Straffesag, justitsmord?
Fra : Slemrian

Dato : 31-10-10 10:58

Hej
Jeg er dømt i en straffesag for hærværk på noget materiel. Det omhandlede
materiel for i forvejen ødelagt og det var ikke mig som ødelagde det,
selvom jeg havde fat i tingene.

Tingenes værdi er reelt kun kr.500 men anmelder har krævet kr.5.000 i
erstatning, hvilket jeg er dømt til at betale uden dokumentation.

Nu er mit spørgsmål så:
* er der i straffesager et mindstebeløb for skadens omfang, for at der kan
rejses tiltale eller fældes dom?

* har jeg mulighed for at få politiet til at genoptage efterforskningen,
således at de begivenheder som kan frikende mig, bliver oplyst?

Venlig hilsen

Fra : Henning

Dato : 31-10-10 11:43

On Sun, 31 Oct 2010 10:57:50 +0100, Slemrian
<slemrian@slemrian.slemrian> wrote:

> [...]
>
>* har jeg mulighed for at få politiet til at genoptage efterforskningen,
>således at de begivenheder som kan frikende mig, bliver oplyst?

Har du anket sagen, evt. med hjælp fra din advokat?

Fra : Kasper Demant

Dato : 31-10-10 12:35

Den 31-10-2010 10:57, Slemrian skrev:
> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål så:
> * er der i straffesager et mindstebeløb for skadens omfang, for at der kan
Nej, selvfølgelig er der ikke det. Man kan da ikke straffrit rende rundt
og ødelægge andres ting fordi de ikke har nogen økonomisk værdi.

> * har jeg mulighed for at få politiet til at genoptage efterforskningen,
> således at de begivenheder som kan frikende mig, bliver oplyst?
Lad mig gætte, og det er KUN et gæt. Du fik en udeblivelsesdom, og nu er
du ikke tilfreds med udfaldet.
Hvis det er tilfældet synes jeg rent faktisk du spilder alles tid med
dit spørgsmål. Hvis du ikke engang selv gad at bruge en formiddag på at
møde op til din egen straffesag (hvor du i øvrigt var uskyldig), hvorfor
skal vi så bruge tid på at prøve at rage kastanjerne ud af inden for dig?

Tager jeg fejl, så beklager jeg selvfølgelig min lidt for hurtigt
dragede konklusion

> Venlig hilsen

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Slemrian

Dato : 31-10-10 19:12

On Sun, 31 Oct 2010 12:35:22 +0100, Kasper Demant wrote:

> Lad mig gætte, og det er KUN et gæt. Du fik en udeblivelsesdom, og nu er
> du ikke tilfreds med udfaldet.

Forkert gættet. Jeg mødte op i byretten.

> [...]
> skal vi så bruge tid på at prøve at rage kastanjerne ud af inden for dig?

Er det nogen som du er vant til, siden du er så sur?

Kunne du ikke istedet forholde dig til, at politiet intet har gjort for at
få mig frikendt. De har end ikke undersøgt gerningsstedet eller set
genstanden. De har kun ejermandens vidneudsagn og hans lort var ødelagt af
andre før mig og nu skal det hele tørres af på mig.

Dommeren lagde alene forurettedes forklaring til grund.

Jeg har været udsat for en inkompetent dommer og justitsmord. Jeg er dæmt
for noget som jeg ikke har gjort og er vred og hævntørstig. Jeg er sikker
på at det sker ofte og at mange uskyldige er blevet straffet.

Hvis du vil bidrage til sagen, så vær saglig og forhold dig til
spørgsmålene hvis du har juridisk indsigt.

Fra : Kasper Demant

Dato : 31-10-10 20:57

Den 31-10-2010 19:12, Slemrian skrev:

> Forkert gættet. Jeg mødte op i byretten.

Okay, det er taget til efterretning og jeg beklager selvfølgelig mine
forhastede konklusioner

> Er det nogen som du er vant til, siden du er så sur?
Det er - desværre - ikke sjældent forekommende i denne gruppe, at folk
stiller spørgsmål, som man bruger tid på at besvare, for så at finde ud
af, at fakta var helt anderledes eller aldeles mangelfuldt.

> [...]
> genstanden. De har kun ejermandens vidneudsagn og hans lort var ødelagt af
> andre før mig og nu skal det hele tørres af på mig.

Det lader til, at det er en STRFL § 291, stk. 1 forseelse du er straffet
for.
Byrettens dom kan ankes til landsretten i overensstemmelse med reglerne
i Retsplejelovens fjerde bog, kap. 82 jf. RPL § 901, 1. pkt.
For at du som tiltalt kan anke, skal du have givet møde i byretten og
være idømt enten mere end 20 dagbøder, en bøde på over 3000 kr,
konfiskation af genstande af tilsvarende værdi eller andre
offentligretlige følger jf. RPL § 902, stk. 2, nr. 1-4.

Erstatningsbeløbet kan ikke medregnes i "en bøde på over 3000 kr."

Opfylder du ikke kravene til at kunne anke straffesagen, kan du ansøge
procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke alligevel jf. RPL §
903. Tilladelsen kræver dog at sagen er af principiel karakter eller at
særlige grunde i øvrigt taler for det

Da du som tiltalt i en straffesag ved dommen er pålagt erstatningspligt,
kan du altid anke erstatningsspørgsmålet i den borgerlige retsplejes
former, jf. RPL § 996.
Dette er nok vigtigt i dit tilfælde hvor du bestrider erstatningens
størrelse.

> Hvis du vil bidrage til sagen, så vær saglig og forhold dig til
> spørgsmålene hvis du har juridisk indsigt.
hermed gjort

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Slemrian

Dato : 05-11-10 13:58

On Sun, 31 Oct 2010 20:57:24 +0100, Kasper Demant wrote:

> hermed gjort

Smukt, det var lige hvad jeg manglede

Risikerer jeg at skulle betale sagens omkostninger for Landsretten hvis jeg
taber og i givet fald hvor meget?
(jeg er selvmøder)

Kan anmelderen af det påstëde hærværk, retsforfølges for at anmelde en
skade som han vidste var der i forvejen?
Jeg har nu set nogle billeder hvor man tydeligt kan se den gamle skade på
materiellet.

Venlig hilsen

Fra : Per

Dato : 05-11-10 17:39

Slemrian wrote:

> Smukt, det var lige hvad jeg manglede
>
> Risikerer jeg at skulle betale sagens omkostninger for Landsretten
> hvis jeg taber

Ja

og i givet fald hvor meget?

?

> Kan anmelderen af det påstëde hærværk, retsforfølges for at anmelde en
> skade som han vidste var der i forvejen?
> Jeg har nu set nogle billeder hvor man tydeligt kan se den gamle
> skade på materiellet.

Ja, Straffelovens § 165 (falsk anmeldelse)

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 31-10-10 13:40

Slemrian wrote:
> [...]
>
> Tingenes værdi er reelt kun kr.500 men anmelder har krævet kr.5.000 i
> erstatning, hvilket jeg er dømt til at betale uden dokumentation.

1: anmelder skal kunne dokumentere sit erstatningskrav.

> Nu er mit spørgsmål så:
> * er der i straffesager et mindstebeløb for skadens omfang, for at
> der kan rejses tiltale eller fældes dom?

2: Nej

> * har jeg mulighed for at få politiet til at genoptage
> efterforskningen, således at de begivenheder som kan frikende mig,
> bliver oplyst?

3: Her står reglerne for genoptagelse af en Straffesag:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/retsplejeloven.html

Normalt kan byretsdomme, hvor bøden er under 3000 kr (mener jeg det er) ikke
ankes.

Mvh. Per

Fra : Slemrian

Dato : 31-10-10 19:18

On Sun, 31 Oct 2010 13:39:47 +0100, Per wrote:

> 1: anmelder skal kunne dokumentere sit erstatningskrav.

Han har selv opgjort et beløb som jeg anser for 10 gange værdien. Han
forsøger at få mig til at betale for hans gamle ragelse.

Kan der være tale om forsøg på bedrageri og evt hvilke paragraffer?

> Normalt kan byretsdomme, hvor bøden er under 3000 kr (mener jeg det er) ikke
> ankes.

Betyder det så, at sagen kan påklages til menneskerettighedsdomstolen?