Kinesisk musik.
Fra : Henning Jensen

Dato : 30-10-10 23:23

Mange forestiller sig noget særdeles fremmedartet, og i vestlige øren,
højst mærkværdigt. Men sådan er det langtfra.

Først et par eksempler fra 'gamle dage'.

Teresa Teng, er ikke helt ukendt herhjemme. Nogle af hendes sange har
været brugt i en dansk film
I Kina har hun opnået kultstatus, ikke kun fordi hun havde en dramatisk
og alt for tidlig død, men også fordi hun er rigtig god. Der er udgivet
mange, og der bliver stadig genudgivet mange CD'er med hende.
Her Teresa Teng med "Mei Hua". En charmerende, simpel og enkel lille
sang, helt vestlig i sin opbygning, men Teng gør den også helt kinesisk:

http://www.youtube.com/watch?v=sE4NC_pCWiI

En anden fra fortiden, jeg vil nævne, og som også har kultstatus, er
skuespillerinden Zhou Xuan.
ligesom Teresa Teng, døde Zhou Xuan også tidligt og tragisk.
Hendes sangstemme og måde at synge på, er mere det gamle traditionelle
Kina. Men prøv at høre den fine orkesterledsagelse. Et næsten amerikansk
swingorkester-akkompagnementet her i: "Blooming Flowers and the Full Moon":

http://www.youtube.com/watch?v=hg7dZS74GlE&feature=related

Så en yngre, Grace Chang som også er skuespiller/sanger, og som vist
stadig lever. Her med en schlager eller popnummer om man vil, med et
fint rytme-accompagnement:

http://www.youtube.com/watch?v=iQOPo5tTPNM&feature=related

Den sidste, også en af de nyeste, Janice Wei Lan. Også hun, ligesom
andre unge kinesiske sangere, synger både på sit eget sprog, samt på
engelsk.
Her, fra et helt nyt nyt album fra i år, sangen "Way Back Into Love",
hvor hun synger sammen med Aarif Lee:

http://www.youtube.com/watch?v=lRZAwfB1WsU

Henning.

Jeg kan desværre ikke så god til kinesisk og må af og til hjælpes lidt
med oversættelser.
Og til Åge: navnene kan Googles.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-10-10 00:28

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Mange forestiller sig noget særdeles fremmedartet, og i vestlige øren,
> højst mærkværdigt. Men sådan er det langtfra.

Nej kinesisk musik er dejlig.

Her synger LING:
http://www.youtube.com/watch?v=Ske0amTI58M&feature=related

Her synger LING en dejlig julesang:
http://www.youtube.com/watch?v=Qm0OeiqM2zg

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-10-10 00:48

Den 31-10-2010 01:28, Ã…ge Halldorsson skrev:

> Nej kinesisk musik er dejlig.
>
> Her synger LING:
> http://www.youtube.com/watch?v=Ske0amTI58M&feature=related

Du er fantastisk, Ã…ge.
Der er ikke en dråbe kinesisk i dine eksempler. En typisk tysk
slagersangerinde.
Du må kunne finde nogle ægte eksempler, for det er slet ikke umuligt, at
en kinesisk sangerinde har gæstet et schlagershow.

Hvem er hun, denne Ling?
Bortset fra, at det påstås at hun er 27, og født i Jiangsu, eksister der
intet om hende?
Wiki:
(simplificeret kinesisk: 江苏, traditionel kinesisk: 江蘇, pinyin:
Jiāngsū, Wade-Giles: Chiang-su) er en provins i Folkerepublikken Kina
beliggende ved den østlige kyst.
Navnet "Jiangsu" kommer fra Jiang, en forkortelse for byen Jiangning (i
dag Nanjing), og su for byen Suzhou.
Forkortelsen for denne provins er 苏 (Sū), det andet tegn i navnet.

Hilsen Henning.

Fra : Ã…ge Halldorsson

Dato : 31-10-10 10:35

> Den 31-10-2010 01:28, Ã…ge Halldorsson skrev:

> Du er fantastisk, Ã…ge.

Arhhhh....., det ved jeg da ikke, men mange tak.

> Der er ikke en dråbe kinesisk i dine eksempler. En typisk tysk
> slagersangerinde.

Det passer da ikke at hun kun er en slagersangerinde. Der er også kinesisk
sang på hendes cd. Hun synger da flere kinesisk inspirerede sange på hendes
cd "Duften af jasmin", endda temmelig meget.
Lyt til nr. 1 og 4 - Desuden er der en smule kinesisk præg over nr. 8 og 10
http://www.amazon.com/Der-Duft-von-Jasmin/dp/B001CBUW3Q#mp3TrackPlayer

> Hvem er hun, denne Ling?

Ja, der står sgu ikke meget om hende på nettet, men på "myschlager.de" står
der lidt:
http://www.myschlager.de/schlager/ling-der-duft-von-jasmin.html

Tilsyneladende kan hendes cd købes hos THE VOICE
http://thevoice.shop2download.com/cgi-bin/WebObjects/TShop.woa/wa/PSShop/MusicCollection?id=1779338896
og hos EKSTRABLADET MUSIK
http://ekstrabladet.shop2download.com/m/Ling/Der-Duft-von-Jasmin/?sku=6680054

Hilsen Ã…ge

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-10-10 11:10

Den 31-10-2010 10:35, Ã…ge Halldorsson skrev:

> [...]
> sange på hendes cd "Duften af jasmin", endda temmelig meget.
> Lyt til nr. 1 og 4 - Desuden er der en smule kinesisk præg over nr. 8 og 10

Det var mere spændende, Åge. Tak.
Jeg håber, at du i højere grad ville fortælle, hvad der gør dine link
specielle.
Link til ensartet "schlager-grød", er desværre så uinteressante.

Hilsen Henning.

Fra : TL

Dato : 06-11-10 20:58

On Sun, 31 Oct 2010 00:23:09 +0200, in dk.kultur.musik Henning Jensen
<h_b_j@yahoo.com> wrote:

>Mange forestiller sig noget særdeles fremmedartet, og i vestlige øren,
>højst mærkværdigt. Men sådan er det langtfra.

Bseret på hvad jeg har set og hørt på alle mine mange rejser til Kina
(og fjernøsten generelt) de sidste 4-6 år, er der få der kan komme i
nærheden af Jolin Tsai m.h.t popularitet.
<http://www.youtube.com/watch?v=8nXiUZFqlxI>
Og en af hendes største hit (tekstet så I kan synge med)
<http://www.youtube.com/watch?v=zIEXsErhEnk>
"sød" popsang, der også er et hit som KTV:
<http://www.youtube.com/watch?v=bZTTwMIPIpk>

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-11-10 23:13

Den 06-11-2010 20:57, TL skrev:

> [...]
> Og en af hendes største hit (tekstet så I kan synge med)
> <http://www.youtube.com/watch?v=zIEXsErhEnk>
> "sød" popsang, der også er et hit som KTV:

Tak for dine fine links.
At være på stedet gør det nemmere at følge med.
Mit nyeste album er fra 2009 og med Linda Chung. Det er et soundtrack,
fra filmen af samme navn som nummeret: "My Love Story":

http://www.youtube.com/watch?v=xcLxbrCVfi8&feature=related

I gamle dage var det nemmere at følge med i det nyeste kinesiske. Der
var dengang en pladebutik i Griffenfeldsgade, som kunne skaffe alt hjem.
Og der var den kommunistiske butik, "Sputnik" i Stormgade, som også
havde lidt kinesisk.
Den første forsvandt nogle år efter Mao, og den sidste efter Murens fald.
Det er og var store kulturelle tab.

Kinesiske CD kan sagtens stadig bestilles hjem, men koster over 200
kroner. Jeg har ladet mig fortælle, at man ved at bestille direkte kan
slippe med at betale 15 dollar.

Henning.