Fyr til træpiller
Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-10-10 18:52

?Hvilket fyr skal man vælge - markedet er jo stort.

Har ikke de store krav
- driftsikkert
- minimal vedligehold

Nogen erfaringer ?

Christian

Fra : Ole V Jensen

Dato : 30-10-10 22:25

Christian Stidsen <csnews@stidsen.dk> wrote:

> ?Hvilket fyr skal man vælge - markedet er jo stort.
>
> Har ikke de store krav
> - driftsikkert
> - minimal vedligehold
>
> Nogen erfaringer ?
>
> Christian

Prøv at kigge på dette forum:
www.stokerpro.dk

mvh
Ole-J

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-10 09:54

> ?Hvilket fyr skal man vælge - markedet er jo stort.
>
> Har ikke de store krav
> - driftsikkert
> - minimal vedligehold
>
> Nogen erfaringer ?

Overvej at vælge jordvarme i stedet, eller luft til vand. Der er mindre
vedligeholdelse og prisen er ikke meget højere.

Hvis du stadig vil vælge pillefyr, så sørg for at det ikke pausefyrer. Et
fyr, der pausefyrer, kræver et ret stort aftræk, og kan betyde at du er nødt
til at køre det varme vand over el om sommeren.
En anden ting: Sørg for at kunne have en silo eller et rum ved siden af
fyret, så du ikke er nødt til at købe i poser, men kan få det blæst ind. Så
sparer du meget arbejde, og prisen for pillerne er lavere.

Mvh Maria

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 31-10-10 10:41

Den 31-10-2010 09:54, Maria Frederiksen skrev:

> Overvej at vælge jordvarme i stedet, eller luft til vand. Der er mindre
> vedligeholdelse og prisen er ikke meget højere.

Uden at kunne vide hvad fremtiden bringer, så ville jeg heller ikke
vælge et pillefyr.
Der tales for tiden rigtig meget om, at der skal bruges mere vedvarende
energi til opvarmning. Og det vil temmelig sikkert medføre højere priser
på alle slags brænde.
Selv mærker jeg det ved at jeg efterhånden har svært ved at skaffe
brænde fra skoven, da rigtig meget af det bliver lavet til flis og det
giver en højere pris til skovejeren.
Samtidig slipper han for de grene som jeg efterlader, når jeg fælder
træerne.
Min svoger har lige valgt jordvarme af samme hensyn.

Hilsen Matthias

Fra : Ivar

Dato : 31-10-10 14:16

Matthias H. Matthiessen skrev:

> Min svoger har lige valgt jordvarme af samme hensyn.

Man skal huske på, at jordvarme ikke er specielt godt til kolde
vintre. Her er en artikel, hvor de fraråder, det til huse over
10 år, der ikke er efterisoleret. Artiklen er skrevet sidste
vinter:
http://www.erhvervsbladet.dk/ejendomme-byggeri/jordvarme-er-en-kold-fornoejelse

I gruppen dk.teknik.energi er der mange, der har erfaring med
forskellige energiformer.

Ivar Magnusson

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 31-10-10 14:51

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.erhvervsbladet.dk/ejendomme-byggeri/jordvarme-er-en-kold-fornoejelse
>
> I gruppen dk.teknik.energi er der mange, der har erfaring med

Jordvarme bør kun bruges når man har lavet gulvvarme, for ved radiatore skal
vandet opvarmes de sidste grader ved hjælp af el.

Du kan evt se på en JA stokker, den har askeudtræk så man ikke skal gøre
rent inde i fyret så tit.

Mvh Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-10 21:15

> Hvis du stadig vil vælge pillefyr, så sørg for at det ikke pausefyrer. Et
> fyr, der pausefyrer, kræver et ret stort aftræk, og kan betyde at du er
> nødt til at køre det varme vand over el om sommeren.

Eller solvarme - Egenligt uanset hvilken primær varmekilde man vælger er der
ofte god økonomi i solvarme.

Men en moderne pillebrænder skulle som minimum kunne regulere effekten, have
iltstyring og også automatisk optænding

> En anden ting: Sørg for at kunne have en silo eller et rum ved siden af
> fyret, så du ikke er nødt til at købe i poser, men kan få det blæst ind.
> Så sparer du meget arbejde, og prisen for pillerne er lavere.

Afhænger af lokale forhold - jeg kan ikke få træpiller blæst ind til den
pris jeg giver for piller i sække leveret i garagen.

Men Cristian, har du nogen ide om hvor store effekt du har behov for ?

Har du en senkundær varmekilde som f.eks en brændeovn der kan hjælpe til
under extraordinært koldt vintervejr... Der kan være god økonomi i at vælge
eb brænder så lille som muligt - også selvom man så måske en uge hvert 5/10
år kan have svært ved at holde 21grader i huset under en snestorm
med -20grader udenfor.

De færreste af os når at have erfaring med ret mange forskellige fyr... Og
dem der har erfaring med flere har ofte økonomisk interesse i at sælge noget
bestemt

Jeg har en twinheat m20 stoker fra 1998 og erfaringerne fra den kan du ikke
bruge til meget... Men det er mit indtryk at twinheat leverer gedigen
kvalitet.

Her deres mindste
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2577

Et alternativ som får meget omtale på online fora er
SCOTTE BLACKSTAR PILLEFYR 10KW
http://dvcenter.dk/index/scotte-blackstar-pillefyr-10kw-vers-62x-p38477
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2857