Hvilken type elefantgræs?
Fra : Per H

Dato : 30-10-10 11:40

Jeg har noget Elefantgræs (tror jeg nok) men hvilken type er det, og
skal den skæres ned til efteråret?

Syntes jeg kan se på nettet at den ikke skal skæres ned, før til
foråret, men så klipper jeg vel de nye skud af?

per

Fra : Per H

Dato : 30-10-10 11:42

On Sat, 30 Oct 2010 12:40:18 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> Jeg har noget Elefantgræs (tror jeg nok) men hvilken type er det, og
>skal den skæres ned til efteråret?
>
>Syntes jeg kan se på nettet at den ikke skal skæres ned, før til
>foråret, men så klipper jeg vel de nye skud af?

glermte linket

http://www.gratisimage.dk/image-57B1_4CCBF4B3.jpg

http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2010/October/30/3A74_4CCBF4B3.jpg

per

Fra : Niels Kristensen

Dato : 31-10-10 12:39

Gennem ca 25 år har jeg klippet samme type elefantgræs ned, når jeg havde
lyst og inden de visne blade spredte sig over hele haven.
Den står i græsplænen, og jeg klipper den helt i bund med plæneklipperen.
Den har ikke været til at slå ihjel, er vokset fint op igen om foråret og
bliver over 2 meter høj igen i løbet af sommeren.
Det skal lige nævnes at jorden her er meget sandet - jeg ved ikke om det
har nogen betydning. Gødning får den ikke noget af.
--
mvh.
Niels

Fra : Max

Dato : 30-10-10 13:22

Hej Per

> Syntes jeg kan se på nettet at den ikke skal skæres ned, før til
> foråret, men så klipper jeg vel de nye skud af?

Jeg har sådan en. Skær den helt ned nu, så slipper du for at
bladene blæser rundt i hele haven i løbet af vinteren. Hvis
du vil skære den ned til foråret, ja så skal du gøre det meget
tidlig, nok i marts for at undgå de nye skud.
Hvis du har brug for blomsterpinde, så gem nogle af dem til
det, de er rigtig gode til den slags :)

Ps: pas på den, den breder sig i alle retninge, men den tåler
hårdhændet behandling.

Max

Fra : Per H

Dato : 30-10-10 16:30

On Sat, 30 Oct 2010 14:22:05 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>tidlig, nok i marts for at undgå de nye skud.
>Hvis du har brug for blomsterpinde, så gem nogle af dem til

Jeg plejer også at skære den ned nu, men læser man, de kloge sider, så
frarådes det, og min ser også noget spraglet ud, og er ikke særlig
tæt. men samtidig gider jeg ikke hele haven fuld af bladene.:
Jeg vil faktisk gerne have at min breder sig, så man kan have lidt
fred for naboens øjne..

De er også ok. til snobrød..

per

Fra : Max

Dato : 30-10-10 16:50

Hej Per

> Jeg vil faktisk gerne have at min breder sig, så man kan have lidt
> fred for naboens øjne..

Min er nu altid (+25 år) blevet klippet om efteråret og den vokser
rigtig godt og den breder sig også fint.

> De er også ok. til snobrød.

Måske også til biologiske kinessere.

Max

Fra : Per H

Dato : 30-10-10 23:31

On Sat, 30 Oct 2010 17:49:37 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Per

>Måske også til biologiske kinessere.

det ved jeg så ik lige hvad er, men snobrød smage godt syns jeg.
og i mangel af nøddetræ, kan bambus lige bruges.

per

Fra : Max

Dato : 30-10-10 23:57

Hej Per

> det ved jeg så ik lige hvad er, men snobrød smage godt syns jeg.
> og i mangel af nøddetræ, kan bambus lige bruges.

Faktisk kom jeg til at tænke på om de virker som kinesere, men
min tanke var altså at når man smider bambus på ild, ja så
kan de give pæne brag, det kaldes biologiske kinesere :)

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-10-10 22:28

Max wrote:

> Skær den helt ned nu, så slipper du for at
> bladene blæser rundt i hele haven i løbet af vinteren.

Ja for pokker!

Ifølge de lærde skal den skæres ned til foråret for at undgå
"forfrysning" men den overlever alt som vores klima kan byde den, og som
Max skriver så har du i modsat fald haven fuld af lange blade som i dén
grad vikler sig omkring alle stauder og buske i haven.

Da vi flyttede ind i huset og var helt nybegyndere udi havekunsten og
derfor fulgte bøgernes råd nærmest slavisk, da brugte jeg om foråret
*timer* på at fjerne de hundredevis af blade allevegne.

Så skærm dem ned så hurtigt som muligt!

Martin

Fra : Max

Dato : 30-10-10 22:56

Hej Martin

> Da vi flyttede ind i huset og var helt nybegyndere udi havekunsten og
> derfor fulgte bøgernes råd nærmest slavisk, da brugte jeg om foråret
> *timer* på at fjerne de hundredevis af blade allevegne.

Jeg har på fornemmelsen at mange af de råd der gives omkring have-
pasning bunder mere i hvad man plejer at gøre mere end eksakt viden.
Som den med at hækken skulle klippes inden sankt hans, det har intet
med hækken at gøre, det skyldes at gartneren før i tiden havde en
ledig tid fra såning til lige efter sankt hans. Jeg havde i mange år
en stor meget flot Hortensia i haven, den klippede jeg ned om efteråret
og jævnede den med plæneklipperen, om foråret kom den så væltene
og stod med store blomster hele sommeren. Så fortalte en "ekspert"
at sådan en ikke måtte klippes sådan, så jeg undlod det i et par år,
det medførte så ad den kun gav små ynkelige blomster. Så den blev
jævnet med jorden for derefter atter at give store flotte blomster.

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-11-10 00:08

Max wrote:

> Så fortalte en "ekspert"
> at sådan en ikke måtte klippes sådan, så jeg undlod det i et par år,
> det medførte så ad den kun gav små ynkelige blomster.

Kender det godt. I vores bøger står at bonderoser/pæoner godt kan
flyttes men at de skal bruge en del (4-5) år før de blomstrer igen.

Det vidste vores pæoner heldigvis ikke og blomstrede allerede det
følgende år, omend temmelig reduceret, og på fuld styrke det andet år

Fra : Per H

Dato : 30-10-10 23:29

On Sat, 30 Oct 2010 23:28:26 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Ja for pokker!

>Så skærm dem ned så hurtigt som muligt!
>
>Martin

Skærer den ned imorgen, som jeg plejer, men et stykke over jorden.

per

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 31-10-10 10:32

Den 31/10/10 00.29, Per H skrev:

> Skærer den ned imorgen, som jeg plejer, men et stykke over jorden.

Det er rigtigt, som flere skriver, at det er ret irriterende med
disse visne blade, der vikler sig omkring alt. Så jeg kan godt
forstå, at man klipper ned nu.

Engang havde jeg også en stor elefantgræs, som på et tidspunkt
blev ustyrlig. Jeg gjorde derfor det, at jeg skar den helt ned til
bunden om efteråret. Efter to-tre vintre var den død!

Så hvis du ikke vil af med din elefantgræs, så vil jeg i hvert fald
ikke anbefale en nedklipning.

/Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 31-10-10 11:28

On Sun, 31 Oct 2010 10:31:55 +0100, Svend Erik Bertelsen
<nospam2seb@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>bunden om efteråret. Efter to-tre vintre var den død!
>
>Så hvis du ikke vil af med din elefantgræs, så vil jeg i hvert fald

Jeg har klippet den ned til ca 20 cm over jorden. Men jeg kan vel
lægge en isoleringsmåtte henover den så?

per

Fra : Max

Dato : 31-10-10 12:37

Hej Per

> Jeg har klippet den ned til ca 20 cm over jorden. Men jeg kan vel
> lægge en isoleringsmåtte henover den så?

Som jeg skriver har jeg en magen til, og den er blevet klippet helt
ned hvert efterår, og det har den overlevet meget fint i over 25 år,
så det er ikke noget problem. Jeg dækker aldrig af og den slags.

Max

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 01-11-10 20:11

Den 31/10/10 12.37, Max skrev:

> Som jeg skriver har jeg en magen til, og den er blevet klippet helt
> ned hvert efterår, og det har den overlevet meget fint i over 25 år

Min elefantgræs afgik helt ved døden for 4-5 år siden. Det tog vel 3 år,
og så var den helt død. Planten stod på det højeste sted i haven, og
der kunne således ikke stå vand over længere tid.

Elefantgræsset blev klippet helt i bund, netop for at de irriterende
blade skulle væk. Men ved at planten blev klippet helt ned, kunne
den åbenbart ikke klare sig. Og så skal man huske på, at dengang,
for få år siden, da var der ikke nogen særlig hårde vintre. Så det kan
ikke have været frost, der fik den til at gå ud. Måske at der kunne
komme vand ned i stænglerne, så der opstod noget råd, svamp ...?

Jeg er i hvert fald kommet af med elefantgræsset - og det gør nu ikke
noget :)

/Svend Erik

Fra : Henning

Dato : 30-10-10 17:38

>Syntes jeg kan se på nettet at den ikke skal skæres ned, før til
>foråret, men så klipper jeg vel de nye skud af?

Jeg klippede vores ned i ~juni måned, nu er den tilbage i 3 meters
højde. Den er vist ikke lige til at slå ihjel!