5-30 vs. 5-40 olie ?
Fra : Per

Dato : 31-10-10 13:27

Hej Bilfolk !

Hvad er forskellen på en 5-30 og en 5-40 olie ?

Min bil foreskriver en 5-30 olie både i Haynes og i manualen.

Vil der ske noget ved at give den en 5-40 olie fx. ?

Grunden til mit spørgsmål, er, at der er ret stor prisforskel på hhv. 5-30
og 5-40 olie selv indenfor samme oliemærke.
5-30 er ofte 100 til 150 kr dyrere end 5-40 for 4 liter.

På mine tidligere biler har jeg altid kørt med 5-40 fuldsyntetisk uden
problemer, så det undrer mig at denne her (Ford Ka. med hydrauliske
ventiler, hvis det betyder noget) skal have 5-30.

Mvh. Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 31-10-10 13:43

> På mine tidligere biler har jeg altid kørt med 5-40 fuldsyntetisk uden
> problemer, så det undrer mig at denne her (Ford Ka. med hydrauliske
> ventiler, hvis det betyder noget) skal have 5-30.

Tja, BMW har også fået den idé at foreslå 5w-30 til ældre BMW'er (318i
fra 1995 f.eks), men da 5w-30 ikke var opfundet dengang har jeg fortsat
efter devisen, at 5w-40 fungerede fint, inden 5w-30 dukkede op

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-10 14:07

Den 31-10-2010 13:43, Troels [around 9000] skrev:

> Tja, BMW har også fået den idé at foreslå 5w-30 til ældre BMW'er (318i
> fra 1995 f.eks), men da 5w-30 ikke var opfundet dengang har jeg fortsat
> efter devisen, at 5w-40 fungerede fint, inden 5w-30 dukkede op

Bruger du samme devise med din tandbørste; Der var ikke lavet tandpasta,
så jeg børster bare?

Mon ikke der er sket en udvikling på området, som gør at motoren trods
alt har lidt bedre af af få hvad de nu anbefaler?

Ingen tvivl om at bedre kvalitet ikke ligefrem skader motoren, vel?

Venligst
Mcwm

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-10-10 14:07

Per skriver:

> Hvad er forskellen på en 5-30 og en 5-40 olie ?

40 olien tykkere ved normal arbejdstemperatur end 30 olien.

Klaus

Fra : SvenP

Dato : 31-10-10 20:02

Det handler om hvor tykt olien flyder når bilen er varm. Netop hydrauliske
ventilløftere er en af de ting der kan være følsomme på det punkt. Men det
kan også være problematisk på andre områder. Generelt vil jeg anbefale dig
at følge fabrikantens foreskrifter, og ikke kun på viskositeten, men også
mht. kvalitets mærkningen. Det sagt kan der dog være tilfælde hvor man kan
argumentere for en tykkere olie til især ældre/slidte motorer.