Hvilken motor bør han vælge?
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-11-10 17:48

Min broder ska ha ny bil og ved ikke helt, hvilken maskine der bør være i
bilen ud fra et driftøkonomisk synspunkt. Han kører dagligt 2 x 10 km (4.400
km), men på årsbasis 15-20.000 km, så det umiddelbare valg vil derfor nok
være derfor en dieselmotor. Imidlertid er der mange gode røster fremme
vedr., at de daglige småture vil ødelægge driftregnskabet og ikke mindst
partikelfiltret:
http://ing.dk/artikel/110363-dieselfilter-producent-partikelfiltre-stopper-til-ved-bykoersel
og
www.dinepenge.dk/bil/artikel/dieselbiler-gar-varmt-brod

Hva bør han vælge?

Han ser på en brugt A3 eller BMW 1-serie - diesel / benzin...
Der er ikke andre umiddelbart, så tråden går ikke på dét - bilmodel !

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-11-10 18:39

Hej

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse

> Han ser på en brugt A3 eller BMW 1-serie - diesel / benzin...
> Der er ikke andre umiddelbart, så tråden går ikke på dét - bilmodel !

BMW 123d eller 135i :)

Mvh
Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-11-10 18:56

"Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen

> BMW 123d eller 135i :)

Han har ikke samme gen som mig på dét punkt

Fra : Henning

Dato : 01-11-10 19:29

On Mon, 1 Nov 2010 17:48:22 +0100, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

>Min broder ska ha ny bil og ved ikke helt, hvilken maskine der bør være i
>bilen ud fra et driftøkonomisk synspunkt. Han kører dagligt 2 x 10 km (4.400

Rugbrødsmotor på cykel!

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-11-10 19:51

"Henning" skrev i meddelelsen

> Rugbrødsmotor på cykel!

Jaeh måske, men nu behøver de 10 km jo ikke være flad mark, men noget a la
Alpe d'Huez...

Fra : Henning

Dato : 01-11-10 20:38

On Mon, 1 Nov 2010 19:51:09 +0100, "Mogens \(K\)"

Så bliver resultatet bare det bedre

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-11-10 16:32

Isang tao pinangalanan, Mogens (K) nagsulat:

Mountainbike?

--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-11-10 19:53

> [...]

>Han ser på en brugt A3 eller BMW 1-serie - diesel / benzin...
>Der er ikke andre umiddelbart, så tråden går ikke på dét - bilmodel !

Totalt set vil det nok være billigst for ham med en benziner - jeg vil
tro de er noget billigere end diesel i indkøb.
Der er lovlig mange kolde kilometer i regnskabet - selv med
tilskudsvarmer bliver det jo i vinterhalvåret stort set kun turen ind
på P-pladsen hvor den er driftsvarm.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-11-10 20:07

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> Der er lovlig mange kolde kilometer i regnskabet - selv med
> tilskudsvarmer bliver det jo i vinterhalvåret stort set kun turen ind

Mekanikeren har sagt til ham, at en diesel ikke duer til dén kørsel.
Og derfor er han også mest til at købe en benzin.

Måske var han bedst tjent med en Prius, ville jég mene, men prisen passer
ikke - eller hva?
www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Prius-1,5-Hybrid-5d_ID546904546.htm

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-11-10 20:20

On Mon, 1 Nov 2010 20:06:54 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>Og derfor er han også mest til at købe en benzin.
>
>Måske var han bedst tjent med en Prius, ville jég mene, men prisen passer

Den er da betalt - men den koster vel 400+ fra ny. Jeg vil tro, der
kan findes 1xx'ere og A3'ere der har taget mindst lige så stort et
skrald på små 4 år.
De økonomiske prissættes ofte alt for højt som brugte - det var
Lupoens problem set fra mit synspunkt for 4 år siden.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-10 22:31

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Han ser på en brugt A3 eller BMW 1-serie - diesel / benzin...
> Der er ikke andre umiddelbart, så tråden går ikke på dét - bilmodel !

Tja jeg har 2 x 6 Km til arbejde og hjem. Kører også en 20.000 Km i året.
Min mondeo 1.8 benziner lå på ca. 10-11 Km/l ved de korte ture, hvor min BMW
diesel
ligger på 16-17 Km/l ved de korte ture til arbejde. På lange ture gik
deo'en ca. 14 Km/l
og Bimmeren 18-19 Km/l.
Muligt hvis man regner hver en øre med at den ene motor kan spare lidt mere
end den
anden, men jeg tror de ligger meget lige.
Diesel tager lidt længere tid om at blive varm, men deo'en var squ heller
ikke synderligt
varm på så kort en tur.
Jeg tror levetid på motor kontra korte ture er gamle skrøner. Jeg har i
hvert fald ikke
tænkt mig at jeg er til for bilens skyld. Den er til for min magelighed, så
den bliver brugt
til den ikke kan mere. Lur mig om ikke min bimmer også kan køre > 500.000 Km
uden
motorproblemer selv om der er korte ture ind imellem.

Man kan så spørge hvorfor jeg valgte diesel frem for benzin, når regnskabet
ca. er det
samme. Det som gjorde udslaget i mit tilfælde var at en diesel har noget
mere moment
og dermed er noget mere frisk i trafikken fremfor en benziner. Skal en
benziner køres
så den rykker lige så hårdt som en diesel, skal der godt nok omdrejninger på
og så
ryger benzinregnskabet da først ad h. til.
Der er også en lille detalje med at HVIS nu man gerne vil ha lidt flere
heste, så er det
noget lettere med en diesel hvor det stort set er en umuligt opgave med en
benziner
sugemotor.

Men ok, en diesel lyder som en spand rustne skruer, i tomgang med kold motor

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-10 22:42

Tom skriver:

> [...]
> mere moment
> og dermed er noget mere frisk i trafikken fremfor en benziner.

Nej, det er ikke diesel'en du kan lide, men trykladningen af motoren
(i dit tilfælde turbo).

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-11-10 00:12

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

Tom skriver:

> Nej, det er ikke diesel'en du kan lide, men trykladningen af motoren
> (i dit tilfælde turbo).

Og Toms svar går jo helt galt i byen, hvis man tager udgangspunkt i min BMW
335i, som har mere moment ved lavere omdrejninger end dieseludgaven :)

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-10 22:44

> [...]
> Muligt hvis man regner hver en øre med at den ene motor kan spare lidt
> mere end den anden, men jeg tror de ligger meget lige.

Nu er der ikke kun tale om brændstoføkonomi, men også løbende
vedligeholdelse, som ér dyrere på en diesella.

> Jeg tror levetid på motor kontra korte ture er gamle skrøner. Jeg har i

Tro kan du gøre om søndagen i kirken...

> til den ikke kan mere. Lur mig om ikke min bimmer også kan køre > 500.000
> Km uden motorproblemer selv om der er korte ture ind imellem.

Motoren kan sikkert trille langt, men faktum er, at dieselmotorer med mange
"kolde" ture, kokser mere til, hvilket medfører øget slid/udskiftning af
bl.a. gløderør, dyser m.v.

> [...]
> fremfor en benziner. Skal en benziner køres så den rykker lige så hårdt
> som en diesel, skal der godt nok omdrejninger på og så ryger

*Grrrrr....* For fanden Tom, du om nogen, ved at ovenstående er noget vrøvl!
Det er ikke brændstoffet som giver moment.

> Der er også en lille detalje med at HVIS nu man gerne vil ha lidt flere
> heste, så er det noget lettere med en diesel hvor det stort set er en
> umuligt opgave med en benziner sugemotor.

Godt du lige fik det sidste med der...

> Men ok, en diesel lyder som en spand rustne skruer, i tomgang med kold
> motor

Næææh, dét er blot én af ulemperne ved dieselmotorens finktionsfacon...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-10 22:56

"Henrik B." skriver:

> Motoren kan sikkert trille langt, men faktum er, at dieselmotorer med mange
> "kolde" ture, kokser mere til, hvilket medfører øget slid/udskiftning af
> bl.a. gløderør, dyser m.v.

Mine erfaringer med en dieselbil der kører mange "korte ture" (oftest
15-17 km hver vej) siger at der skal gå over 100.000 km før man kan
mærke forskel. Jeg holdt trods alt en diesel i 100.000 km for under
8000 kr i service.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-10 23:06

> Nu er der ikke kun tale om brændstoføkonomi, men også løbende
> vedligeholdelse, som ér dyrere på en diesella.

Se det tror jeg så ikke rigtig på. Muligt hvis FDM skal regne på det, men
mine
egne beregninger viser ikke at det er dyrere at vedligeholde en diesel.

> Tro kan du gøre om søndagen i kirken...

Lad os nu se om ikke jeg får ret alligevel.

> Motoren kan sikkert trille langt, men faktum er, at dieselmotorer med
> mange "kolde" ture, kokser mere til, hvilket medfører øget
> slid/udskiftning af bl.a. gløderør, dyser m.v.

Blah, den kører jo IKKE kun korte ture, men får også lov at løbe lange ture
og
den køres heller ikke som en morfar bil.
Vil gerne se det koks i min bimmer

> *Grrrrr....* For fanden Tom, du om nogen, ved at ovenstående er noget
> vrøvl! Det er ikke brændstoffet som giver moment.

selv grrrr. Ved da begge at laaangt de fleste benzinere er sugemotorer og
laaaangt de fleste dieselbiler er med turbo. At SAAB så laver nogen benziner
med
turbo og golf 1 diesel findes uden turbo osv. giver temmelig lidt mening at
diskutere
med mindre man bare søger efter undtagelsen i reglen.
Desuden fremgår det ganske klart og tydeligt hvilke biler jeg omtaler.

> Godt du lige fik det sidste med der...

Jeg kemder jo gruppen. Her søger man jo bare efter undtagelserne, for
ligesom
at skyde folks indlæg ned.

> Næææh, dét er blot én af ulemperne ved dieselmotorens finktionsfacon...

Ja

--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-11-10 00:08

"Tom" skrev i meddelelsen

>Se det tror jeg så ikke rigtig på. Muligt hvis FDM skal regne på det, men
>mine egne beregninger viser ikke at det er dyrere at vedligeholde en
>diesel.

Partikelfiltret er een af problemområderne - det ødelægges af det daglige
brug, hvor temperaturen er for lav qua den korte distance jvf. FDM og
andre...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-10 05:58

Tom skriver:

> selv grrrr. Ved da begge at laaangt de fleste benzinere er sugemotorer og
> laaaangt de fleste dieselbiler er med turbo.

Det billede er ved at vende godt og grundigt for benzinmotorernes
vedkommende. I dag kan du ikke købe en ny Golf benziner uden turbo.

Klaus

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-11-10 10:03

Hej

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> Se det tror jeg så ikke rigtig på. Muligt hvis FDM skal regne på det, men
> mine
> egne beregninger viser ikke at det er dyrere at vedligeholde en diesel.

Det er muligt det er billigere nu, men går højtrykspumpen, dyser eller
turbo, ja så tror jeg hurtigt dit regnskab får røde tal ;)

Mvh
Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-11-10 06:26

"Mogens (K)" skrev i meddelelsen

> Hva bør han vælge?

Han har nu valgt benzin, fordi diesel nok vil være mindre godt ift. det
daglige kørselsmønster. BMW 118d gik ellers "rent ind", da den blev testet
af ham :)