne??
Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-10 07:00

Hejsa

Jeg overvejer at skifte min GAMLE brændeovn ud, og har lige et par
spørgsmål:
Der var på et tidspunkt snak om at der skulle lægges en årlig miljøafgift på
at have brændeovn. Jeg har hørt tal på både 4.000 og 8.000 kroner om året,
og så går ideen med brændeovn jo lidt i stykker.
Blev den afgift nogensinde til noget, eller var det bare en "and"??

I sommerhuset har vi en Wiking-brændeovn (Modellen husker jeg ikke lige, den
er ca. 5 år gammel) og den er jeg godt træt af. Den æder brændet hurtigere
end jeg kan nå at proppe brænde i den. Og selvom jeg lukker helt for luften
brænder den alt for hurtigt. Og tilmed larmer den helt vildt.

Så her hjem til overvejer jeg en Aduro 7 eller 9, er der nogen der har
erfaringer med dem??

På forhånd tak for svar

Lars Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-10 08:04

> Blev den afgift nogensinde til noget, eller var det bare en "and"??

Den blev ikke til noget - og tror heller ikke der er stor chance/risiko for
at den skulle komme igennem tinget ...

> Og selvom jeg lukker helt for luften brænder den alt for hurtigt.

Hold øje med farven på flammerne - Der skal luft til forbrænding. Du får
ikke en effektiv forbrænding hvis der mangler ilt. Så er det bedre med
mindre mængde brænde ad gangen ..

/A

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-10 08:16

> Den blev ikke til noget - og tror heller ikke der er stor chance/risiko
> for at den skulle komme igennem tinget ...

Godt!!

> Hold øje med farven på flammerne - Der skal luft til forbrænding. Du får
> ikke en effektiv forbrænding hvis der mangler ilt. Så er det bedre med
> mindre mængde brænde ad gangen ..

Den er jeg med på og vi har haft en skorstensfejer til at kigge på den. Og i
følge ham virker det som om at brændeovnen er utæt et sted, for han mener
også at den får alt for meget luft et sted fra. Dog kunne han ikke finde
nogen utætheder.
Faktisk havde han erfaringer med netop den model, at den åd brændet
hurtigere end hurtigt.
Det giver jo ikke ligefrem komfort at den varmer stuen op til 28-30 grader
lynhurtigt og at man så derefter er nødt til at lade den "brænde ud" for at
komme ned i temperatur igen inden man varmer op til 28-30 grader igen.....

Så jeg er fast besluttet på at det ikke skal være en Wiking hjemme, og
Wiking´en i sommerhuset skal skiftes ud.

Lars Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-10 12:43

> [...]
> lynhurtigt og at man så derefter er nødt til at lade den "brænde ud" for
> at komme ned i temperatur igen inden man varmer op til 28-30 grader

Lyder som om at den er alt for stor (har for høj effekt).

vi har en lotus 7150 (tror jeg den hedder) i huset. Den er opgivet til en
effekt på 3-7kW, med en nominel effekt på 4,5. Det er rigeligt til at hæve
temperaturen i stuen fra 18-19 grader 25 grader i en fart (~50m2) på en
råkold vinterdag..

I udhuset har jeg en gammel brugt ovn jeg lige nåede at få installeret og
synet inden reglerne blev strammet for et par år siden ....

Mhs til valg af ovn så kig på:

http://www2.mst.dk/WebApps/aspnetApps/_ex/Braendeovne/

http://www.ecolabel.dk/NR/rdonlyres/06B661C1-31EB-4E96-8D93-249C3D4DCC48/0/A5_foldforbruger_brændeovne_final_sept07.pdf

Fra : O.L

Dato : 01-11-10 21:41

Hold dig til Morsø, og scan ovne, så får du noget der virker!

Fra : lom k

Dato : 02-11-10 08:24

O.L wrote:

> Hold dig til Morsø, og scan ovne, så får du noget der virker!
>

> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen

det var også dem som byggemarkeder solgte tidligere sammen med VARDE
ovn. Men nu er det Audro der køre reklamer for. så jeg troede det var
en sammenlægning af nogen af de andre
mvh
lars

Fra : Armand

Dato : 02-11-10 13:42

Den 01-11-2010 21:40, O.L skrev:
> Hold dig til Morsø, og scan ovne, så får du noget der virker!

Det er ellers min opfattelse (bl.a. fra nyhedsgrupper) at Morsø's gode
navn har lidt et knæk på det deneste (efter at også dé har flyttet
produktionen til Kina??).
Og endnu værre: Morsø erkender ikke selv at deres produkter ikke er som
før, hvorfor kulance er nærmest fraværende :-|

--
Armand.