Hvad dækker reklamationsretten?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-10-10 14:05

Hej

Vil reklamationsretten på en brugt bil, dække en motor til centrallås, eller
betragtes det som slid?

Mvh
Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-10-10 14:31

On Sat, 30 Oct 2010 15:04:56 +0200, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

>Hej
>
>Vil reklamationsretten på en brugt bil, dække en motor til centrallås, eller
>betragtes det som slid?
Reklamationsretten er retten til at reklamerer over en "mangel" (der
var til stede på købstidspunktet) og så skal sælger så udbedre denne
mangel.

Så alt efter de nærmere omstændigheder kan der være tale om en
"mangel" eller bare bad luck.

I de første 6 måneder er der en formodningsregel der siger at
"mangler" der viser sig indenfor de første 6 måneder var tilstede på
købstidspunktet.

Men med en brugt genstand er det jo lidt mere tricky for intet varer
jo evigt, heller ikke "motor til centrallås", så hvis det er
forventeligt at en sådan kan dø (alder og alle andre ting taget i ed),
ja så ingen reklamationsret på den.

Taler vi om en 25 år gammel bil så må meget nok forventes ikke at være
i tip-top tilstand og derfor ikke så meget man kan reklamerer over,
men er det en 5 år gamme bil så kan man reklamerer over væsentligt
mere.

Og en "motor til centrallås" er ikke en slidgenstand på linje med
bremsedele, dæk, vindusvisker og pærer.

/Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-10-10 14:44

> [...]
> mere.
>
> Og en "motor til centrallås" er ikke en slidgenstand på linje med

Bilen er 10 år gammel

Kan da prøve at skrive til forhandleren, og høre hvad han mener om det.

Ellers kan sådan en motor vel også erhverves til forholdsvis små penge, og
er relativ nem at skifte - så mon ikke jeg overlever alligevel ;)

Må prøve at søge Ebay tyndt, hvis ikke forhandleren hoster op med en.

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-10 16:50

Hans Mouridsen skriver:

> Bilen er 10 år gammel

Skriv til forhandleren, måske er de flinke ved dig. Ellers ville jeg
nok sige at det var så den sliddel.

Klaus

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-10-10 17:12

> Skriv til forhandleren, måske er de flinke ved dig. Ellers ville jeg
> nok sige at det var så den sliddel.

Ja der er jo grænser for, hvad man kan forlange af en 10 år gammel Mazdarati
;)

Mvh
Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-10-10 18:46

"Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen

> Ja der er jo grænser for, hvad man kan forlange af en 10 år gammel
> Mazdarati

Omvendt er det faktisk ret interessant at læse, hvad forbrugerrådet skriver
om sagen. Annonceringen af bilen (teksten der er anvendt) har en del af sige
jvf. dette link: www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 31-10-10 13:09

Den venlige forhandler sender mig en anden :)

Mvh
Hans

Fra : \"@

Dato : 01-11-10 08:26

Den 31-10-2010 13:08, Hans Mouridsen skrev:
> Den venlige forhandler sender mig en anden :)
>
> Mvh
> Hans

Hvor der det dog dejligt at der findes søde forhandlere derude

Mikael

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-11-10 09:06

Hej

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev i en meddelelse

> Hvor der det dog dejligt at der findes søde forhandlere derude

Ja de findes altså :)

Mange af de steder, hvor jeg har kigget på bil, har brugtvognsforhandleren
også typisk fraskrevet sig alt ansvar, når der blev spurgt ind til
reklamationsret - biler i prisklassen 40-60 kkr.

Mvh
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-10 02:20

On 1 Nov., 09:05, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
> også typisk fraskrevet sig alt ansvar, når der blev spurgt ind til
> reklamationsret - biler i prisklassen 40-60 kkr.

Det kommer han ikke langt med...

--
Christian

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 01-11-10 09:41

>Det kommer han ikke langt med...

Nej det er muligt, men når forhandleren kommer med sådan en udmelding fra
starten af, skal man nok påregne en masse bøvl og besvær hvis bilen skulle
bryde sammen. Så skal man pusse FDM og diverse retsinstandser på dem, og de
betaler sikkert ikke noget alligevel selvom de bliver dømt.

Vil tro vi har besøgt 4-5 forhandlere i forbindelse med bilkøbet, og kun 1
forhandler (hvor vi købte), villle uden problemer stå ved
reklamationsretten.

Det er i øvrigt hos Skoda i Ejby vi har købt bilen - super godt købsforløb
og efterfølgende service.

Mvh
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-10 03:00

On 1 Nov., 09:41, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
> bryde sammen. Så skal man pusse FDM og diverse retsinstandser på dem, og de
> betaler sikkert ikke noget alligevel selvom de bliver dømt.

Enig, jeg ville da også vælge en anden så.

> Det er i øvrigt hos Skoda i Ejby vi har købt bilen - super godt købsforløb
> og efterfølgende service.

Fint at de får nævnt deres navn når de leverer god service.

--
Christian