Affald på privatfællesvej
Fra : Gunnar007

Dato : 29-10-10 18:44

Naboen har nu i 4 mdr haft en palle fliser stående på fortorv, så eneste
mulighed for at passere fortorv at ved at træde ud på vej. Byggeprojektet er
for længst blevet færdigtgjort.
Han har hidtidigt ikke reageret på de venlige henstillinger.
Hvad kan gøres for han flytter sine ting ind i sin egen forhave, istedet for
at fylde på fortorv på privat fællesvej ??

Hilsen G

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-10 19:07

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad kan gøres for han flytter sine ting ind i sin egen forhave, istedet
> for at fylde på fortorv på privat fællesvej ??

Vi bor også på privat fællesvej, og vi har som alle andre den regel, at
fortovet ikke må bruges som oplagringsplads til byggematerialer eller
haveaffald. Der må heller ikke sættes containere på fortovet. Der kan opnås
dispensation ved henvendelse til vejmyndighederne i kommunen, men f.eks.
byggemateriel, fliser o.l. skal fjernes når det ikke skal bruges mere, eller
ihvertfald så længe dispensationen gælder.

Du undgår nok ikke en henvendelse til kommunen, hvis naboen ikke forstår en
venlig hensstilling. Så er det spørgsmålet om det ender i det helt store
uvenskab, og om det er det værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gunnar007

Dato : 29-10-10 19:22

<
<Du undgår nok ikke en henvendelse til kommunen, hvis naboen ikke forstår en
<venlig hensstilling. Så er det spørgsmålet om det ender i det helt store
<uvenskab, og om det er det værd.

Det er skam det hele værd, da alle grundejere på vejen er enig om de roder.
Vores belægning på vejen var ganske fin indtil de flyttede ind for 3 år
siden. Nu har den store oliepletter fra deres oliedryppende biler, som
åbenbart helst skal stå og svine på vejen, end i egen carport, så
grundejerforeningen er villige til dette nærmest ubetydelige "slagsmål"
Skulle vel nævne at jeg er Grundejerforeningsformand

Hilsen G
<--

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-10 20:25

> [...]
> grundejerforeningen er villige til dette nærmest ubetydelige "slagsmål"
> Skulle vel nævne at jeg er Grundejerforeningsformand

Hvis det står så slemt til, er jeg 100% enig med dig.

Jeg var kasserer i vores grundejerforening i 14 år, og opholdt mig flere
gange på øretævernes vendeplads, når visse grundejere forbrød sig mod
reglerne, og gik amok når de fik en påtale. Vi fik asfalteret vores 4 ret
små veje i 2000, det kostede 300.000 kr, og vi i bestyrelsen var desværre
også nødt til at påpege, at oliedryppende biler er ødelæggende for asfalt,
og vi skred hårdt ind over for disse tilsyneladende ligeglade grundejere.

Jeg synes, at grundejerforeningen i første omgang skriftligt skal gøre
pågældende opmærksom på, at en sådan adfærd ikke kan tolereres længere. Hvis
det ikke hjælper er det kommunen der må træde til. Hvis alle de andre
grundejere så vil bakke op om det, er der jo større vægt bag, men desværre
er det ikke altid at tilsagn om støtte i en sag bliver fulgt op af handling.
Det kan til tider knibe en smule med solidariteten når det kommer til
stykket.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-10-10 09:22

On Fri, 29 Oct 2010 21:25:23 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@dk.invalid> wrote:

> [...]
>og vi skred hårdt ind over for disse tilsyneladende ligeglade grundejere.

Jeg forstår godt at folk bliver sure ovet at få at vide "at
oliedryppende biler er ødelæggende for asfalt", for hvad er
"ødelæggende", er det kosmetisk, sikkerhedsmessigt eller hvad dækker
udtrykket egentligt over ?

Biler kan lække flere typet væske deriblandt: benzin, diesel, olie,
vand, batterisyre, ethylenglykol, propylenglykol.
Alle udgør de på hver sin måde et problem når de forlader køretøjet
deriblandt:
Forurening af naturen.
Gør vejbelægningen fedtet
Ser grimt ud.

Men at en eller flere af disse væsker skulle være direkte ødelæggende
for asfalten er lidet troværdigt, men selvf. det afh. hvad man lægger
i ordet "ødelæggende" og i hvilke mængder væskerne kommer dryppende.

Man bør som talsmand for et fællesskab være omhyggelig med sit ordvalg
(når man taler på fællesskabets vejne), man bør være meget præcis i
sine formuleringer/argumenter, ellers vil det uungåeligt føre til
misforståelser, misforståelser mht. hvorledes modtager opfatter
budskabet (der bliver hørt noget helt andet end det der blev sagt) og
det er ingen tjent med, hverken afsender eller modtager af budskabet.
Derud over er det rigtigt smart at man har sat sig grundigt ind i de
regler/love/etc. man vil bruge i sin agumentation.

/Hans

Fra : JBH

Dato : 30-10-10 10:04

> [...]
> for asfalten er lidet troværdigt, men selvf. det afh. hvad man lægger
> i ordet "ødelæggende" og i hvilke mængder væskerne kommer dryppende.

"Snip"

Hvis vi nu holder os til jura'en ...

Hvad siger loven/synshallen. mht. biler som lækker vædsker ?

/JBH

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-10-10 11:11

On Sat, 30 Oct 2010 11:04:13 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Hvis vi nu holder os til jura'en ...
>
>Hvad siger loven/synshallen. mht. biler som lækker vædsker ?
"Vejledning om syn af køretøjer"
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
7.01.001
8.03.005
9.2.4.3

/Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-10 15:24

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> oliedryppende biler er ødelæggende for asfalt", for hvad er
> "ødelæggende", er det kosmetisk, sikkerhedsmessigt eller hvad dækker

Jeg ser helt bort fra det kosmetiske. Vi fik at vide af selskabet der lavede
vore veje, at olie simpelthen opløser asfalten, Hvor vidt det er korrekt har
jeg ingen idé om, det var bare hvad vi fik at vide. Bortset fra det er store
olieplamager alt andet end kønne, det kan enhver da se.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-10-10 17:21

Den 30-10-2010 16:23, Tove Krieger skrev:
> olie simpelthen opløser asfalten

Formodentlig korrekt, da man kan fjerne asfaltpletter fra sin bil med
dielselolie. (Sikkert en meget off-topic kommentar i en juragruppe)

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Ralph

Dato : 30-10-10 14:22

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> Det er skam det hele værd, da alle grundejere på vejen er enig om de
> roder.
> Vores belægning på vejen var ganske fin indtil de flyttede ind for 3 år

OT, ikke jura.
Jeg ville trykke 10 A4 ark pr. nabo, så de selv skal udfylde husnr.

Flytter du snart dine fliser, de er i vejen.
Gerne snart.

Venligst Lærkevej nr. ______

sådan en 40-50-100 rykkere i løbet af et par uger vil nok virke.

Personligt har jeg brugt den på en dårlig (sløv/doven) kunde som egentlig
har penge nok, men ikke får sig mandet op til at betale sine regninger til
tiden, 14 rykkere på 14 dage kurerede ham.

--
Ralph

Fra : Henning

Dato : 30-10-10 16:38

>Det er skam det hele værd, da alle grundejere på vejen er enig om de roder.

Hvis alle er enige, mødes I alle en dag og går ned og ringer på hans
dør? Eller "tror" du bare alle er enige med dig - man kan jo også være
ligeglad?

Fra : Steen Hansen

Dato : 30-10-10 07:53

On Fri, 29 Oct 2010 19:43:53 +0200, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>
wrote:

> [...]
>Hvad kan gøres for han flytter sine ting ind i sin egen forhave, istedet for
>at fylde på fortorv på privat fællesvej ??

Er det ikke nærmere en politisag, da fortovet skal være tilgængeligt ?

Steen

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-10 15:33

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

> Er det ikke nærmere en politisag, da fortovet skal være tilgængeligt ?
>
> Steen

Jeg tror ikke, at politiet vil tage sig af den slags (hvilket de måske
burde), og jo, et fortov skal altid være tilgængeligt, men i første omgang
er det nok kommunens vejafdeling der skal tage sig af sagen. Hvis man har
opnået den føromtalte tidsbegrænsede tilladelse til at placere
byggematerialer o.l. på fortovet, skal det alligevel være tilgængeligt for
fodgængere, og der skal også kunne komme en barnevogn eller kørestol forbi,
uden at man skal ud på kørebanen for at passere.

Fra : Gunnar007

Dato : 05-11-10 00:13

Og til dem der evt følger med i denne tråd, så forespurgte jeg kommunen om
muligheden for at få flyttet tingene.
Og de har overtaget dialogen... Og Det har allerede givet den forventede
virkning.. 1 stk sur nabo. Dog er tingene ikke flyttet endnu, men mon ikke
det komemr
Men de bliver nok gode igen

Hilsen G