Har jeg krav på servicekontrakt til "gamme~
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-10 20:04

Jeg køber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
Den 3. juni går jeg til min lokale forhandler af mærket, ikke den forhandler
som solgte mig bilen, for at tegne en servicekontrakt på bilen.
Jeg modtager på min mail, en mail med ansøgning om servicekontrakt, som er
dateret den 3.juni og jeg kan også se at mailen er sendt til en xx hos
mærkets importør.
Denne xx er garantiadministrator hos importøren.

Efter noget tid hvor jeg ikke modtager noget fra impotøren, kontakter jeg
telefonisk xx for at hører på staus på kontrakten.
Jeg får så den besked, at impotøren havde sendt papirene på kontrakten til
den forhandler som havde solgt mig bilen.
Denne forhandler havde så meldt tilbage, at de kun havde solgt bilen, og at
den nu kørte andet steds i landet.
xx lovede mig så at importøren ville sende papirene til min lokale
forhandler.

Den 16. juli kontakter jeg så min lokale forhandler, for at hører om de har
modtaget noget fra importøren. Det havde de ikke.
I august (har ikke noteret dato) kontakter jeg igen min lokale forhandler
for at hører om de har modtaget noget, igen havde de ikke modtaget noget.
Men de havde forsøgt at kontakte xx, men vedkomende var taget på ferie, men
min lokal forhandler ville selvfølgelig kontakte xx med det samme vedkomende
kom hjem fra ferie.
3. september mailer jeg så til xx for at hører hvorfor der intet sker. 5.
september svarer xx tilbage at vedkomende vil tage fat i min lokale
forhandler.
Og at xx gerne ville vide besked i fald der ikke skete noget i sagen.

Da jeg intet hører vender jeg selv forbi forhandleren for at høre til
kontrakten, og får svaret, at de bestemt ikke har glemt mig, men at de vil
være sikker på at det bliver gjort rigtigt
og at de arbejder på kontrakten.

12. oktober mailer jeg så igen xx for at lade xx vide at jeg altså stadig
ikke har fået kontrakten op at stå.
22. oktober modtager jeg svar fra xx som er meget forbavset over intet er
sket, og xx kontakter nu igen forhandleren. Men igen hører jeg intet fra
forhandleren.
25. oktober er jeg hos forhandleren, som glad fortæller mig at _nu_ ved de
lige hvordan sådan en kontrakt skal laves, og at de har en nung mand som vil
hjælpe mig med det.

Vi aftaler så at jeg skal komme forbi den 28. oktober, hvor jeg alligevel
skal have skiftet til vinterdæk.
Så den 28. oktober kommer jeg forbi, og stor bliver min overraskelse da det
viser sig, at en af sælgerne er den unge mand som skal hjælpe mig.
For det viser sig, at alt han gør er at på computeren indtaster han varighed
og antal km, printer ud, og wupti er kontrakten klar til underskrivelse.
Så meget ballade for noget der tog 10 minutter.
Men, og her kommer men'et. Da jeg tilbage i juni ville tegne kontrakten,
kostede kontrakten 0,2778 kr. pr. km. Men nu koster det 0,2904 kr. pr. km.
Det bliver jeg selvfølgelig ikke glad for, og siger at jeg da helt klart bør
have kontrakten til "gammel" pris. Det ved sælgeren ikke rigtig hvad han
skal sige til.
Så jeg underskriver ikke kontrakten. Sælger vil kontakte xx for at høre hvad
vi gør i denne situation.

Men mit spørgsmål er, har jeg krav på at få kontrakten til de 0,2778 kr. pr.
km. ?
Jeg mener, jeg har jo gjort hvad jeg kunne for at holde gryden i kog, samt
jeg har en mail med anmodning om oprettelse af kontrakten dateret 3. juni.
Jeg er godt klar over, at det er pebernødder det drejer sig om, helt præcis
1.701 kr. men det er mere pricippet det drejer sig om.

Mvh

Thomas

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-10-10 13:45

On 30 Okt., 21:03, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote:
> Jeg k ber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
> Den 3. juni g r jeg til min lokale forhandler af m rket, ikke den forhandler
> som solgte mig bilen, for at tegne en servicekontrakt p bilen.
> Jeg modtager p min mail, en mail med ans gning om servicekontrakt, som er
> dateret den 3.juni og jeg kan ogs se at mailen er sendt til en xx hos
> m rkets import r.
> Denne xx er garantiadministrator hos import ren.

> Men mit sp rgsm l er, har jeg krav p at f kontrakten til de 0,2778 kr. pr..
> km. ?

Priserne er steget på al ting fra juni, og kan du bevise en bevidst
forhaling i forløbet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-10 20:54

Anders Andersen skrev:

> Priserne er steget på al ting fra juni, og kan du bevise en bevidst
> forhaling i forløbet?

Hvorfor skulle han dog det? Udgangspunktet er at et tilbud binder
tilbudsgiver i det øjeblik det kommer til købers kundskab (bliver
læst).

Jeg tør imidlertid ikke kloge i om der foreligger et tilbud i
denne lidt indviklede affære. Og vi kender ikke tilbuddets ordlyd
- det kunne indeholde forbehold.

--
Bertel

Fra : Jet

Dato : 30-10-10 13:48

On 30 Okt., 22:03, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote:
> [...]
> skal sige til.
> S jeg underskriver ikke kontrakten. S lger vil kontakte xx for at h re hvad
> vi g r i denne situation.
>
> Men mit sp rgsm l er, har jeg krav p at f kontrakten til de 0,2778 kr. pr..
> km. ?
> Jeg mener, jeg har jo gjort hvad jeg kunne for at holde gryden i kog, samt
> jeg har en mail med anmodning om oprettelse af kontrakten dateret 3. juni..
> Jeg er godt klar over, at det er pebern dder det drejer sig om, helt pr cis
> 1.701 kr. men det er mere pricippet det drejer sig om.

Du betaler altså for 135.000 km ?
Har du fået et underskrevet papir (kontraktforslag/tilbud) på, at du
er lovet service kontrakten til 0,2778 dkk/km vil det være gældende,
er der taget forbehold for prisstigninger, det står gerne med småt -
er der ikke noget at komme efter.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-10 10:20

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>er lovet service kontrakten til 0,2778 dkk/km vil det være gældende,
>er der taget forbehold for prisstigninger, det står gerne med småt -

Ja, 135.000 km og 6 år.
Det jeg har er en mail med følgende ordlyd dateret 3.juni:

Kære: Thomas Xxxxxxx

Vi har modtaget nedenstående anmodning, og vender tilbage snarest

Med venlig hilsen
Xxxxxx Danmark A/S

Ja tak, jeg vil gerne modtage et uforpligtende tilbud på Xxxxxxx
serviceaftale:

Navn: Thomas Xxxxxx
Adresse: Xxxxx xx, xx. xx.
Postnr og By: 7600 Struer
Telefon: xxxxxxxxx
E-mail: xxxx@xxxxxx.dk
Regnr: BF5x xxx
Bilens kørte km: 700
Varighed: 6 år
Km: 135.000 km
Betalingsterminer pr år: 4

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-10-10 15:30

On 30 Okt., 21:54, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Hvorfor skulle han dog det? Udgangspunktet er at et tilbud binder
> tilbudsgiver i det jeblik det kommer til k bers kundskab (bliver
> l st).

Det har jeg lidt problem med. Det er et tilbud om køb som ikke binder
sælger til een køber.
Det må være som en blomsterbutik. Du spørger hvad det bundt roser
koster og det er 100 kr. Det får allet vide der spørger på det samme
bundt roser. Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
koster det 102 kr.
Du kan da ikke få dem til 100 kr, bare fordi du fik at vide det var
prisen en uge før. Sælger er ikke bundet af sin pris (tilbud) og der
skal ikke være et skilt i butikken at priser kan stige uden varsel.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-10-10 08:17

"Anders Andersen" <aa90180@gmail.com> wrote in message

> Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
> koster det 102 kr.

Sammenligningen holder ikke for OP har jo bestilt varen for lang tid siden
og ikke først "ugen efter".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-10 10:05

Anders Andersen skrev:

> Det har jeg lidt problem med.

Ja.

> Det er et tilbud om køb som ikke binder sælger til een køber.

Det sagde jeg heller ikke. Jeg sagde at sælger er bundet af sit
tilbud når det kommer til købers kundskab. Du ved ikke hvad der
ligger i "bundet" - fair nok - men sådan ligger landet altså.

Det betyder at han ikke kan løbe fra sit tilbud hvis køber
meddeler ham at han vil acceptere det.

> Det må være som en blomsterbutik.

Nej, det må det ikke.

> Du spørger hvad det bundt roser
> koster og det er 100 kr. Det får allet vide der spørger på det samme
> bundt roser. Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
> koster det 102 kr.

Ja. Mundlige tilbud skal accepteres på stedet. Ellers er de
automatisk bortfaldet. Og i dit eksempel fremsatte kunden ikke
noget ønske om at købe. Han bad blot om en oplysning.

Hvis han straks havde meddelt at han ville købe varen da han fik
at vide at den kostede 100 kr., så forelå der en færdig aftale.

Om han så ville kunne komme et par uger efter og købe til samme
pris, er tvivlsomt alligevel. Som udgangspunkt hart sælger ikke
pligt til at opbevare varer som er bestilt af køber men ikke
betalt. Hvis køber ønsker det, må han lave en konkret aftale med
butikken. Den går de næppe med til uden kontant betaling.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 31-10-10 10:34

"T. R." skrev
> [...]
> kostede kontrakten 0,2778 kr. pr. km. Men nu koster det 0,2904 kr. pr. km.

På Mitsubishi side hvor man kan beregne prisen på servicekontrakter, kan man
se at der kan beregnes start fra et km. tal forskelligt fra nul og prisen er
afhængig af postnummer.

Dette kan have indflydelse også på din pris, om du er flyttet til et dyrere
område eller starter fra et andet km. tal.
Det må logisk blive dyrere fra 7.000 km til 142.000 end fra 0 Km til 135.000
Km.
Det var ikke hvad du spurgte om, men jeg kan nu heller ikke se at du har et
tilbud til en bestemt pris, du har skrevet en ansøgning om en
servicekontrakt, men det er ikke det samme som at du har accepteret et
tilbud om en kontrakt til en bestemt pris.

Man kunne forestille sig at forhandleren havde givet dig en kontrakt med
pris og betingelser, at du havde underskrevet den og sendt den til
importøren, i så fald er den bindende, men at du skriver en ansøgning er
ikke bindende for modtageren.

Man kan heller ikke på Mitsubishi side bestille en kontrakt, man kan beregne
prisen og sende en anmodning om at få tilsendt en kontrakt.

mvh
Alex Christensen
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-10 14:51

> [...]
> dyrere område eller starter fra et andet km. tal.
> Det må logisk blive dyrere fra 7.000 km til 142.000 end fra 0 Km til

Jeg er ikke flyttet i mellem tiden, og kontrakten løber under alle
omstændigheder fra 0-135.000 km.
Uanset tidspunktet for tegnelse.

> [...]
> servicekontrakt, men det er ikke det samme som at du har accepteret et
> tilbud om en kontrakt til en bestemt pris.

Nej, har ikke et tilbud på en bestemt pris.
Kun en sandsynliggjort pris pr. km pr. juni 2010.

> [...]
> pris og betingelser, at du havde underskrevet den og sendt den til
> importøren, i så fald er den bindende, men at du skriver en ansøgning er

Ja, det ville jo have været det bedste.
Det der nager mig mest er, at jeg egentlig tror at forhandleren med vilje
har forhalet hele situationen
da han før indsendelse af ansøgningen talte meget varmt for at jeg skulle
droppe MMc's servicekontrakt
da den ville koste ham en procent-sats hver måned, og i stedet tegne en
servicekontrakt som forhandleren
selv stod bag. Dette var jeg ikke interesseret i, men min mening er så, at
han med vilje har trukket tiden
i håb om at jeg blev træt, og så alligevel ville tegne hans egen.
Nå, jeg må jo bare falde til patten, og betale ved kasse ét.

Mvh

Thomas

Fra : Klaus H

Dato : 31-10-10 16:31

Det er med autoforhandlere som med læger og tandlæger.
Det er ikke afstanden til dem der er afgørende, men om man stoleer på dem.
Gør man ikke det, så find en anden.

Klaus H

Fra : alexbo

Dato : 31-10-10 18:20

"T. R." skrev

>men min mening er så, at han med vilje
>har trukket tiden i håb om at jeg blev træt, og så alligevel ville tegne
>hans egen.

Det er vel næppe den "nye" forhandler der har foranlediget at kontrakten
blev sendt til den forhandler der har solgt bilen.

Det var dette med at bilen kører andetsteds i landet der fik mig til at tro
du var flyttet, men du har bare flyttet forhandler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-10 21:42

> "T. R." skrev

> Det er vel næppe den "nye" forhandler der har foranlediget at kontrakten
> blev sendt til den forhandler der har solgt bilen.

Nope, det har du ret i, men efterfølgende "nøl" kan kun tilskrives min
lokale forhandler.
I hvert fald vurderet ud fra sælgerens udtalelse om, at det bare lige var at
proppe nogle informationer
ind på en MMC hjemmeside, udprinte, skrive under og wupti så var kontrakten
lavet, og
"betalingskort" samt opkrævning ville blive sendt med posten.

> Det var dette med at bilen kører andetsteds i landet der fik mig til at
> tro
> du var flyttet, men du har bare flyttet forhandler.

Ja, det kunne jeg godt have præciseret bedre.

Mvh

Thomas

Fra : Anders Andersen

Dato : 31-10-10 06:10

On 31 Okt., 10:04, Bertel Lund Hansen
> [...]
> betalt. Hvis køber ønsker det, må han lave en konkret aftale med
> butikken. Den går de næppe med til uden kontant betaling.

Jeg siger tak for svaret Bertel.